تجارت ایران با ایتالیا رو به افزایش است | آراد برندینگ

Hesamrajabi
3 min readJul 2, 2024

--

تجارت ایران با ایتالیا رو به افزایش است | آراد برندینگ

ایتالیا کشوری در جنوب اروپا با پایتخت رم است. این کشور از شبه‌جزیره ایتالیا و دو جزیره سیسیل و ساردنی تشکیل شده‌است. ایتالیا به عنوان کشوری توسعه‌یافته و جزو هشت کشور صنعتی بزرگ دنیا شناخته می‌شود. واحد پول این کشور یورو و زبان رسمی آن ایتالیایی است. جمعیت ایتالیا ۶۰.۶ میلیون نفر است که ۹۱.۶ درصد آن‌ها مسیحی هستند. ایتالیا پنجمین کشور پرجمعیت اروپا و بیست و سومین کشور پرجمعیت دنیا است. این کشور دارای آب‌وهوای معتدل فصلی است و مناطق ساحلی آن با کوهستان‌های داخلی تفاوت زیادی در شرایط آب‌وهوایی دارند. دو کشور مستقل واتیکان و سان مارینو در خاک ایتالیا قرار دارند و یک منطقه کوچک به نام کامپیونه دیتالیا در سوئیس متعلق به ایتالیا است.

اقتصاد ایتالیا

اقتصاد ایتالیا با شاخص‌هایی نظیر تولید ناخالص داخلی بالا و نرخ پایین بیکاری شناخته شده است. در سال 2012، ایتالیا نهمین اقتصاد بزرگ جهان و پنجمین اقتصاد اروپا بر اساس تولید ناخالص اسمی، و دهمین اقتصاد بزرگ جهان و چهارمین در اروپا بر اساس برابری قدرت خرید بود. ایتالیا عضو مؤسس G7 و G8، منطقه یورو و سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) است.

پس از جنگ جهانی دوم، اقتصاد ایتالیا از یک اقتصاد کشاورزی به یکی از صنعتی‌ترین اقتصادهای جهان تبدیل شد. ایتالیا اکنون یک کشور توسعه‌یافته محسوب می‌شود و در سال 2005 هشتمین کشور از حیث کیفیت زندگی و بیست و پنجمین از نظر شاخص توسعه انسانی بود. به رغم بحران اقتصاد جهانی، نرخ برابری قدرت خرید در ایتالیا همچنان بالاتر از میانگین اتحادیه اروپا است و نرخ بیکاری 11.4 درصدی آن یکی از پایین‌ترین‌ها در اروپا به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: تجارت ایران با اروپا

روابط ایران و ایتالیا

ایران و ایتالیا دارای پیشینه تاریخی و تمدنی قابل توجهی هستند. برای مثال، آیین مهر از ایران به رم رفت و طرفداران زیادی پیدا کرد. در دوران صفوی، شاه عباس تلاش کرد تا با دولت ونیز رابطه برقرار کند. نخستین موافقت‌نامه تجاری رسمی ایران و ایتالیا در دوران ناصرالدین شاه در محلی به نام ساردینا به امضا رسید.

تجارت ایران با ایتالیا رو به افزایش است | آراد برندینگ

ملزومات تجارت با ایتالیا

ایتالیایی‌ها ترجیح می‌دهند ارتباطات رو در رو داشته باشند و تمایل دارند با افرادی که به آن‌ها اعتماد دارند تجارت کنند. بسیاری از امور تجاری در ایتالیا به صورت خانوادگی اداره می‌شوند و وفاداری به خانواده و جامعه محلی اهمیت زیادی دارد. ایجاد روابط کاری خوب با ایتالیایی‌ها ممکن است ماه‌ها یا حتی سال‌ها طول بکشد.

فرهنگ تجاری ایتالیا سلسله مراتبی است و ایتالیایی‌ها تمایل دارند با نمایندگان عالی شرکت‌های خارجی تعامل داشته باشند. قرار ملاقات‌ها باید از قبل به زبان ایتالیایی ترتیب داده شوند و وقت‌شناسی اهمیت دارد، حتی اگر خود ایتالیایی‌ها ممکن است کمی دیر وارد شوند. ظاهر شخصی و نوع لباس نیز بسیار مهم است و تصمیمات تجاری ایتالیایی‌ها غالباً بر اساس دریافت‌های شخصی ایجاد می‌شوند.

صادرات ایران به ایتالیا

ایتالیا یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین کشورهای اروپایی است که از دیرباز روابط دوستانه‌ای با ایران داشته است. این روابط باعث شده که ایتالیا به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده محصولات ایرانی در اروپا شناخته شود. محصولات اصلی صادراتی ایران به ایتالیا شامل چدن، پلیمرهای اتیلن و آجیل‌ها است. در طی ۵ سال گذشته، صادرات ایران به ایتالیا با نرخ سالانه ۱۸.۵ درصد افزایش یافته و از ۱.۵۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ به ۳.۶۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ رسیده است.

بیشتر بخوانید: تجارت با ترکیه

واردات ایران از ایتالیا

ایتالیا به عنوان قطب اقتصادی و سیاسی اتحادیه اروپا می‌تواند بسیاری از نیازهای بازار ایران را تأمین کند. واردات از ایتالیا عمدتاً از طریق شرکت‌های بازرگانی انجام می‌شود که این کالاها را از طریق شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی وارد مرزهای گمرکی ایران می‌کنند. پس از ورود این کالاها به گمرک، شرکت‌های ترخیص کالا آن‌ها را از گمرکات کشور خارج می‌کنند. مهم‌ترین کالاهای وارداتی از ایتالیا به ایران شامل ماشین‌آلات صنعتی، محصولات شیمیایی، پوشاک و کفش است.

--

--