Ersun Kaya
Oasis Foundation Turkish
8 min readDec 19, 2021

--

Bir Blockchain Uzmanıyla Dünyayı Dolaşmak

Bu makale “Oasis Foundation” Türkiye lokalizasyon projesi kapsamında çevirilmiştir. Makalenin orjinaline aşağıdaki bağlantı üzerinden ulaşılabilir: https://medium.com/oasis-protocol-project/travelling-around-the-world-with-a-blockchain-expert-e2b31f091eaa

Jon Poole, Oasis’te Topluluk Lideri ve İş Geliştirme

‘Bir blockchain uzmanıyla dünyayı dolaşmak’ serimizin son bölümünde, Oasis Topluluk Lideri ve İş Geliştirmeden Jon Poole’ü ağırladığımız için çok heyecanlıyız.

Şimdi, Jon’un büyüleyici düşünceleri hakkında fikir edinebilmek için okumaya devam edelim.

Ne gibi deneyimlerin var?

Ben; yarı Çinli, ⅛ İspanyol, ⅛ İrlandalı, ⅛ Norveçli ve ⅛ İngiliz (soyadım buradan geliyor) olsam da gururlu bir Kanadalıyım.

3 yaşımdan beri Hokey oynuyorum ve 17 yaşıma kadar Elit Hokey oynadım, aynı zamanda lisede farklı spor dallarıyla da (ragbi, güreş, voleybol) ilgilendim. 10’dan fazla Stanley cup yüzüğü için patenciler ile karşılaştım, Sydney Crosby takımı ile dünya gençler altın madalyası kazandım ve 2010’da evimizde yani Vancouver’da Olimpiyat altın madalyası kazandım. Atletizm sporunu ilk keşfettiğim yer Kanada Ulusal Kızak Yarışı Takımının Olimpik Altyapı ekibinin bana olan ilgisi ile oldu.

17 yaşımda, Profesyonel Tiyatro Prodüksiyon Şirketi ile seyahat etmek için, spor hayatımı dondurmak gibi zor bir karar verdim. Kuzey Amerika’da 100’den fazla gösteride Baş Erkek Oyuncu olarak sahne aldım ve aynı zamanda grubun en genç üyesi de bendim. Birkaç turdan sonra eğitim fırsatları aramaya başladım. Sigorta ve finans sektörüne geçiş yaptım ve varlıklı insanların birkaç inanılmaz finansal kaynaktan, servetlerini basit teknikler ile dahice nasıl geliştirdiklerini, ayrıca bugün Vancouver’da sektörü etkilemeye devam eden vergi gurularını da öğrendiğim hızlandırılmış bir kursa katıldım. Ürünler, satış politikaları ve bireysel ek satışlar ile ilgilenmem gerektiğini öğrendim. Geleneksel finans endüstrisinin doğru olmadığını, derinlerde hissetmem fazla uzun süremedi. Geleneksel finans endüstrisinden ayrıldım ve ironik bir şekilde, öğrendiğim bu yöntemlerin çoğu bugün DeFi dediğimiz şey olarak yeniden keşfedildi.

Yirmili yaşlarımın başında bir B planı yapmaya karar verdim; bir Red Seal Trade bileti. Araçları aldım ve dört yıldan kısa bir sürede Journey biletimi alarak Sheetmetal Workers Local 280’de çıraklığa başladım. Dört yıl boyunca sınıfımın birincisiydim. Dört yılın en zoru olan üçüncü yılımda, %97 ile sendika tarihindeki en yüksek notu alarak rekor kırdım. Okula devam ederken bir yandan da çalıştım. Aynı zamanda, Solidworks 3D CAD Detaylandırıcı /Tasarımcısı, Değerlendirici, Proje Yöneticisi ve Tedarik Yöneticisi olarak ofis tarafından çapraz eğitime tabi tutuldum.

Neredeyse hayatıma mal olan bir motorlu taşıt kazası, 2012 yılında beni Sac Metal Sanayinden emekli olmaya zorladı. Uzun süreli bir tüm vücut tedavisiyle üç yıl aradan sonra geri döndüm ve şirketin dünya çapında tanınan ilk COR Güvenlik ve ISO Kalite Sertifikalarına göre düzenlenmiş şirket olmasına öncülük ettim. Oasis’e odaklanmak için sac metal endüstrisinden emekli olduğumdan itibaren, şirketin Okanagan Indian Band ile ilk Aborijin Ortaklığını başarıyla tamamladım. Bu ortaklık aynı zamanda Houle Electric ile ilk şirket Ortak girişimi ve BC Hydro ileşirketlerin önceki yıllık gelirlerini ikiye katlayan şirket tarihlerindeki en büyük hükümet sözleşmesidir.

