Den store kundebløffen

Helge Johnsen
3 min readFeb 19, 2018

--

Ingenting av det jeg skriver her er nytt. Men det er akkurat såpass irriterende at det er verdt å nevne (igjen).

Den store kundebløffen, eller rettere sagt: det lønner seg ikke å være en trofast kunde.

Det er mange eksempler på bransjer hvor det ikke lønner seg å være trofast kunde. Nå er jeg ikke kunde hos så mange. Men forsikring på bilen må jeg ha.

Så når jeg handlet meg en ny bruktbil for noen år siden så sjekket jeg noen vilkår og priser. Jeg er tross alt mann, så jeg brukte som menn lang tid på å finne den beste prisen. Godt det ikke er timepris på fritid, for da hadde jeg ikke tjent ei krone. Men jeg fant et selskap som skilte seg ut og som passet meg, min økonomi og ikke minst alderen på bilen.

Etter dette har jeg ikke fulgt så nøye med siden jeg synes prisen var god den gangen og følte jeg fikk et godt tilbud.

Som så mange andre når lommeboka er tynn så stiller jeg også spørsmålet: Hvor går pengene? Hvilken utgifter kan jeg kutte ned på?

Øystein Sunde lurer på hvor sokkene tar veien. Jeg derimot lurer på hvor pengene tar veien. Skisse: PaliGraficas https://pixabay.com/no/users/PaliGraficas-6638487/

Så jeg kontaktet forsikringsselskapet mitt via epost og spurte om de kunne gi meg et tilbud på forsikring. Jeg fikk ingen reduksjon av pris til tross for at kalkulatoren deres tilsa at jeg skulle få mindre pris enn det jeg nå betalte.

Så jeg kontaktet et annet selskap som kunne gi meg samme vilkår til halve prisen. Eneste forutsetningen er at jeg bestiller via internett.

Taste, taste … knappe 5 minutter brukte jeg på å bytte forsikringselskap. Skisse: PaliGraficas https://pixabay.com/no/users/PaliGraficas-6638487/

Jeg trodde ikke mine egne ører og spurte en gang til om prisen var riktig. Ja, det var den. Men noe av rabatten forutsetter at jeg bestiller via internett. Jeg var i kontakt med en selger som var så ærlig at han “ga bort” provisjonen sin til fordel for at jeg gjorde all jobben selv.

Etter at forsikringen var byttet tar forrige forsikringselskap kontakt og skal gi meg bedre pris om jeg forblir hos dem.

De som selger sinnemestringskurs tror jeg har en hemmelig avtale med forsikringselskapene. For det er nå det går i svart for meg.

Som kunde føler jeg meg rett og slett spyttet på og hånliggjort. Her har de altså tviholdt på en kunstig høy pris over lengre tid. Når jeg med lua i hånda spør pent om jeg fortsatt kan være kunde hos dem og om vi kan se litt på den prisen så blir jeg avslått og nærmest hivd på dør.

Selskapet ville ikke gi meg en bedre pris og løy om at jeg hadde den beste de kunne tilby meg. Skisse: PaliGraficas https://pixabay.com/no/users/PaliGraficas-6638487/

Men når jeg nå har banket på døra til et annet selskap og kommet inn i varmen hos dem, ja da vil de ha meg tilbake. Først da er jeg altså god nok for dem.

Det er ikke bare forsikringsselskapene som holder på slik. Har du tenkt på at de som melder seg inn i treningssenteret hvor du allerede er medlem får noe gratis men ikke du som trofast legger igjen penger der? Eller de som melder seg inn i bokklubben din får noe du ikke får?

Det lønner seg ikke å være trofast over lengre tid!

--

--

Helge Johnsen

helgejohnsen.no - jobber som frontendutvikler, brenner for universell utforming og er generelt interessert i teknologi. Aktiv i Kodeklubben Hamar.