Yomate a jeho úspěšný neúspěch

O naivní představě, že vytvořit fyzický produkt, následně ho zpropagovat a prodat alespoň 50ks půjde před vánoci levou zadní.

Lukáš Zajíc
8 min readDec 20, 2016

Kdo má tu čest být odemne spamován na facebooku asi ví, že řeč bude o Yomate. Můj první vedlejší projekt, který nemá nic moc společného s digitálním světem, ve kterém se většinou pohybuji.

Ve zkratce, Yomate je dárkový balíček, který obsahuje 3 různé příchutě sypaného čaje Yerba Maté (maté je známé pro své povzbuzující účinky), vonnou svíčku, okrasný sukulent a kandysový cukr na špejli. Celý balíček je zabalený do luxusní černé krabice s černou stuhou a měl by udělat radost všem, kteří mají rádi hezké věci a kvalitní sypaný čaj.

Záměrně píšu “měl” protože se balíčky rozbalí až pod stromečkem a já doufám, že mě zákazníci nebudou proklínat a že balíčky budou opravdu vypadat tak, jak jsem je zabalil. Když předáváte svůj ručně zabalený balíček kurýrovi se slovy ohledně opatrného zacházení a pak vidíte, jak ho švihne do auta, chce se vám brečet.

Začněme ale od začátku

Dva měsíce zpět se v mojí hlavě zrodila představa, že by to chtělo po dlouhé době znovu něco opravdu vytvořit. Něco hmatatelného, co by nebyl jen plochý obrázek na displayi počítače, ale co by si člověk opravdu mohl vzít do ruky a prohlédnout ze všech stran. Za těch pár let jsem toho vytvořil celkem dost, ale 99% jsou jen weby, loga a další srandy, které si maximálně hodíte na dropbox, kde pomalu ale jistě upadají v zapomnění. A protože jsem vždycky byl a asi vždycky budu tak trošku magor do vyrábění všeho možného, vznikl Dárkový box Yomate. Hooray!

Ten původní záměr rozhodně nebyl vytvořit produkt, ten prodat a vydělat těžký cash. První idea byla to celé ani nepouštět do světa a udělat si jen takovou hezkou identitu, kterou bych si mohl hodit do portfolia a se kterou bych si mohl vyhrát bez nekonečných korektur a omezení ze stran klienta.

Abych to celé ještě trochu dovysvětlil. Když jste designer, který celou dobu tvoří jen weby a UI, ale chcete si taky zkusit pořádnou hipsteřinu ve stylu identity pro supr bio pekařství nebo fair trade pražírnu kávy s pořádnou chutí Etiopie a pražených mandlí, máte docela smůlu. Většina zakázek a klientů k vám jde totiž pro to, co jste už udělali, ne proto, co byste udělat chtěli. Jednou z mála možností, jak to otočit, je proto vytvořit něco vlastního a přesně o to jsem se snažil.

Od identity k reálnému produktu

Když jsem nad tím ale víc a víc přemýšlel, vytvoření obyčejné identity mi přišlo málo. Ve finále by to stejně zase bylo jen pár hezkých obrázků, fotek a maximálně jeden reálný prototyp, který by mě nikam neposunul a celé by to opět skončilo někde ve složce. V tu chvíli mě napadl ten “úžasný” nápad se do toho pustit se vším všudy a zkusit si něco opravdu vytvářet, propagovat a prodávat se vším, co k tomu patří.

A co se mi zhruba honilo v hlavě?

“Tak jo, udělám luxusní dárkovej box, kterej bude chtít každej dostat k vánocům. Protože jsem si poslední dobou zamiloval maté, budou v něm 3 příchutě yerba maté, černej matnej plechovej hrnek, kterej bude zabalenej v černym sáčku s logem a třeba dřevěný sýtko, který se k sypanýmu čaji skvěle hodí. Celý to bude zabalený v sametově černý krabici. Žádnej shit, ale pořádná pevná krabice s takovym tim postranním zašupováním. K tomu všemu samozřejmě poštovný zdarma a protože to bude luxusní, nebudu se soustředit na ČR, ale pustim to rovnou globálně a v $$$…”

Představa hezká, a teď zpátky na zem

První týden jsem strávil vymýšlením obsahu balíčku. Jelikož jsem si dal strop 50ks, velkoobchodní ceny se mě uplně netýkaly, a protože jsem v tom chtěl zahučet za co nejmíň, spustila se nekonečná vlna kompromisů, která nakonec celý produkt uplně změnila. Je až neuvěřitelný, kolik toho člověk musí změnit a omezit, pokud z toho chce vyváznout s co nejmenším podělem nebo nedej bože se ziskem.

Taková největší facka bylo asi poštovné. Když zjistíte, že za poštovné balíčku po evropě zaplatíte tolik, co stojí samotný balíček, honí se vám hlavou jen to, u jaké silnice byste si mohli postavit stánek, protože to poštovné prostě nikdo nedá. No, a tímhle stylem se to táhlo celý následující týden, kdy se z mého luxusního balíčku stala brutální lowcost verze své první varianty. A jaké kompromisy přišly?

Poštovné > Tak jo, posílání mimo ČR nepřipadá v úvahu tak hezky zůstanu v tom našem českém rybníčku. S cenou budu muset jít tak na půlku protože prostě ČR.

