Wie is het? Enkele woorden ter inleiding

Hannes Cools
2 min readJan 6, 2019

--

Begeleid door promotoren Michaël Opgenhaffen en Baldwin Van Gorp werkt Hannes Cools aan een doctoraat over de mate waarin de automatisering van bepaalde microprocessen in een nieuwsomgeving een vloek dan wel een zegen voor de journalistiek is.

© Studio Oostrum

Hannes Cools studeerde journalistiek in Gent. “Doorheen de opleiding heb ik snel beseft dat ik veel ervaring wilde opdoen alvorens te beginnen werken. Zo liep ik stage bij het productiehuis Future Talents, Film Fest Gent en de VRT-programma’s De Afspraak en Terzake”, blikt Hannes Cools terug. Bij Future Talents stond hij mee in voor de ontwikkeling van een applicatie voor Erasmusstudenten die Leuven willen ontdekken. “Via filmpjes kunnen ze door de stad lopen en krijgen ze informatie op hun scherm. Een onvergetelijke ervaring. Tijdens die stage heb ik de kans gekregen om Stephen Hawking te ontmoeten. Na mijn stages besloot ik nog niet meteen te gaan werken, maar een bijkomende opleiding te gaan volgen, met name een master in de internationale politiek aan de Universiteit Gent.”

De Morgen
In de zomer van 2017 ging Hannes Cools bij de onlineredactie van De Morgen aan de slag. “Korte deadlines, de gekozen invalshoek, een omgeving die aanzet tot denken en waar je messcherp hoort te zijn: ik wist onmiddellijk dat die job me lag. Ik schreef er onder meer over de fipronilcrisis, de rellen in Charlottesville en het Witte Huis dat iets van een verheven duiventil had. Na een maand vertrok ik naar Colombia om er aan mijn thesis te gaan werken. Uiteindelijk zou ik er drie maanden blijven. Eerst in de hoofdstad, daarna in een dorpje ten zuiden van Bogota. Ik bracht er de reintegratie van de FARC in kaart. Eens de thesis afgerond, ben ik opnieuw intensiever voor De Morgen gaan werken.”

Clingendael Instituut
In april 2018 verhuisde hij naar Den Haag waar hij vijf maanden voor het Clingendael Instituut ging werken. “Clingendael Instituut is geaffilieerd met het Nederlandse Ministerie van Buitenlandse Zaken. Het is tegelijk een denktank en een opleidingscentrum en daarom vrij uniek in zijn soort. Ik heb er zowel voor het magazine Clingendael Spectator als voor Clingendael zelf gewerkt. Samen met enkele collega’s heb ik er een dossier rond Europese migratie gecoördineerd en geëvalueerd,verder nog een dossier over de bilaterale machtsverhoudingen in en rond Syrië en een dossier over het onderlinge coalitiespel binnen de Europese Unie. Tijdens de periode dat ik voor Clingendael werkte, leverde ik ook bijna wekelijks bijdragen voor De Morgen.”

Doctoraat
Onder leiding van promotoren Michaël Opgenhaffen en Baldwin Van Gorp werkt Hannes Cools sinds oktober 2018 op campus Sint-Andries aan een doctoraat.

“Mijn doctoraat gaat over de mate waarin de automatisering van bepaalde microprocessen in een nieuwsomgeving een vloek dan wel een zegen voor de journalistiek is. Het gaat dus meer bepaald over artificial intelligence, algoritmes en bepaalde tools om te factchecken.”

(Tekst: Jacky Stijven)

--

--

Hannes Cools

Postdoc AI, Media and Democracy Lab, University of Amsterdam