Hjelp, min datter blir mobbet

Baard O. Hansen
Mobbing bei der Europaschule Köln
3 min readFeb 18, 2016

Slik lager du en plan for å hjelpe ditt barn mot mobbing

Hva gjør man når ens barn blir mobbet og man befinner seg 1500 km fra skolen? Svaret er at du skal gjøre alt du kan for å få det stanset. Min datter bor med sin mor, men jeg involverer meg i alt jeg kan når det gjelder mitt barns velvære. Særlig når hun blir utsatt for mobbing.

Mobbing er dessverre ikke noe skolene prioriterer. Heller ikke i Tyskland. I Norge regner man med at 30.000 barn blir mobbet. Det er 30.000 for mange.

Det er greit å være emosjonell når du kontakter skolen. Men det er også greit å planlegge hva man gjør, lage en strategi.

Min strategi var å kontakte skolen, og hvis det ikke fungerte, så ville jeg kontakte helsevesen, skoleledelsen etc.

Første epost — skolen

Jeg begynte med å ta kontakt med skolen. I slutten av januar sendte jeg en epost til skolen. På skolens websider var kun en epost-adresse oppgitt.

Andre epost — pedagogisk myndighet

Siden jeg ikke hørte noe fra skolen skrev jeg et åpent brev til skolen som jeg publiserte på bloggen min. Linken til bloggposten ble publisert på Twitter og Facebook. Jeg kontaktet også den pedagogiske myndigheten (Schulamt) og ba om et svar derfra.

Tredje epost — byregjeringen i Köln

Hver byregjering har en person som er ansvarlig for skolevesenet. Jeg sendte mitt åpne brev til byregjeringen, og etter å ha purret på dette en gang fikk jeg svar fra dem. De lovet å se nærmere på saken. Jeg kontaktet også skolens venneforening og ba dem om å engasjere seg.

Fjerde epost — svar fra skolen

Til slutt fikk jeg svar fra skolens rektor. Men svaret var ikke tilstrekkelig. Skolens rektor skrev at de skulle gjøre alt i sin makt for å få dette stanset. Ingen konkrete tiltak ble skissert.

Femte epost — skolen

I mitt svar til skolen ba jeg om konkrete tiltak, og jeg ba om frister for når disse skulle være satt ut i livet. Jeg satte byregjeringen og skolemyndighetene i CC på eposten, samt foreldrene til den andre jenta som var blitt mobbet, i tillegg til lærerne på skolen.

Sjette epost — fra skolens avdelingsleder

Siste epost var fra skolens avdelingsleder (ansvarlig for 5–7. klasse). Endelig fikk jeg en liste over konkrete tiltak. Skolen skulle ha møter med alle involverte, hun som mobber, moren til mobberen, min datter. Min datter får daglig oppfølging av skolens helsepersonell, skolen innfører at anti-mobbingprogram, politiet vil informere elevene om mobbing og spesielt cybermobbing.

Hva har jeg lært av dette? Gi aldri opp. Du risikerer at noen involverte parter blir sure på deg, og ber deg roe deg ned. Dette skal du ignorere. Du skal ikke gi deg før du får en liste over konkrete tiltak.

Her er mine råd:

  1. Snakk med ditt barn — forsikre de om at de ikke har noen skyld i dette.
  2. Be barnet ditt skrive mobbedagbok.
  3. Vær sta — send epost og ring.
  4. Be om konkrete tiltak og datoer for nå disse skal være satt ut i livet.
  5. Gå bredt ut — får du ikke kontakt fra skolens lærer, så kontakt rektor. Får du ikke svar fra rektor, så kontakt skolemyndighetene. Purr, purr og purr. Gi deg ikke.
  6. Vær transparent, sett alle involverte parter i CC.
  7. Send epost, ring. Snakk med andre foreldre med barn som har vært utsatt for mobbing.

Hvis noe av dette ikke fungerer, så bør man vurdere å ta kontakt med en advokat for å forfølge dette rettslig. Dette er mulig i Tyskland, i Norge vet jeg ikke om det er mulig. I Tyskland kan mobbernes foreldre bli dømt hvis de blir funnet skyldige.

--

--

Baard O. Hansen
Mobbing bei der Europaschule Köln

Independent online marketing. Har jobbet med journalistikk og online marketing i over 20 år for NTB, Pixum, Japan Photo og Elite Foto.