Junior Olmayı Bırak

Gizem Korkmaz
5 min readJun 12, 2023

--

Bu yazı, Kent C. Dodds’ın Stop Being A Junior adlı makalesinin bir çevirisidir.

Junior bir geliştirici misin? Eğer buna evet cevabını verdiysen buna nasıl karar verdiğini söyleyebilir misin? Sebebi sana verilen “Junior Geliştirici” ünvanı mı? Yoksa iş arkadaşların daha ilginç görevleri alırken sen daha sıkıcı, tekrarlayan görevlerle ve basit hatalarla mı uğraşıyorsun? Yoksa üzerinden bu “junior” lakabını atmak için henüz “zamanını doldurmadığını” mı hissediyorsun?

Ne olursa olsun, sana artık junior olmayı bırakmanı söylemek istiyorum. Hemen, şimdi bırak. Bugüne dek konuşmaya “Henüz yeni başlıyorum” veya “sadece bir junior’ım” diye başlayan birçok insanla tanıştım. Onlara “Harika! Yazılım geliştirme dünyasına hoş geldiniz!” diyorum ancak sonrasında neredeyse bir buçuk yıldan fazla süredir yazılım geliştirici olarak çalıştıklarını öğreniyorum. Bu beni şaşırtıyor. Ve bu o kadar sık oluyor ki, bu sonsuz-junior durumundan nasıl çıkacağınız ve kariyerinizde önemli pozitif adımlar atmaya nasıl başlayacağınız hakkında bir blog yazısı yazmaya karar verdim.

Teknoloji çok hızlı ilerliyor

Her şeyden önce şu konuda anlaşmamız gerekiyor:

Bir geliştirici olarak ne kadar süre junior olmanız gerektiği konusunda asla kesin bir zaman sınırı yoktur.

Bugüne dek duyduğunuz tüm süreler hatalıdır.

Bu sektörde en sevdiğim şeylerden biri çok hızlı ilerlemesi. Sürekli yeni teknolojilerin ortaya çıkması ve mevcut teknolojilerin gelişmesiyle ilgi alandaki gelişmeleri takip eden bir geliştiricinin, onlarca yıllık deneyime sahip olanlarla rekabet edebilecek bir düzeye ulaşması için çok fazla zaman gerekmez.

Bunu şöyle düşünüyorum. Hızlı akan bir nehir hayal edin. Nehirde lastik botla aşağıya doğru hareket etmek yazılım geliştirme deneyimi olsun. Herkes tek bir noktadan başlamak yerine diğerlerinin o an bulunduğu yerden başlar. Nehre atlamanızdan sonra ne kadar süredir orada olduklarına bakılmaksızın herkesle aynı hızda gidebilirsiniz. Evet, kaynaktan gelen deneyim eksikliğini yaşayacaksınız ancak bu anlık deneyimi değiştirmeyecek. Kusurlu bir benzetme olduğunun farkındayım ama öğretici olduğunu düşünüyorum.

Tabii ki yılların deneyimine sahip kişiler hakkında söylenecek çok şey var ve bunların çoğu olumlu olsa da, hepsi değil! Yılların deneyimine sahip kişiler genellikle yeni şeyleri daha hızlı öğrenebilirler, çünkü çoğu zaman yeni şeyler eski şeylere benzer (ancak her zaman değil!! “unlearning” (yeniden öğrenme) anları denilen bir şey de var). Deneyimli geliştiriciler, daha önce gerçek dünyada nasıl geliştiğini gördükleri için kod problemlerini önceden tespit edebilir ve kısıtlamaları daha iyi anlarlar.

Bununla birlikte, deneyimli mühendisler, yenilikçi araç ve teknolojilere karşı çekingen olma eğilimindedir ve “alışkanlıklarının esiri” olabilirler. Bu, ekosistem ve araçlarda gerçekten harika gelişmeleri kaçırmalarına yol açabilir. Deneyimli geliştiriciler, işlerini belirli bir şekilde yapma alışkanlığına sahip oldukları için dillerde ve araçlarda önemli yeni özellikleri de gözden kaçırabilirler.

