Twee maanden stickers posten op Instagram

Frank Meeuwsen
18 min readAug 7, 2016

--

Ik heb mijn hele leven al een liefde voor graffiti en streetart. In de jaren ’80 maakte ik deel uit van de startende en opbloeiende hiphop scene in Breda. Met name de kunstvorm op muren en treinen (je mag het met me oneens zijn over het woord kunstvorm…) trok mijn aandacht en al snel maakte ik mijn eigen pieces op papier. Om ze daarna op stilstaande en bewegende objecten tot leven te brengen…

Graffiti en hiphop is een paar jaar een belangrijk deel van mijn leven geweest waarna ik verder ging met andere muziekstromingen. Maar de liefde voor de straatkunst is altijd blijven hangen. Of dat nu graffiti is, de latere stencil-art (denk aan Banksy) of andere vormen zoals installaties of stickers. Het claimen en aanpassen van de openbare ruimte blijft me fascineren.

Het begin: een brievenbus met stickers

Als ik door Utrecht fiets valt me altijd op hoeveel stickers er zijn te vinden in de stad. In andere steden is dat niet veel anders en eigenlijk is het heel logisch. Stickers zijn relatief snel te plakken, je kunt ze onopvallend in grote getale meenemen en ze zijn te ruilen met anderen. Met een goed ontwerp en een slim distributienetwerk (lees, online communities) kun je al snel op meerdere plaatsen je naam maken. Ik liep met het idee rond om “iets” te doen met de stickers in de stad. In de jaren ’80 in Breda was ik niet alleen actief als graffiti-artist, ik maakte eveneens foto’s van nieuwe pieces en legde vast hoe nieuwe plekken in de stad langzaam werden omgetoverd tot een Wall of Fame of hoe de stijlen op treinen veranderde. Ik ruilde deze foto’s met andere enthousiaste verzamelaars/schrijvers in het land. Helaas is een groot gedeelte van mijn verzameling verloren gegaan bij een verhuizing van een ex-vriendin. Maar de drang om straatkunst te documenteren en te cureren is altijd gebleven.

Twee maanden geleden begon het eigenlijk heel toevallig en heel logisch. Ik liep naar huis en kwam langs een brievenbus van een appartementencomplex, volgeplakt met stickers. Ik liep er wat gedachtenloos langs, kijkend op mijn telefoon. Op Instagram. En ineens viel het kwartje. Ik aarzelde geen moment en maakte foto’s van de brievenbus. Vanaf dat moment veranderde de manier waarop ik over straat liep. Ik onderzocht elke lantaarnpaal terwijl ik er langs liep, electriciteitskastjes en brievenbussen, regenpijpen en verkeersborden. Ik keek er steeds met een schuin oog naar of er iets op was geplakt en of het de moeite waard is om te fotograferen.

Binnen een paar dagen had ik al tientallen foto’s.

Ik maakte die middag een nieuw Instagram-account, gekoppeld aan een nieuw GMail adres. Ik wilde niet direct de koppeling leggen tussen dit account en mijn eigen netwerk, omdat ik dit account organisch wilde laten groeien. Ik wilde kijken hoe de wereld van streetart is geëvolueerd online. Achteraf is het logisch dat deze community grotendeels op Instagram actief is om hun portfolio te delen en in contact te zijn met anderen. Ik wilde met mijn project hier een kleine bijdrage aan leveren. Een overzicht van de meest interessante stickers die in Utrecht zijn te vinden. Stickerart030 was geboren.

Eigen opgelegde Instagram-regels

Ik ben van nature meer een blogger. Schrijven en linken is een tweede natuur. Dat heeft op Instagram een andere waarde. Instagram is veel visueler en heel vaak is er over de foto’s nagedacht, zijn ze in een compositie gezet of zijn er tientallen proefshots aan vooraf gegaan die het daglicht nooit zullen zien. Ik heb daar altijd al moeite mee gehad. Ik hou van het rauwe en directe. Niet ondoordacht, maar wel zo authentiek mogelijk. Van hart naar hoofd naar handen. En dan het beeldscherm op. Mijn postgedrag op mijn persoonlijke Instagram-account is verre van doordacht. Ik post iets wanneer ik er aan denk en hou me niet teveel bezig met de esthetische kant van de foto.