Aynı zamanda British Columbia SMACNA’ nın genç yönetici başkanıyım. https://www.smacna.org/

Oasis’te geçirdiğim süre boyunca, akademik bir sertifika kazanma ihtiyacı hissettim (ekipteki herkes gibi, gülerek*), bu yüzden son birkaç yılımı çevrimiçi kursları tamamlayarak geçirdim. Ayrıca tüm yüz yüze Lab derslerimi tamamlamak için Carlsbad, California’da bir ay yaşadım. Ben üçüncü nesil bir Kuyumcuyum. Büyükbabam bir Kuyumcuydu ve Teyzem Los Angeles’ta 30 yılı aşkın bir süredir GIA GG Taş uzmanı olarak çalıştı. Seçkin müşterilere hizmet veren özel bir kuyumcu olarak, sertifikalı bir Elmas uzmanıyım ve Elmaslar, Değerli Taşlar ve değerli metaller için GIA GG — Taş Uzmanlığı sertifikamı henüz teslim alamadım.

Ancak bu sizi yanıltmasın! Ben bir Melek yatırımcıyım ve 2021'de son derece heyecanlı olduğum 15'in üzerinde anlaşma yaptım. Xplore, Axiom, SpaceX, Space Forge, PlanetIQ, New Age Meats ve sosyal medya platformu Discord ile birlikte Voyager Space Holdings anlaşmaları için çok heyecanlıyım.

Blockchain’de nasıl bir deneyimim var?

Blockchain’deki deneyimim; 2016/2017'de Blockchain’deki büyük çoğunluğun ana odak noktasının para kazanmak olduğu zamanlarda başladı. Finansın vahşi batısında inanılmaz heycanlı bir dönemdi. Tam ICO Patlaması gerçekleşirken Melek Yatırımcı olmam için bana inanılmaz fırsatlar verildi. Operasyonlarımdaki birkaç ana nodu değiştirerek sizin bugün gördüğünüz validasyon şirketleri olarak güncelledim. Ama yatırım yapmak ve para kazanmak, gerçekten zevk aldığım şeydi. Sonraki birkaç yılda zamanımın çoğunu harcayarak yeni bağımlılığım olan kriptoya odaklandım. Takip eden birkaç yıl boyunca özel bir yatırım fonunu yöneterek, endüstrinin içini ve dışını öğrendim ve bazı yüz yüze konferanslara katılma fırsatı sunulduğunda tereddüt etmedim- ilk önce çevre oluşturmaya çalıştım. Katılabildiğim her konferansa VIP bilet alıyordum ve bunun karşılığını aldım, imkansız görünen anlaşma olanlaklarına eriştim. Bir bağlantı diğerine yol açtı ve kendimi kanıtlamam için ilk fırsatımın verilmesinin ardından tarih yazdun. Ben, Oasis’te bir Seed Round yatırımcısıyım…

Ayrıca, Certik topluluğu, Oasis community topluluğu, Oasis Ambassador Programını kurarak Oasis Network için sayısız ortaklık sağladım.

Oasis’teki rolünüz nedir? Günlük olarak ne yaparsın?

Çoklu rolümden zevk alıyorum; Topluluk Lideri ve İş Geliştirme. Günlerim, sosyal medya planlamaları, ekip planlama toplantıları veya müzakere çalışmaları gibi farklı alanlara sahip. Bir proje The Oasis Network’ün gelişimini olumlu yönde destekliyorsa, buna açığım. Pandemi başladığından beri, zamanımı çok daha fazla ekran başında geçirdim ancak yakın gelecekte, çoğunuzu dünyanın dört bir yanındaki konferanslarda ve etkinliklerde göreceğime eminim.

Blockchain alanında çalışmaya ne zaman başladınız? Bu sektöre girmene ne sebep oldu?

Blockchain, Uzay ve önemli teknolojilere odaklanan ve amacı olan bir Melek yatırımcıyım. Blockchain’de ilk “çalışmaya” başladığımda, aslında inanılmaz bir yatırım fırsatı olduğuna inandığım şeyi korumaya yardımcı oluyordu.

Birkaç yıldır özel bir yatırım fonu yönetiyordum, bu da 10 Milyon USD’nin üzerinde işlem akışıyla bazı harika projelere ulaşmamı sağladı. Tokenleştirme ve Mülkiyeti Merkeziyetsizleştirme kavramını endüstinin devamlılığı için benimsediğinden, bu projelerin çoğunun benzer sıkıntılarla karşı karşıya kaldığını biliyordum. İşletmenizi herkese açık bir şekilde tokenize ettiğinizde, Topluluk ve Sosyal Medyaya düşündüğünüzden çok daha fazla güvenirsiniz ve bu projelerin birçoğunun hayata geçmesi için bir yönteme ihtiyaç vardır. Chainfund Capital ile Kingsley Advani ve Benjamin Kong bana bu görevde yardımcı olma teklifinde bulundular. Benjamin, kuzenim olur ve beni Blockchain ile ilk tanıştıran kişidir.

