2016: Norsko

Článek o týdenním tripu napříč Norskem, o celkovém dojmu, jaký na mě Norsko udělalo včetně celkové ceny a fotek.

Lukáš Zajíc
6 min readMar 31, 2016

Jak už jsem psal v mém prvním článku na začátku roku, rád bych tento rok omezil všechny ty skákací EDM akce a z našetřených peněz cestoval, jak jen to půjde. Možná to zní divně, ale když jsem si spočítal, kolik mě podobné akce loni stály, byla by z toho moc pěkná dovolená u moře pro dva a to je to, co mě přesvědčilo. Neříkám, že není fajn se občas odreagovat a jít se pobavit, ale nic se nemá přehánět. Zvlášť, když takové akce ve finále vyjdou na pořádný balík a ceny letenek a cestování se dají srazit na minimum.

Kudy kam a kdy?

První zastávkou toho roku bylo Norsko. Důvod, proč zrovna tahle země, byl vcelku zřejmý. Kamarád tam v lednu odletěl studovat na erasmus a už od začátku jsme plánovali můj příjezd. Vyšlo to zrovna tak hezky, že v termínu velikonočních prázdnin měli týdenní volno ve škole a já zároveň slavil narozeniny. Vše tak nahrávalo tomu se jen sbalit a hurá do Norska. Naštěstí vše vyšlo podle plánu a 18. 3. jsem přistál v Oslu, kde jsem poté sedl na autobus směr Gjøvik a tam strávil svoji první noc v Norsku.

Jelikož jsme auto půjčovali až druhý den, první noc jsme strávili s partou dalších studentů opékáním párků a pokecáním u pivka a ohně. Nechyběly marshmallow, kytara ani oprášení angličtiny.

A jde se na to

Druhý den brzy ráno jsme se vydali do Osla, kde jsme si na letišti půjčili auto na celý trip. Vše šlo jak po másle a my si to šinuli novým focusem směr Eidfjord, kde jsme měli zařízené první ubytování. Celkem nás čekalo zhruba 5h cesty přes vesničky, hory a národní park.

Aby to ale nebylo vše tak růžový, přišla první pecka... Po příjezdu k národnímu parku Hardangervidda, který nás dělil od Eidfjordu a skrz který vedla jen jedna jediná cesta, jsme se dozvěděli, že je park kvůli bouři zavřený a musíme se zařadit do konvoje. Ze začátku jsme si říkali, že to tak zlý nebude a do hodiny park znovu otevřou, jenže tak to tam uplně nechodí. Bylo nám řečeno, že si počkáme minimálně 5h a ani potom nemusí být park otevřen. Nám tedy zbylo buď čekat 5h a doufat nebo se vydat nejbližší možnou objížďkou. Bohužel to tam není jako v ČR a nejbližší objížďka do Eidfjordu představovala 350km, což byly další zhruba 3h cesty. Boží!

Mimochodem svítilo sluníčko a nebe ani mráček. Když vám v takové situaci lidé říkají, že za kopcem řádí sněhová bouře a že to není možné projet, říkáte si, jestli si z vás dělají prdel nebo to myslí vážně. Bohužel, mysleli…

Eidfjord

Po celém dlouhém dnu v autě jsme konečně dorazili do Eidfjordu, kde jsme se ubytovali v chatkách a naše výletování mohlo oficiálně začít. Celkové ubytování nebylo nejhorší, ale když se máte sprchovat ve sklepě, kde je zhruba stejná teplota jak venku, není to uplně to nejlepší. Jelikož jsme ale jeli ten správný lowcost a chtěli hlavně cestovat, dalo se to přežít.

V Eidfjordu jsme strávili dva dny a projeli nejbližší vodopády, fjordy a další supr místa v okolí. Počasí nebylo nejlepší, ale i tak jsme toho spoustu viděli. Třeba takové vodpády Vøringsfossen byly naprosto boží a když ještě přišel místní pán, který nám řekl že jsou na zimu utlumené a v létě jsou až 3x větší, čuměli jsme ještě víc. V tu chvíli nám bylo řečeno, že zima není pro Norsko uplně nejlepší a že je většina míst zavřených nebo omezených. No, nevybrali jsme si uplně nejlíp, ale kdo to mohl vědět, že ano.