Voor Stickerart wilde ik echter wel op zoek gaan naar een aantal elementen die zorgen voor herkenbaarheid en repetitie. Na wat zoeken en proberen kwam ik tot de volgende “regels” die ik mezelf opleg

  • Elke foto is een close-up van de sticker. De sticker is het onderwerp, de omgeving is onbelangrijk,
  • Elke foto heeft een geo-locatie. Zo is elke sticker later terug te vinden op een kaart van Utrecht,
  • Elke foto heeft in de omschrijving de maker van de sticker met een Instagram account, als deze is te vinden. Deze komt eveneens via de “Personen taggen” functie op de foto,
  • De omschrijving van de foto is altijd hetzelfde format: Uitleg, tekst, naam van de maker // Locatie van de sticker Hashtags. Zie onderstaande foto als voorbeeld,
  • Elke foto heeft in de omschrijving hashtags. Dit is een vaste set om over tijd mee te kunnen experimenteren met de engagement op specifieke hashtags,
  • Als ik een reactie krijg op een foto met de naam van de maker er in genoemd, dan pas ik zowel de omschrijving als de “Persoon-tag” aan in de foto.

De reden voor de omschrijving in hetzelfde format is dat over tijd herkenning gaat opleveren. Je krijgt een cadans in de teksten en de locatie en mijn volgers weten wat ze kunnen verwachten in de omschrijving. De hashtags staan in de omschrijving. Ik heb hier bewust voor gekozen omdat dit bijdraagt aan het rauwe en realtime element van de feed. Een veelgebruikte manier is dat de fotograaf de eerste reactie gebruikt om hashtags in te plaatsen. Zo blijft de omschrijving schoon van hashtags en ziet het er mooier uit. Ik geloof juist vanwege in het onderwerp van mijn feed in het rauwe en realtime effect. Dus gaan de hashtags in de omschrijving. Fuck it.

Stickerart030 is een persoonlijk project en ik vind het vooral zelf leuk om coole stickers uit de stad op te slaan en als verzameling terug te zien. Maar als ik het leuk vind zullen er vast anderen zijn die dat ook vinden (het bewijs kwam al na een paar weken met de start van Stickerart070 uit Den Haag…) dus daarom deel ik het met de buitenwereld. Bijkomend voordeel is dat je een onderdeel wordt van een community die elkaar op weg helpt door bijvoorbeeld de juiste maker van een sticker te noemen in een reactie, al dan niet met een Instagram-account. Of je foto’s reposten waardoor je meer aandacht krijgt bij nieuwe volgers. Ik zie Stickerart030 daarom als een mooi experiment om wat ideeën rondom Instagram-marketing en -engagement aan den lijve te ondervinden. Maar dan heb ik wel wat instrumenten nodig…

Apps, webdiensten en een stappenplan

Om de foto’s te plaatsen besloot ik al vanaf dag één op zoek te gaan naar een app die me helpt om foto’s vooraf klaar te zetten. Instagram staat het (nog steeds) niet toe dat je posts klaar kunt zetten en automatisch publiceren zoals bijvoorbeeld wel kan op blogs, Twitter en Facebook. Dus is er een industrie ontstaan van mobiele en web-apps waar je op een kalender je post klaar kunt zetten. Deze geven je een notificatie op je telefoon als het tijd is om je post te plaatsen. Vervolgens wordt de foto automatisch klaargezet in de Instagram app, kun je eventueel nog wat spelen met filters en andere instellingen. Je plakt je vooraf geschreven omschrijving er in, want die heeft de pre-publish app al voor je in je klembord gezet, en je kunt direct posten.

Ik heb geen uitgebreid onderzoek gedaan naar alle apps, maar ben direct gegaan voor Later, voorheen Latergramme. Bij een eerdere opdrachtgever gebruikte ik deze app en de workflow beviel me heel goed. Er zijn veel apps die bovenstaande flow uitvoeren, maar mij bevalt de combinatie van Later’s mobiele app en de webapplicatie om op mijn desktop een week te vullen. Zo kan ik op zondag makkelijk alles klaar zetten voor de komende week en hoef ik alleen bij de notificaties op mijn telefoon een korte actie te doen. De dienst is gratis tot 30 posts per maand, daarna betaal je $16 per maand voor meer foto’s per maand en extra functionaliteit.