Krabice > Moje snová, sametová, matně černá, krabice s bočním zašupováním by sežrala půlku ceny balíčku takže ne, díky. Spokojím se se skládací papírovou krabicí z Paketa a bílé hrany zabarvím třeba lihovkou. (So much creative)

Hrnek a sítko > Sítko opět cenově někde jinde, navíc neodpovídá rozměr, který potřebuji. Černý matný plechový hrnek pro jistotu snad ani neexistuje. V Möbelixu mají prý ale pěkné svíčky a sukulenty…

Maté > Původní papírové, matně černé tubusky na čaj s logem vystřídali černé plastové pytlíky se samlepkou. Minimální odběr 5000ks tubusků mě jaksi lehce odradil.

Cena > První představa byla $89 s původním obsahem. Jelikož jsme ale zpátky v ČR a balíček nám jaksi degradoval, 690–890 Kč bude strop.

A jde se na to!

Obsah balíčku se už blížil finální podobě a ve finále nedopadl zas tak špatně, jak by se mohlo po všech těch kompromisech zdát. Zbývalo tak vše objednat, naskladnit a v mezičase se pustit do webu, facebook stránky a dalších věcí. Nakreslení webu a loga byla asi ta nejpříjemnější část celého projektu, ale mimo to bylo potřeba zařídit třeba obchodní podmínky a další právní náležitosti, které s sebou prodejní web nese. Samozřejmě vše nebylo uplně ideální, ale o tom se tu raději vypisovat nebudu :)

První týden v Prosinci bylo vše hotové a poslední co mi zbývalo bylo naučit se vázat mašli… Tuhle primitivní část, kterou zvládne přeci uplně každý jsem totiž totálně podcenil a po pár pokusech jsem stejně skončil na youtube s výrazem “how to tie a gift bow”. Pak už nezbývalo nic než to celé konečně spustit mezi lidi a čekat. Jelikož jsem ale trubka, opět jsem narazil…

Kdybych mohl vrátit čas, celý start bych tak o 3 týdny posunul, protože další věc, která mi jaksi nedošla byl fakt, že první týden v Prosinci moc lidí vánoce ještě neřeší a cpát peníze do reklamy u takhle časově, kusově i finančně omezené projektu je kravina. Jediné v čem mi to pomohlo bylo relativně správné a dobré zacílení reklamy, které jsem pak mohl znovu použít. Ta vyhozená dvojka ale stejně bolí…

Když máte totiž omezený počet produktů za danou cenu a v té ceně máte malou část na reklamu, každý den reklam na FB bez prodeje je sakra znát a každý den se mi pomyslná hranice černých čísel víc a víc vzdalovala. Na začátku mi stačilo prodat 15ks balíčku, aby se mi vrátily veškeré náklady, ale s každým dnem reklam se číslo zvyšovalo.

Na dva týdny jsem to celé stopnul a čekal na správný okamžik. Po dalším spuštěním reklam to už vypadlo lépe a přišla první objednávka. Byl to supr pocit vidět, že si opravdu někdo můj balíček koupil a někomu ho na vánoce nadělí. Od té doby jsem ještě zlehka poladil reklamy, zapojil další cílové skupiny a tak trochu experimentoval s FB reklamou a přišlo pár dalších objednávek.

Někdy minulý týden se ale podle Analytics ukázalo, že hrozně moc lidí odchází z checkoutu, po vyplnění kontaktních údajů. Jelikož tyhle stránky byly součástí shopify a ne mého webu, nebylo s tím moc co dělat a cca v půlce minulého týdne jsem to celé zaříznul. Ty nejdražší položky mi akorát docházeli a celé to tak nějak hezky vyšlo. To, že zbyde čaj a pár krabic není až taková pohroma a rvát do toho další peníze pro pár dalších prodejů se mi už uplně nechtělo. Nastal čas na spamování různých FB bazarů jakožto poslední lowcost propagace, která se nabízela. Po pár příspěvcích jsem to ukončil a smířil se s tím, na co jsem se dostal.

Konec, díky bohu!

Do vánoc teď zbývají nějaké 4 dny a pro Yomate to znamená úplný konec, protože i kdyby se nějaká objednávka ještě naskytla, dopravci ji nestihou doručit a přišla by až po vánocích, což trošku objednávku vánočního dárku komplikuje. Nastává tedy čas na to si sednout, spočítat na kolik celá tahle sranda vyšla a doufat, že to bude co nejmenší průser.

Za ten necelý měsíc se prodalo kolem 20ks krabic. Celkové náklady lehce přesáhly 17tis. takže to znamená, že jsem cca 4tis. v mínusu. Z původního plánu, který mě měl dostat 20tis. do plusu tak trochu sešlo, ale zas taková bída to taky není. To, co jsem se za ten měsíc naučil mi nikdo nevezme a i když jsem celý nápad hned po prvním týdnu začal proklínat a nenávidět, jsem rád, že jsem do toho šel a zkusil si tak i něco jiného.

Největší bonusy pro mě bylo asi naučení se s Shopify, oprášení si focení, kdy ty fotky dopadly nad moje očekávání dobře, rozkoukání se v prostředí FB reklam a v neposlední řadě i tak trochu jiný pohled na business a vše kolem. Na začátku jsem si myslel že to bude jen o tom nakoupit pár věcí, zabalit je do krabice s mašlí a zbytek se už nějak udělá sám. No, neudělal a já proto smekám před všemi, kteří táhnou nějaký vlastní e-shop, brand nebo produkt, protože za tím musí být neuvěřitelně moc práce a energie to někam dotáhnout a nenechat se spolknout všema těma alzama, mallama apod.

Hrozně rád bych poděkoval všem, kteří si balíčky koupili a doufám, že pod stromečkem udělají alespoň takovou radost, jakou jsem měl já když jsem tenhle šílenej nápad dostal :) Amen!

--

--