Neyse, demek istediğim yazılım sektörünün hızlı ilerlemesi nedeniyle:

Birkaç seçilmiş teknolojiyi yakından takip etmek, herhangi bir kişinin onlarda oldukça hızlı bir şekilde uzmanlaşmasını sağlar.

Ve eğer bu kişi, deneyim eksikliğinin etkisini gerçekçi bir şekilde anlayarak hevesini kontrol altında tutabilirse, şirkete inanılmaz derecede güçlü bir etki yapabilir (izin verildiği takdirde).

Kendi deneyimim

Üniversiteye gittim ve okurken staj yaptım. Bu, resmi olarak tam zamanlı bir iş aramaya başlamadan önce alanımda muhteşem bir tecrübe kazanmama yardımcı oldu. Dolayısıyla mezun olduğumda, yarı zamanlı bir yazılım geliştirici olarak bir buçuk yıldan fazla süredir çalışıyordum.

BYU’dan mezun olup tam zamanlı bir mühendis olarak çalışmaya başladığımda, “junior” lakabını üzerimden atmakta zorlandım. O ana kadar tüm deneyimim okurken yarı zamanlı çalışmalarım olmuştu, ancak ekibimin ilgilendiği codebase hakkında hemen hemen herkesle aynı bilgi düzeyinde olduğumu hissediyordum ve hala daha düşük öncelikli görevlerle uğraşmak doğru gelmiyordu.

Daha deneyimli mühendislerin aldığı bazı büyük çaplı mimari görevleri görüyordum ve onlardan bir pay istiyordum. Ancak öğrencilikten tam zamanlı bir çalışana dönüştüğüm için insanların beni bir “stajyer” olarak gördüğünü hissettim.

Belki hedeflerim ve hayallerim konusunda biraz daha kararlı olabilirdim, ama sadece daha fazla sorumluluk almanın tek yolunun, insanların beni “stajyer” olarak görmediği yeni bir şirkete gitmek olduğuna karar verdim ve böylece beni sıradan bir mesai arkadaşı olarak görebileceklerde.

Tam olarak bunu yaptım. Tam zamanlı çalışmaya geçtikten sadece dört ay sonra yeni şirketime transfer oldum ve maaşımda devasa bir artış (%50'den fazla) yapıldı ve zamanımın %20'si mimarlık işlerine ayrıldı. Muhteşem bir deneyimdi. Artık kimse beni junior olarak görmüyordu. Aslına bakarsanız üniversiteden mezun olduktan sadece 4 ay sonra, çeyrek milyar dolarlık bir organizasyonda mimardan bir adım aşağıda yer alıyordum.

Ve bu onlar için de son derece iyi sonuçlar doğurdu. Şirkete katıldığımda, frontend araçlarında büyük bir geçiş yapılmasını istiyorlardı. Geçiş yolunu tasarlama konusunda etkili oldum ve büyük bir başarı elde edildi.

Tüm hikayemi “2010'lu Yıllara Bir Bakış” başlıklı makalede okuyabilirsiniz.

Nasıl junior olmaktan çıkabilirsiniz?

Bir şey olmamayı düşünmek yerine başka bir şey olmaya nasıl başlayabileceğinizi düşünün.

Şirketinizdeki senior geliştiriciler ne yapıyor? Onların yaptığı şeyleri, junior geliştiricilerin yaptığı şeyler yerine yapın. Bu kadar basit.

Tabii ki, şirket muhtemelen size daha az güvendiği için senior geliştiricilere daha fazla sorumluluk veriyor ve sınırlarızı aşmak istemezsiniz, ancak daha karmaşık görevlere katılmayı gönüllü olmayı teklif edin. Hatta sadece “Hey, o toplantıya ben de katılabilir miyim?” deyin. Bilmediğiniz herhangi bir konuda kendiniz için notlar alın ve sonra bu konular hakkında soru sorun. Gelecekteki toplantılarda, biriktirmeye başladığınız bilgiyle daha fazla katkıda bulunabileceksiniz. Toplantıdan sonra biraz araştırma yapın ve önerilerde bulunun.