Een deel van de interface van Later.com

Instagram mist nog een eigen dashboard met statistieken. Hoe niche of hobby mijn project ook mag zijn, ik vind het wel leuk om te zien of het wordt opgepikt door anderen, of er een stijgende lijn is in het aantal volgers. Maar met name of ik kan achterhalen op welke manier mijn foto’s gaan werken. Waarbij het woord “werken” voor iedereen op een andere manier is in te vullen. Voor Stickerart030 is het allereerst belangrijk om bekend te raken, ofwel een stijgend aantal volgers. Dat is een belangrijke metric voor me. Vervolgens is het aantal likes per foto van belang. Een principe op Instagram (en andere online netwerken) is: Hoe meer likes, hoe beter je in de tijdlijn van anderen terecht komt en hoe beter je vindbaar bent in de Discover tab van de app. Dus daar moet ik aan werken.

De meest-gebruikte en bekende app is Iconosquare, die statistieken geeft over je Instagram account. Hiermee kan ik goed bijhouden wat er gebeurt en hoe mijn account en foto’s groeien in aantal volgers en engagement. Maar nog meer was het voor mij een test om te kijken of ik het op deze manier écht leuk zou blijven vinden. Iconsquare heb ik direct in een betaald account afgenomen. Ik heb gekozen voor het Elite account voor € 15 per maand. Een investering die ik wel wilde doen om wat meer inzicht te krijgen in de statistieken en om andere hashtags en Instagram accounts te monitoren.

Overview pagina van Iconosquare

Mijn stappenplan zou dan uiteindelijk worden

  1. Zelf actief aan de slag om toffe accounts te vinden en te gaan volgen,
  2. Fraaie streetart en stickerart liken om zo mijn accountnaam onder de aandacht te krijgen,
  3. Minimaal 2x per dag posten met bovenstaande regels (Belangrijk: vooral de originele maker op Instagram vinden en taggen in de foto),
  4. Populaire hashtags gebruiken zonder te overdrijven met de hoeveelheid en de termen,
  5. Na één maand mezelf de vraag stellen of ik het nog wel leuk vind,
  6. Na twee maanden kijken waar ik sta en een vervolgplan maken.

Daarnaast zou ik dagelijks op Iconosquare monitoren hoe alles loopt en of ik gaandeweg kleine verbeteringen en veranderingen (iteraties!) kon maken om meer volgers en engagement te krijgen.

Wat gebeurde er in de eerste dagen

De eerste dag postte ik direct 11 foto’s. Zo zou ik op mijn accountpagina al wat meer te zien hebben als ik anderen gaan volgen en die komen kijken wat ik te bieden heb. Dat heb ik in de dagen erna teruggebracht naar standaard 2x per dag een foto plaatsen. Ik ben zelf in een paar dagen tijd zo’n 150 accounts gaan volgen. Door te zoeken op relevante hashtags, te zien of het toffe foto’s zijn en ze te volgen. In de Instagram app krijg je bij het volgen van een account aanbevelingen voor andere accounts die je kunt volgen. Voor zover ik het begrijp is dit gebaseerd op je eigen volg-lijst, de lijst die het gevolgde account volgt en de activiteit van het account. Dat algoritme bepaalt wat je als eerste krijgt te zien. Op basis daar van check ik meestal de eerste 3 tot 5 accounts of het de moeite waard is.

Zo bouwde ik mijn lijst met te volgen accounts op. Tegelijkertijd zag ik dat er mondjesmaat volgers kwamen. Dat begon met volgers die ik tagde in de eerste foto’s en al snel zag ik volgers op basis van de gebruikte hashtags. Het is een systeem in Instagram wat niet helemaal correct is, maar het werkt om engagement te krijgen. Er zijn veel accounts die met apps en webdiensten automatisch je foto liken op basis van een gebruikte hashtag. Door populaire hashtags te gebruiken kun je zo in een korte tijd heel veel likes krijgen. En op die manier kom je sneller in de Discover tab waardoor het aantal volgers kan stijgen.

Gaming the system, tot een bepaald niveau

Ik twijfelde even of ik zou afstappen van mijn plan. Ik geloof nog altijd in een meer organische opbouw van je volgers en de bijbehorende aandacht die je krijgt. Met gebruik van een paar populaire hashtags zou ik heel snel veel meer likes krijgen. Maar het voelt onecht en ik zou er een nare smaak aan over houden. Dan maar langzamer groeien maar wel met een goed gevoel. Ik gebruik in mijn lijst met hashtags een paar populaire die wel bij het onderwerp passen. Maar ik overdrijf het niet. Het is wel iets waar ik mogelijk nog mee ga experimenteren om een soort sweet spot te vinden.

