تجارت با مجارستان و وضعیت اقتصادی آن | آراد برندینگ

Hesamrajabi
3 min readJul 3, 2024

--

تجارت با مجارستان و وضعیت اقتصادی آن | آراد برندینگ

مجارستان کشوری در اروپای مرکزی و حوضهٔ پانونی است که با مساحت ۹۳٬۰۳۰ کیلومتر مربع و جمعیتی در حدود ۹٫۷ میلیون نفر، از کشورهای اتحادیهٔ اروپا محسوب می‌شود. این کشور از شمال با اسلواکی، از شمال شرق با اوکراین، از شرق و جنوب شرق با رومانی، از جنوب با صربستان و کرواسی، از جنوب غرب با اسلوونی و در غرب با اتریش هم‌مرز است. زبان رسمی آن مجاری از خانوادهٔ فین‌واوگری است. پایتخت و پرجمعیت‌ترین شهر این کشور بوداپست است.

وضعیت اقتصادی مجارستان

در قرن ۲۱ام، مجارستان یک کشور با قدرت متوسط است. بر اساس برآورد صندوق بین‌المللی پول، مجارستان از بین ۱۹۱ کشور، پنجاه و هشتمین قدرت اقتصادی جهان بر اساس تولید ناخالص داخلی به‌شمار می‌رود. این کشور با توجه به عضویت در سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD)، جزء کشورهای پردرآمد با استاندارد بالای زندگی است. مجارستان از سال ۲۰۰۴ عضو اتحادیه اروپا و از سال ۲۰۰۷ در منطقهٔ شنگن قرار دارد. همچنین این کشور عضو سازمان ملل متحد، ناتو، سازمان تجارت جهانی، بانک جهانی، بانک سرمایه‌گذاری زیربنایی آسیا، شورای اروپا، گروه ویشگراد و بسیاری دیگر است.

بیشتر بخوانید: تجارت ایران با اروپا

اقتصاد مجارستان یک اقتصاد ترکیبی با درآمد بالا است که بر اساس شاخص پیچیدگی اقتصادی، به عنوان نهمین اقتصاد پیچیده رتبه‌بندی شده است. از لحاظ میزان برابری درآمد، مجارستان در رتبه سیزدهم قرار دارد که نشان‌دهنده‌ی پایین بودن اختلاف طبقاتی در این کشور است. همچنین مجارستان با تولید سالیانه 265.037 میلیارد دلار، پنجاه و هفتمین اقتصاد بزرگ جهان محسوب می‌شود.

این کشور به دلیل توسعه زیرساخت‌ها و تأکید فراوان بر تجارت خارجی، یک کشور صادرات‌محور به شمار می‌رود و در رتبه 35 از لحاظ میزان صادرات قرار دارد. طبق آمار سال 2015، مجارستان بیش از 100 میلیارد دلار صادرات داشته که 79 درصد آن به کشورهای عضو اتحادیه اروپا بوده است.

تجارت با مجارستان و وضعیت اقتصادی آن | آراد برندینگ

صنایع اصلی مجارستان

از صنایع اصلی مجارستان می‌توان به صنعت تولید دارو، تولید وسایل نقلیه موتوری، فناوری اطلاعات، مواد شیمیایی، متالورژی، ماشین‌آلات و کالاهای الکتریکی اشاره کرد. مجارستان بزرگ‌ترین تولیدکننده لوازم الکترونیکی در اروپای مرکزی و شرقی است. طی بیست سال گذشته، مجارستان به مرکز اصلی فناوری تلفن همراه، امنیت اطلاعات و تحقیقات سخت‌افزاری تبدیل شده است.

تجارت خارجی مجارستان

اقتصاد مجارستان بسیار باز است و تجارت حدود 163 درصد از تولید ناخالص داخلی آن را تشکیل می‌دهد. خودروها و قطعات آن‌ها بیشترین سهم از صادرات و واردات را دارند. در سال 2022، ماشین‌آلات و تجهیزات حمل و نقل بیشترین سهم از صادرات (55.2 درصد) و واردات (41.3 درصد) را داشتند.

آلمان بزرگ‌ترین مقصد صادرات مجارستان در سال 2022 بود (25.1 درصد از کل)، و پس از آن ایتالیا (5.6 درصد)، رومانی (5.3 درصد)، اسلواکی (5.1 درصد) و اتریش (4.5 درصد) قرار داشتند. واردات نیز عمدتاً از آلمان (21.1 درصد)، اتریش (7.2 درصد)، چین (6.7 درصد)، اسلواکی (6.6 درصد) و روسیه (6.1 درصد) انجام می‌شد.

بیشتر بخوانید: تجارت با صربستان

تراز تجاری مجارستان

تراز تجاری مجارستان که به‌طور سنتی در وضعیت کسری بود، در دهه گذشته به دلیل عملکرد خوب اقتصاد آلمان به مازاد تبدیل شد. با این حال، در سال 2022 تراز تجاری کشور دوباره به کسری 4.3 درصد از تولید ناخالص داخلی تبدیل شد.

صادرات و واردات اصلی مجارستان

مجارستان محصولات زیر را صادر می‌کند:

- ماشین‌آلات و تجهیزات حمل و نقل

- کالاهای مصرفی

- محصولات کشاورزی

- مواد شیمیایی

- پوشاک و منسوجات

- آهن و فولاد

- شراب

مجارستان عمدتاً موارد زیر را وارد می‌کند:

- گاز نفتی ($10.6B)

- وسایل نقلیه موتوری؛ قطعات و لوازم جانبی ($6.5B)

- برق ($5.34B)

- خودروها ($3.96B)

- تجهیزات پخش ($3.71B)

شرکای تجاری اصلی مجارستان

در سال 2019، شرکای تجاری اصلی مجارستان برای صادرات آلمان، اسلواکی، ایتالیا، رومانی و اتریش و برای واردات آلمان، اتریش، چین، لهستان و هلند بودند.

--

--