Mülakatlar Üzerine. Bölüm 2: Facebook’ta Yeni Sayfa

Hasan Kose
4 min readDec 13, 2019

--

San Fransisco’ya gider iken…

Giriş

Facebook’ta Yazılım Mühendisi olarak üçüncü ayımı dolduruyorum. Mülakatta yaşadıklarım yavaş yavaş hafızamdan silinirken, bunları kalıcı hale getirmek, hem ileride bana hem de başkalarına faydalı olabilir diye düşündüm.

‘Uzun zaman önce koyduğum bir hedef için nasıl çalıştım, mülakat stresi ile nasıl mücadele ettim’ gibi konular üzerine yazdığım bu yazıdan Facebook, Amazon, Apple, Netflix ve Google (FAANG) şirketleri mülakatlarının yanında, umuyorum hayatın her dönemi için istifade edilebilir.

FAANG ve Silikon Vadisi’ndeki bir çok şirket için geçerli olan, yazılım mühendisliği mülakatlarının teknik süreci için aşağıdaki linkten devam edebilirsiniz.

Facebook, Amazon, Apple, Netflix ve Google (FAANG) şirketlerinde Yazılım Mühendisliği Mülakatlarının Teknik Süreci

Hayal Kurma ve Hedef Koyma

Hayal kurmak o kadar kolay ki, yastığa kafayı koyunca sadece düşünmek yeterli. Özellikle gerçekleşmeyecek hayallerle uyuyoruz, sabahında buhar oluyorlar. Günlük hayata o kadar adapte olmuşuz ki, gece yatarken kurduğumuz hayali, sabah iş, okul vs ile unutup gidiyoruz. Bazen hayalleri biraz ileriye taşıyoruz, onları hayata geçirmek istiyoruz. Ancak araştırdıktan sonra işin çok zor olduğunu görünce, vazgeçiyoruz. Çünkü vazgeçmek eyleme geçmekten daha kolay.

Amerika’ya nasıl geldiğim hakkındaki yazımda başka hayallerimin varlığından bahsetmiştim. Buraya adapte olduktan sonra, rahat alanımdan çıkıp kendime hedef koymam gerekiyordu. Ve hedef: Silikon Vadisi’nde FAANG şirketlerinden birinde Yazılım Mühendisi olarak çalışmak. Bunun çeşitli sebepleri var bunlara burada yer vermeyeceğim.

FAANG şirketlerine girmek tabii ki kolay değil, çeşitli ülkelerden kendini ispatlamaya çalışan, çok zeki mühendislerle yarışmanız gerekiyor. Bu durum beni pozitif yönde etkiliyordu, çünkü gireceğim şirkette çok kaliteli mühendislerle çalışacağımı biliyordum.

“İnsan, birlikte en çok zaman geçirdiği beş kişinin ortalamasıdır.” Jim Rohn

Analiz ve Çalışma

Herkes bir birim çalışma ile bir birim çıktı sağlamıyor. Böyle olsaydı, dünya bu kadar renkli olmazdı. Bu çıktının bir çok çarpanları var ve biz hepsine müdahale edemiyoruz. Çevre koşulları, insanların kabiliyetleri gibi etkenleri göz ardı edemeyiz. Ancak bizim de yapmamız gereken önemli bir eylem var; çalışmak.

Çalışmak o kadar genel bir kavram ki, herkes günde 3 saatini ayırıp üniversite sınavlarına çalışsa da, herkesin aynı sonucu elde etmesi imkansız. Burada kabiliyetin dışında, verimli çalışmak üzerinde durmak istiyorum. Neye çalıştığımızı bilmemiz, eksiklerimizi bulup, onları tamamlamamız gerekiyor. Diyelim ki üçgenler konusuna çok hakimiz, her gün üçgenler ile ilgili soru çözerek de çalışmış oluyoruz, her gün yeni bir konu öğrenmeye çalışarak da çalışma eylemini gerçekleştiriyoruz. İkisi de kısmen yanlış. Beyin aslında bir bütün olarak çalıştığından, bilgileri öğütmesi için zaman vermeniz ve öğrendikleriniz üzerine pratik yapmanız gerekiyor. Belki de ilk önce nasıl öğrenmeniz gerektiğini öğrenmek mantıklı olacaktır. Sonra da problem çözme yeteneğini geliştirmek ikinci hedef olmalı.

Bunlar için Barbara Oakley’in Learning How to Learn ve A Mind for Numbers kitaplarını öneririm.