The Love Rate

Ik zag langzaam het aantal volgers stijgen en daarmee het aantal likes per foto en zo nu en dan een reactie. Ik werd inmiddels gevolgd door een paar kenners van de streetart en stickerart-scene in Nederland en van hen kreeg ik reacties waarin ze de maker van de sticker noemen en taggen. Dat hielp weer in verdere bekendheid en zo stijgt het aantal volgers gestaag. Het aantal likes op een dag fluctueert enorm en er is nog niet echt een pijl op te trekken. Volgens Iconosquare ligt het gemiddelde nu op 45 likes per foto en de ene keer vlieg ik er dik overheen om er bij de volgende foto weer onder te blijven.

Als je deze twee variabelen deelt op elkaar krijg je de Love Rate. Een meeteenheid van Iconosquare waarbij je het aantal likes deelt door het aantal volgers op het moment van posten. Dit percentage is de afgelopen tijd gedaald omdat ik minder heb gepost vanwege mijn vakantie in het buitenland.

Daarnaast had ik door wat creditcard problemen geen toegang tot mijn account in Iconosquare tijdens de laatste weken van juli, dus echt vergelijken is nog lastig. Ik verwacht vanaf september de periodes echt goed te kunnen vergelijken.

De rol van Facebook en Twitter

Zoals ik al zei, Stickerart030 is een privé project en ik wilde het gescheiden houden van mijn andere activiteiten op Twitter en Facebook. In het begin vertelde ik niemand over dit project. Toen ik eenmaal bezig was ben ik op Snapchat wat hints gaan geven om uiteindelijk op zowel Twitter, Facebook als Snapchat eenmalig een link te maken naar het Stickerart030 account. Dat zorgde voor een aardige stijging in het aantal volgers. Absoluut stelt het allemaal niet zoveel voor, maar als ik het relateer aan de groei in de weken er voor was het een aardige stijgende lijn ineens.

Ik heb in de dagen daarna niet veel meer op Twitter en Facebook gedaan met het account. Nogmaals, juist om de twee werelden wat gescheiden te houden. Ik heb nog steeds geen idee waarom ik dat doe, maar daar kom ik later nog op terug in dit artikel…

Ik kreeg nog heel tof een shoutout van HartjeUtrecht, een Instagram account wat dagelijks prachtige foto’s plaatst over en uit Utrecht. Ze plaatste een foto van uiteraard een sticker in het centrum en linkte naar mijn account. Met als gevolg een plotse stijging van het aantal volgers. Tof!

Toen gebeurde er iets geks.

Tijdens mijn vakantie zag ik ineens een enorme stijging in het aantal volgers op het account. Volgers die ik niet kon plaatsen omdat het bekenden van me waren op Twitter en Facebook, waaronder familieleden. Maar ook mensen die ik wel ken maar waarvan ik niet kon bedenken hóe ze op dat Instagram account waren gekomen. Na een korte navraag kwam de aap uit de mouw, ze hadden een melding gekregen in Instagram dat “hun Facebook vriend Frank Meeuwsen nu Instagram gebruikt als Stickerart030”. Op zich niet zo vreemd, maar ik vroeg me af hoe dat plotsklaps mogelijk was. Ik had tenslotte een nieuw Instagram account gemaakt met een nieuw mailadres.

Wat ik wel had gedaan was tijdens mijn vakantie op mijn iPhone zo nu en dan switchen tussen mijn privé account en het Stickerart account in Instagram. Zou op die manier de koppeling zijn gemaakt en Instagram zo die melding uit het niets naar mijn netwerk sturen? Dat zou wel heel kwalijk zijn. Zo zou je namelijk nooit twee echt gescheiden accounts kunnen gebruiken en zou Instagram/Facebook altijd een koppeling tussen de twee leggen en daar je netwerk van op de hoogte brengen.