Aşırıya kaçmaktan kaçının. Gerçekten hızlı bir şekilde güncel bilgileri biriktirebilirsiniz, ancak deneyiminizin bu bilginin kullanılabilirliğini sınırladığını kabul etmelisiniz. Bu nedenle, iş arkadaşlarınıza saygılı olun. Ancak hızla bilgi biriktirirken deneyiminizin eksik kalan yönlerini tamamlamak için sorularınızı yanıtlayacak ve size yardımcı olacak insanları bulun.

Hızlı ilerleyen teknolojilerden yararlanın ve şirketinizdeki geliştiricilerin bugün faydalanabileceği yeni ve ileri düzey şeyleri öğrenin. Sonra bu kavramları “brown bag” öğle toplantılarında (herkesin bir öğle yemeği getirdiği ve birisinin genellikle haftalık olarak bir şeyler sunduğu toplantılar) öğretin. Eğer şirketinizin düzenli olarak planlanmış bir brown bag öğle toplantısı yoksa, bunları düzenleyin ve bu toplantılarda sunum yapın.

Yerel meetup etkinliklerinde konuşmak için gönüllü olun. Daha önce bahsettiğim iş değişikliği ve egghead.io’ya eğitmen olarak davet edilmem, meetup konuşmalarımla gerçekleşti. Konferanslarda konuşma teklifi sunun.

Başarılarınızdan bahsederek, gerçekten bir junior olarak beklentilerin üzerinde bir seviyede katkıda bulunduğunuzu gösterin. İnsanların kendi kendilerine “Hmm, bu geliştirici sadece bir junior ve gerçekten bunu yaptı mı? Belki de aslında bir junior değil” diye düşünmelerini sağlayın.

Yöneticinizin sizin geliştirici olarak hedeflerinizi ve niyetlerinizi anlamasını sağlayın. Yöneticiniz size maaş artışı hakkında bilgi verdiği toplantıda terfi talep etmeyi umuyorsanız, çok geç bir zamanda talepte bulunuyorsunuz demektir. Hedeflerinizi çok daha önceden bilmeleri gerekmektedir ve sizi o seviyeye getirmek için neler yapmanızı beklediklerini sorabilirsiniz.

Uygun olana ulaşana kadar devam et

“Gerçekten yapana kadar yapıyormuş gibi yap (fake it ’til you make it)” ifadesini sevmiyorum, ancak burada da benzer bir düşünce var. Düşüncem istediğiniz seviyede mümkün olduğunca iyi bir şekilde hareket etmeniz ve sonunda gerçekten o seviyede olduğunuzu hissetmeye başlamanızdır.

Kendimi istediğim seviyeye çıkmak için mevcut şirketimden ayrılmam gerektiğini hissettim. Sabırlı olsaydım, zaten bulunduğum şirketle bunu başarabilirdim. Beni aktif olarak başka bir şirkete transfer etmeselerdi muhtemelen bunu yapardım. Yine de bazen “junior” unvanından kurtulamıyorsanız, başka bir fırsat aramayı düşünebilirsiniz.

Sonuç

Bu makaleyle, deneyim kazanmanın ve bu sektörde etki yaratmanın ne kadar çok çalışma gerektirdiği vurgusunu azaltmak istemiyorum. Gerçekten çok çalışma gerektiriyor. Bununla birlikte, temel amacım bazı insanları daha yüksek hedeflere teşvik etmeye yardımcı olmaktır. Düşündüğünüzden daha yeteneklisiniz. Size söz veriyorum.

Artık bir junior olmak zorunda değilsiniz. Yükselme zamanı geldi.

Bol şanslar!

--

--