Verimli çalışmanın önemli kısmı olarak ben analiz sürecinde hayli zamanımı harcadım. Beni nasıl bir süreç bekliyor, nelere çalışmam lazım, hatta gideceğim yeni şehirde beni neler bekliyor, bunları niçin istiyorum gibi sorularımın cevaplarını araştırdım. Sonrasında hedefimi koydum ve mülakat tarihlerimi belirledim. Mülakatlarla ilgili tarih belirleme görüşmelerini, çalışma esnasında da paralel bir şekilde devam ettirdim. Tarih belirleme kısmı da insanı tetikleyen, bahaneleri azaltan veya yok eden bir eylem.

Mülakat ve Psikolojisi

FAANG şirketleri için mülakatlar hayli stresli bir süreç. Mülakat stresine ve şirketlerden ret cevabı almaya hazırlıklı olmak gerekiyor.

Mülakat, hazırlık sürecinin bir bakıma şov kısmı. Çıktığımız ilk gösteride, mükemmel performans sergileyeceğimizi düşünüyoruz. Sonuca o kadar odaklanıyoruz ki belki de süreci göz ardı edip, hemen başarılı bir sonuç almak istiyoruz.

Başarılı ya da başarısız her mülakat tecrübe olarak haneye ekleniyor, ancak başarısız mülakatlarda dikkat edilmesi gereken birkaç konu var; mülakattaki eksiklikleri görüp bunları diğerlerinde tamamlamak ve özgüveni korumak. Eğer ilkinde başarılı olursanız, şunu söylemeliyim ki; koyduğunuz hedef maalesef size göre küçük.

Kendinize inanın

Benim uyguladığım bir metot; hedefinizi başkalarına söyleyin, sesli olarak söylemeye çekindiğiniz şeylere muhtemelen kendiniz inanmıyorsunuzdur. Hedeflerinizi sesli hale getirmek özgüveninizi canlı tutacaktır.

Sizi Destekleyen Arkadaşlar Edinin

Arkadaş seçimi hayatın her alanında önemli. Sizi destekleyen, yani sizi geliştirecek geri bildirimler veren, arkadaşlar sizin için çok değerli olacaktır.

Olumlu Düşünün

Mülakatlardan ret yanıtı almanız aslında hedefe daha çok yaklaştığınız anlamına geliyor. Çünkü en azından kapının önündesiniz. Bir dahakine kapıdan içeri girmek neden olmasın!

Azimli Olun ve Hatalardan Ders Çıkarın

Kimse olumsuz eleştiriyi ve başarısız olmayı sevmez. İllaki başarısız olduktan sonra moral bozukluğu olacaktır. Olmuyorsa yeterince emek harcamamışsınızdır. Önemli olan bu başarısızlığı ileride başarılı hale getirmek. Hatalardan ders çıkarmayıp aynı yanlışı sürekli yaparsanız, zamanınızı heba edersiniz.

Azim ve birçok başlıkta psikoloji üzerine sohbetler içeren Kaçık Prens Podcast’ini tavsiye ediyorum.

Sonuçlarla Yüzleşin

Başarısız olduğunuzda moral bozukluğu için kendinize süre verdikten sonra, silkelenin ve düşünün; nerede eksiğim var, neleri düzeltmem gerekiyor! Korkmadan, nasıl başarısız olduğunuzu, sizi destekleyen arkadaşlarınıza anlatın. Onlarında yorumu ile de nerede yanlış yaptığınızı anlayacaksınız. Ve bir dahakine bunu düzelteceksiniz.

Toparlayalım

Bu sürecin başarılı bitmesi ile, güzel ve keyifli iki tane dönem sizi bekliyor. Tadını çıkarmalısınız.

Birincisi teklif alma ve teklifleri değerlendirme kısmı. Bu kısımda pazarlık yapmalısınız ve nasıl pazarlık yapılır bunu araştırmalısınız. Bu duruma göre değişir, mesela birden çok teklif varsa, eliniz kuvvetli demektir ona göre pazarlık yapabilirsiniz.

İkinci kısım ise, mevcut işten ayrılıp, tatil yapmak. Sağlıklı bir yaşam ve zinde bir beyin için kendinize bir mola verin. Yeni işinize daha konsantre bir başlangıç yapın!

Son olarak tatilde çektiğim bu video ile sizi baş başa bırakıyorum.

Costeño Beach, Colombia

--

--