Na mijn vakantie kwam ik er achter dat ik in het Stickerart030 account een koppeling had gemaakt met mijn privé Facebook account en mijn privé Twitter account. Waarschijnlijk had ik dat gedaan bij het aanmaken van het account om zo makkelijk posts door te plaatsen naar Twitter en Facebook. Iets wat ik tot op heden nog niet heb gedaan, daarom dacht ik er ook niet aan toen die groei in volgers ineens kwam. Ik verwacht dat op basis van die koppeling er op een gegeven moment een notificatie is gestuurd naar mijn Facebook netwerk die eveneens op Instagram zitten. Wederom, dat klinkt heel logisch. Maar ergens is het vreemd dat zoiets gebeurt zonder dat ik er van op de hoogte ben en het mogelijk kan annuleren. Daarnaast is het voor mij nog niet duidelijk waaróm het op dat moment is verstuurd. Is dat op basis van activiteit van het account? Dat zou raar zijn, want tijdens mijn vakantie van 14 dagen heb ik slechts 6 foto’s gepost in plaats van de reguliere 25–28 foto’s. Een vreemde actie van Instagram die ik nu wel beter begrijp maar desondanks niet kan waarderen omdat het buiten mij om is gegaan. Liever hou ik daar meer de controle over.

Een overzicht van de volgers op Instagram over de eerste twee maanden

Desondanks heeft die notificatie van Instagram wel voor een tweede flinke stijging in volgers gezorgd. Wederom in absolute aantallen niet iets waar menig lifestyle/food/beauty-instagrammer voor uit bed komt, maar ik ben er blij mee! De notificaties werken dus wel en ik merkte weer hoe het helpt als je al actief bent op andere netwerken, hoe dat kan bijdragen aan zo’n project. Ja dat is een enorme open deur en iets wat ik misschien al vanaf dag één had moeten doen. Maar aan de andere kant, de organische groei van de afgelopen acht weken zijn nu een fraai startpunt voor een aantal experimenten de komende tijd.

Hoe ga ik nu verder?

Als je al zover bent om dit te lezen, sowieso een schouderklopje, maar dan weet je al wel hoe ik het Instagram account verder wil laten groeien. Er zijn een paar open deuren met laaghangend fruit die ik nu in gang heb gezet en er zijn nog een paar uitdagingen die ik wil proberen.

Cross-promotie — Zet mijn eigen privé accounts in

Met name op Twitter verwacht ik nog wel meer geïnteresseerden naar het Instagram account te krijgen. Daarom ben ik een nieuw Twitter account begonnen voor Stickerart030 waar ik via Zapier automatisch de laatste nieuwe foto post inclusief de omschrijving maar exclusief de locatie en de hashtags. Waarschijnlijk moet ik dit nog tweaken over tijd. Tegelijkertijd post ik deze ook op mijn eigen Twitter en Facebook account met een standaard tekst voorafgaand. Hoe dit gaat werken met de 140 karakter limiet op Twitter? We zullen het zien…

Test verschillende tijden van de dag

Op dit moment post ik 1x in de ochtend en 1x in de avond. Ik doe dit op tijdstippen waarvan ik weet dat ik aan het reizen ben of thuis ben zodat ik altijd snel op de notificatie van Later kan reageren. Toch wil ik gaan proberen om op andere tijdstippen te posten, zoals de middag. De reden is omdat ik vermoed dat andere tijdstippen voor andere engagement zorgen. Het zou mooi zijn als ik dat tijdstip kan ontdekken waarin ik beter in de feed van anderen terecht kom en wellicht beter wordt gevonden. Hoe ik dat experiment ga opzetten weet ik nog niet exact. Ik heb in elk geval exports uit Iconosquare met de tijdstippen van posten en de engagement-rates, dus daar moet iets mee te doen zijn. Hulp in het opzetten is welkom!

Online aandacht voor het account binnen de stickerart- en streetart scene

In de jaren ’80 was ik onderdeel van de graffiti scene in Breda, maar de tijden zijn inmiddels wel veranderd. Ik ken niemand persoonlijk in Utrecht of daarbuiten die actief is met streetart en stickerart. Via Instagram komen de eerste contacten nu wel maar dat groeit langzaam. De online media rondom streetart volg ik eveneens niet religieus dus ook daar moet ik nog zoeken naar de juiste ingangen. Ik zou het interessant vinden als het Instagram account aandacht krijgt bij deze online media omdat ik verwacht dat daar veel mogelijke nieuwe volgers zitten. Ik weet eveneens hoe lastig het is om daar tussen te komen en serieus te worden genomen als je zelf weinig actief bent en nog weinig meters hebt gemaakt. Tips op dit gebied zijn eveneens welkom!

Online aandacht van Utrechtse accounts

De aandacht die ik bij Hartje Utrecht kreeg moet te herhalen zijn op andere Instagram accounts en mogelijk op andere netwerken. Dat is zeker iets wat ik moet gaan doen.