Certik ve Oasis Labs olmak üzere iki ilgi çeken proje vardı. Zaman geçtikçe bir seçim yapılması gerekiyordu; yeni projeler oluşturmaya devam etmek mi yoksa ilk günden beri üzerinde çalışmaktan keyif aldığım tek bir projede kalmak mı?

Karar basitti.

Sadece dünya çapındaki topluluk ve kurumsal işletmeler için inanılmaz derecede değerli olan veri tokenizasyonuna, gizli hesaplamaya ve kademeli güvenlik unsurlarına derinden inanmakla kalmıyor, aynı zamanda veriden para kazanmanın ve bu geliri ihtiyacı olanlara dağıtmanın arkasındaki insani nedene de inanıyorum. Temel geliri olan bireyleri kullanıcı verileri aracılığıyla güçlendirmek, Dawn’ın konuşmasından duyduğum ve sevdiğim bir şeydir. Oasis’te kalmamı sağlayan şey onun vizyonuydu ve bu ekip ve toplulukla büyümek, gelecek yıllarda da devam etmemi sağlayacak.

Hayran olduğunuz başka bir blockchain projesinin adını ve nedenini söyleyin

Solana’daki ekibe hayranım. Bugün bulundukları yere doğru yaptıkları inanılmaz yolculuklarından önce, SanFransisco’daki ilk günlerde yan yana birlikte büyüdük. Ağ oluşturma etkinlikleri, birbirimizin ofislerinde Panel konuşmaları ve SanFransisco sokaklarında yürürken yaptığımız tartışma ardından içilen gece içkileri, bundan birkaç yıl sonra nerede olabileceğimiz hakkında yapılan şakalar. Solana’daki ekibe ve eski ortağım Dom’a tebrikler.

Sizi Oasis’e çeken ne oldu?

Kendimden çok daha büyük bir şeyin parçası olduğum hissinin karşı konulmaz duygusu. Bu ekibin bildiğimiz şekliyle modern dünyayı değiştirmek için üstlendiği inanç ve sorumluluk son derece derin. Hak ettiğimiz geleceğe öncülük eden Hall of Fame Computer Science Ph.D. ile sohbet etmekten inanılmaz gurur duyuyorum.

Oasis’te sizi en çok ne heyecanlandırıyor?

Oasis, modern internetin doğuşuna çok benzer şekilde tarihi bir fırsat sunuyor. Bilim ve teknolojide daha önce hiç görülmemiş yeni kullanım örnekleri getiren bir atılım adeta. Oasis’in çözmeye çalıştığı sorun, verileri kullanma şeklimiz ve modern güvenlik problemidir.

Blockchain, Dawn Song’a araştırmasının eksik kalan bağlantıyı sağladı, Oasis Ağı içerisinde bilgisayar biliminin kutsal kâsesini elinde tutuyor. Bölünmüş hesaplama ve konsensüs blok zinciri mimarisiyle mümkün olanın evrimi konusunda çok heyecanlıyım; TEE’ler, bulut MPC, veri kümelerinde farklı gizlilik ve gizliliği koruyan komutlar, ayrıca özünde mahremiyet olan veri tokenizasyonundan bahsetmiyorum bile (değişmez mülkiyet).

Oasis, yalnızca geleneksel işletmeleri değil, sizin ve benim gibi kullanıcıları da bugün anlayamadığımız projelerden yararlanacağı şekillerde değiştirecek.

Sizce Oasis’in geleceği nasıl olacak? Neden başarılı olacağını düşünüyorsun?

Oasis, inanılmaz topluluğu ve destekçileri tarafından yönetilen geniş bir ekosisteme sahip, dünya çapında tanınan bir şirket olacak. Tüm Blockchain’deki en büyük Eğitim Programına, Blockchain’de kariyere giden en güçlü, en canlı Ambassodor Takımına sahibiz ve Blockchain’de Gizlilik konusunda lider olarak herkesin bildiği bir isim olacağız. Operasyonumuz, Blockchain içinde Gizlilik öğreten dünyanın ilk Bilgisayar Bilimi kurslarına öncülük ederek UC Berkeley’deki yeni nesil inşaatçıları(builder) yetiştiren Kurucumuz ve liderimiz Dawn Song tarafından yönetiliyor ve başarıya ulaştırılacak.