Bergen

Naší další destinací byl Bergen. Druhé největší město Norska na západním pobřeží plným fjordů a dešťů. I tady jsme strávili dvě noci a prošli si město, místní památky UNESCO, muzeum nebo třeba horu Fløyen, ze které je skvělý výhled na celé město a ještě mnohem dál.

I tady jsme se samozřejmě setkali s tím, že zima není uplně ten nejlpší čas. Když jsme přišli do muzea, slečna nám nadšeně sdělila, že návštěvou automaticky získáváme 50% slevu do všech dalších muzeí v okolí. To by bylo samozřejmě boží, kdyby všechna ostatní muzea nebyla přes zimu stengt, neboli zavřená…

Vangsnes

Po dvou dnech v Bergenu jsme se začali pomalu vracet zpět směrem na východ. Ten den jsem měl narozeniny a nemohl jsem si přát lepší narozeninový dárek než slunečný den. A tak se taky stalo. Zakotvili jsme tedy u prvního fjordu a celý den se slunili na skalách poblíž vody.

Ten den jsme se také slunili na vrcholku hor. Po ujetí cca 100km od předchozího slunění jsme dorazili na vrcholek hor, které jsme museli cestou přejet. Bylo to něco neskutečného. V jednu chvíli se řácháte v moři a o 2h později stojíte na pláních, kde kolem není nic jiného než metry sněhu a místní běžkaři prohánějící se po několika kilometrových tratích.

Když jsme se večer dostali do Vangsnesu, našli jsme ubytování, které jsme sehnali na poslední chvíli a skvěle zakončili celý den. Mým posledním přáním bylo vidět polární záři, ale to se bohužel kvůli mrakům nekonalo.

Lærdal

Posledním místem kde jsme se ubytovali byl Lærdal, který byl na druhé straně nejdelšího tunelu na světě (24,5km), který jsme museli projet. Opět jsme kvůli počasí museli udělat pár kompromisů v našich plánech, ale i tak jsme strávili většinu dne na tracku po místních horách.

Další zastávkou byla malá loděnice, která nás naprosto dostala svým výhledem a atmosférou. Po vyfocení pár tisíc selfies a načerpáním energie jsme se vydali zpět do Gjøviku, kde jsme náš trip ukončili.

A na kolik to vše vyšlo?

Rozhodl jsem se, že u všech tripů budu také zveřejňovat cenu. Ne snad proto abych se nějak chlubil, ale spíš proto, aby každý viděl, že ne vždy musí dovolená znamenat několika měsíční šetření a omezování. Nevím, jestli je Norsko zrovna ideální příklad pro levné cestování, ale budiž.

Celkem mě tento trip vyšel na cca 20tis od koupi letenek až po přistání zpět v ČR. Když bych to měl nějak rozdělit tak letenky byly to nejlevnější — vyšly na necelé 3tis. Nejdražší bylo naopak půjčení a provoz auta, které nás ve čtyřech na týden vyšlo na cca 20tis včetně benzínu. To je 5tis na jednoho.

Pokud si ale nepořídíte pojištění čelního skla a hned druhý den vám praskne jako nám, bude vás to stát dalších 30tis…

Ubytování jsme hledali hlavně přes Booking a každého z nás vyšlo na cca 6tis. Jídlo a další věci jako byl autobus, muzeum apod. vyšly na dalších cca 6tis. Celkem jsme tedy na nějakých 20tis, což byla hranice, kterou jsem nechtěl překročit. Nebýt toho skla, celkem by se mi to i povedlo…

Celkový dojem

I když počasí nebylo uplně na naší straně a vyskytlo se pár komplikací, můžu s klidem říci, že Norsko je jednou z nejhezčích zemí, kde jsem zatím byl. I přes malou viditelnost, sníh a déšť to byla skvélá zkušenost a doufám, že se tam znovu podívám. Tentokrát ale v létě, kdy nebude vše zavřené a já si konečně vychutnám všechny ty přírodní krásy jako jsou fjordy, vodopády, ostrovy a další. Člověk také ví, jak se lépe připravit a na co si dát pozor.

Na závěr jsem vybral pár top panorama fotek pro představu, jak jsme se kochali. Ve skutečnosti to vypadá ještě 100x lépe než na fotkách a ještě 100x lépe to musí vypadat v létě. No, snad příště :)