Andere hashtags gebruiken

Ik heb een haat-liefde verhouding met hashtags. Ze kunnen enorm waardevol zijn om meer foto’s en inspiratie te vinden, maar als je er te veel gebruikt wordt het een woordenbrij die riekt naar wanhopige aandachtzoekerij. Ik gebruik nu 11–12 hashtags per post waarbij ik er soms een paar toevoeg afhankelijk van de foto. Maar met de data die ik nu van Iconosquare heb wil ik eens gaan kijken welke hashtags werken. En tegelijk bekijken welke andere hashtags ik zou kunnen gebruiken om meer engagement te krijgen. Yep, gaming the system. Er zijn hashtags die automatisch voor meer likes zorgen. Ik ben wel benieuwd hoe dat werkt en of dat werkt. Tegelijk wil ik dan kijken of dat ook zorgt voor meer nieuwe volgers. Maar goed, hier wil ik voorzichtig mee om gaan. Het is verleidelijk om een sloot populaire hashtags te posten en dan de Instagram bots hun werk te laten doen. Maar zoals ik al eerder zei, dat voelt onecht. Op het blog van Buffer lees ik dat uit onderzoek blijkt dat 11+ hashtags zorgen voor meer engagement. Misschien toch eens een week proberen….

Beter gebruik van statistieken

Door tijdgebrek en de vakantie heb ik te weinig tijd aan Iconosquare besteed. Er is veel waardevolle informatie uit te halen, met name de Excel exports waarmee ik zelf grafieken en verbanden kan leggen.

Reposten van andere accounts

Ik kom dagelijks te gekke foto’s tegen uit binnen- en buitenland met streetart. Ik wil dit graag makkelijk kunnen reposten maar wel met de juiste credits voor de maker inclusief link naar het account. Er zijn manieren om een feed te krijgen van de foto’s die zelf liked op Instagram, maar een koppeling met een goede repost-app ontbreekt nog.

Wat ik verder nog zoek op Instagram

Nu ik zo’n twee maanden actief ben met Instagram merk ik dat ik zelf nog een paar wensen heb om met name het proces soepeler te laten lopen.

Goede workflow in iOS Foto’s

Ik gebruik mijn iPhone om de foto’s te maken. De foto’s worden standaard in iCloud opgeslagen zodat ik ze op mijn laptop weer kan ophalen en in Later kan plaatsen. Maar ik zou het wel fijn vinden om een automatische workflow te hebben zodat ik kan zien welke foto’s ik al heb gepost en welke nog niet. Nog mooier zou het zijn als foto’s van stickers automatisch in een album worden opgeslagen op iCloud die ik dan in de gaten kan houden op veranderingen. Als een foto dan is gepost dan wil ik hem nog wel ergens op een veilige plek als backup hebben maar ik wil de foto niet meer op mijn iPhone of Mac hebben staan. Ik ben er nog niet precies uit hoe ik dit wil doen, maar ik weet dat het makkelijker kan.

Een goede Repost app

Het is een onderdeel van de experimenten. Ik ben benieuwd of het reposten van andere content zorgt voor meer engagement op mijn account. Maar ik heb dan wel een goede app nodig om dit redelijk eenvoudig te doen inclusief bronvermelding. Bij voorkeur gebaseerd op mijn feed met Instagram posts die ik zelf heb geliked en zonder teksten opnieuw in te tikken of in allerlei bochten te wringen. De app Repost voor iOS en Android had dit vroeger wel maar de functionaliteit is verwijderd. Ik heb nog geen goede vervanging gevonden. Ik ben wel bezig met Zapier om een eigen feed te maken die ik als startpunt kan gebruiken. Maar de vraag is of het echt gaat werken om makkelijk andere foto’s te reposten.

Conclusie

Ik begon Stickerart030 als een persoonlijk project voor een eigen passie. Het is nog steeds iets wat ik hoe dan ook blijf doen. Met een rustig groeiende groep volgers vind ik het tof om mooie straatkunst te delen, maar tegelijk kan ik nu een aantal experimenten doen om te kijken hoe ik het account kan laten groeien in aantal volgers en op engagement (eerst likes, dan comments). Dat is iets van de lange adem, maar dat is geen verrassing met zo’n niche onderwerp en de beperkte tijd en middelen die ik tot mijn beschikking heb. Dat maakt niet uit, het blijft leuk om te doen en te delen!

--

--