ConEmu — Kullanışlı Windows Terminali

Ersen Başaran Şen
2 min readNov 21, 2018

--

Geliştirmeciler olarak her geçen gün karşımıza yeni bir framework, kütüphane, paket, sürekli dağıtım aracı, komut satırı arayüzü, birbirine entegre olan süreç ve proje yönetimi araçları çıkıyor. Bir yandan kodlama yaparken bir yandan da bu ortamlarla etkileşimimiz oluyor. Bu etkileşimde verimliliğimizi ve hızımızı arttıracak araçların kullanımı kaçınılmaz hale geliyor.

Windows işletim sisteminde yazılım projelerimizi geliştirirken kullandığımız araçlardan birisi de Windows Command Prompt. Bir takım komutları çalıştırmak, kurulum yapmak, local bir web sunucusu başlatmak gibi işler yapıyoruz. Örneğin back-end tarafında Node Express sunucusu başlatırken diğer yandan Angular CLI aracılığıyla front-end tarafını ayağa kaldıracak komutlar başlatıyoruz. Ancak Windows Command Prompt linux terminallerinde olduğu gibi çalışması eğlenceli ve kullanımı kolay bir ortam sunmuyor maalesef. Benim açımdan ise asıl problem birkaç komut satırı ekranını ayrı ayrı açıp her birini ayrı ayrı yönetmek zorunda kalmak. Windows’un tam anlamıyla bu işi kolaylaştıracak bir terminal aracına ihtiyacı olduğunu düşünüyorum.

Tam da bu noktada size Windows Console savaşlarında yer alan bir aracı tanıtmak istiyorum. 2014 ten bu yana kullanmakta olduğum, “ConEmu”.

ConEmu nedir?

İsimlendirmesinden de anlayacağınız üzere bu aracı “terminal emulator” olarak sınıflandırmak yanlış olmaz;

ConEmu = Con (Console) Emu (Emulator)

ConEmu kendisini Handy Windows Terminal (Kullanışlı Windows Terminali) olarak tanımlıyor.

ConEmu nasıl çalışır?

ConEmu her biri bir konsolu veya Putty, Notepad++ gibi basit GUI uygulamasını temsil eden sekmelerden oluşan ve bunları tek bir GUI altında toplayan bir pencere sunuyor. Bu sekmelerde istediğiniz shell ortamını çalıştırabilirsiniz, Powershell, NodeJs, Git ortamları gibi.

ConEmu’yu özelleştirmek

ConEmu görünümden, ön tanımlı görevlere kadar dilediğiniz gibi konfigüre edebileceğiniz zengin özelleştirme seçeneklerine sahip bir araç.

Özetle alışkanlıklarınız veya üstünde çalıştığınız proje ihtiyaçları doğrultusunda kendinize bir ortam oluşturmanız mümkün.

Benzer araçlar var mı?

Evet var, “windows terminal emulator” şeklinde bir arama yaparsanız başka alternatifleri de göreceksiniz. Örneğin;

Hyper

MobaXterm

Mintty

ConEmu öncesinde bir süre Console2 kullanmıştım. Başarılı bir proje fakat aynı pencere içinde birden fazla terminal açılamadığı ve aktif bir proje olmadığı için ConEmu kullanmaya başlamıştım. Diğer alternatifleri detaylı deneme fırsatı bulamadım, şimdilik ConEmu kullanmaya devam ediyorum. İş arkadaşlarım ekranımda ConEmu’yu gördüklerinde genellikle hemen kullanıma geçiyorlar.

Geçenlerde Hyper denedim, görselliği ConEmu’dan daha başarılı bence fakat biraz yavaş. Siz de kendi ihtiyaçlarınıza ve alışkanlıklarınıza uygun diğer seçeneklerden birini seçebilirsiniz.

ConEmu kullanarak siz de geliştirme ortamına biraz daha renkli ve eğlenceli hale getirebilirsiniz.

ConEmu kullanım belgelerine şuradan ulaşabilirsiniz;

http://conemu.github.io/

P00001.ConEmu — Kullanışlı Windows Terminali

--

--

Ersen Başaran Şen

Life time learner, IT Executive, Software Engineer, Project Manager, MSc, PMP