Blockchain alanındaki en çok hangi kişiye hayransınız?

Melek Yatırımcı Benjamin Kong beni blokchan’e dahil etti ve 1. günden itibaren harika bir destek vererek, yardımcı oldu. Hayatımı değiştirdiğiniz için teşekkür ederim!

Geleceğin blockchain olduğunu düşünüyor musunuz? Neden? Gelecekte ana akım olmak için ne gerekiyor?

Evet. Keşfettiklerimizin geri dönüşü yok. Bilgisayar Bilimi on yıllardır bu gelişmeyi bekliyordu ve şimdi burada olduğuna göre, bir yolculuğa çıkıyoruz.

Blockchain’i ana akım haline getirecek olan şey, şu anda İklim teknolojisinde gördüğümüz gibi, kullanıcı verilerine erişme/depolama ve kullanma biçimlerinde değişimi onaylayan ve taahhüt eden geleneksel kurumsal işletmeler arasındaki geçiştir. Kurumsal işletmelerin artık çevremizi kirletmesine izin verilmiyor ve herkes için kazan-kazan olan alternatif çözümlere bağlı kalmaya teşvik ediliyor. Şu anda en gözde start-up sektörü İklim teknolojisidir ve tamamen değişim ihtiyacından beslenmektedir. Eninde sonunda şirketlere yönelik bu sosyal baskıyı ve verilerimizin para kazanma şeklini göreceğiz ve çözüm Oasis Network olacak.

Hobilerin ve ilgilerin nelerdir?

Ben bir maceracıyım. Spor, hokey, VR oyunları ve PC oyunları, avcılık (bu baharda iki siyah ayı avladım ve Instagram’ımda bununla ilgili kısa bir videom var), yürüyüş, dağcılık, e-yarış dahil olmak üzere açık havada yapılabilecek her şey. Yemek yapmayı seviyorum , Bansaii ve bahçıvanlık, kumar, poker ve su sporları, kesinlikle eğlenceli ve heyecan verici her şey için havada bir baş parmağınız olsun! Ayrıca DJ’lik yapıyorum ve dijital müzik üretiyorum (deep-house ve downbeat).

Çocuk spor takımları için aktivitelerdesık sık gönüllü oluyorum. Birkaç yıl hokey yardımcı antrenörüydüm (üst üste üç yıl yenilmedik), küçük çocuklardan gençlere paten dersleri verdim ve üvey oğlumun futbol takımı için yardımcı antrenörlük yaptım. Bu yıl onun Atletizm koçluğunu da yaptım; 100 metrede 1., uzun atlamada 1., engellide 3. oldu :). Ben bir bakıcıyım ve evcil hayvanları ve bir şeylerle ilgilenmeyi seviyorum.

Bugüne kadarki en büyük başarınız olarak gördüğünüz şey nedir? En çok gurur duyduğun şey nedir?

Birçok insan, çeşitli çabalarımın sonucunda en önemli başarılarımın iş başarılarım olduğunu düşünüyor. Ancak ben en çok kişisel başarılarımla gurur duyuyorum. Hayatınızı bir anda kaybetmeye çok yaklaştığınızda ve on yıl sonra yeniden inşa ettiğinizde, hayata dair bir bakış açısı ve vizyon kazanırsınız. Azmim ve hayattaki engellerin üstesinden gelme yeteneğimle gurur duyuyorum. Kazadan bir gün önce Kızak antrenmanına geri dönmek için yeni bir rutine başlamıştım. 26 yaşındayken, bir daha asla koşamayacağım, paten kayamayacağım veya sağlıklı bir yetişkin yaşamı süremeyeceğim, bana uygun hobiler bulamayacağım ve tam iyileşme umudumu koruyamayacağım söylendi. Sac metalden emekli olmalı ve yeni bir kariyer bulmalıydım. Şaka gibi, Blockchain’i buldum.

Senin motton ne?

Yetişkin hayatımın büyük bir bölümünde “Çok çalış, çok eğlen” mottosuyla yaşadım ama hayatın daha zorlu engellerini deneyimledikçe, ruh sağlığı rutinime birkaç tane daha ekledim. Nicelikten çok nitelik, maddeden çok akla önem ver, en büyük destekçin ol, hedeflerine ulaştığını hayal et (evet, hedefler belirle), ve etrafına bakıp gülleri koklamayı unutma.

“Hayatın trajedisi, yaşarken bir insanın içinde ölenlerdedir…”- Norman Cousins

Jon’ a sosyal medya üzerinden ulaşmak için:

Telegram: @coincidencejon

Twitter: @coincidencejon

Instagram: @jon_poole_official

LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/jon-poole-oasis/

--

--