Yurtdışındaki Bir Firmada Remote Çalışma - Ne Yapmalı?

Ibrahim Ates
4 min readJul 24, 2022

--

Photo by unsplash.com

Global firmalarda çalışma ile ilgili bir şekilde aklından geçirip ama nereden başlamalı diye soran arkadaşlara ufak da olsa yardımcı olabilmesi için kendimce bir liste hazırladım. Öğrendikçe listeyi zenginleştirmeye devam edeceğim. Listeyi bir Software Backend Engineer olarak o perspektifle hazırladığımı da unutmayın lütfen. Başka disiplinler veya alanlar için listenin maddeleri veya yerleri değişkenlik gösterebilir.

Bir hedef belirleyin ve o hedefe dönük plan yapın

Ne yapmak istediğinizi, potansiyelinizi en iyi siz biliyorsunuz. O yüzden kendinize bir hedef belirleyin mutlaka. Bunu gerçekleştirmek için de bir zaman belirleyin yani plan yapıp. Ara ara durup hedef ve planınızı gözden geçirin yanlış ve eksik kısımlar varsa düzeltin. Benim bu konuda zihnimde oluşan düşüncemi, plan ve hedefimi şu yazıda detaylı olarak aktarmaya çalıştım.

İngilizcenizi geliştirin

Bunun ne kadar önemli olduğunu söylememe gerek yok sanırım. İş yapacağınız insanlarla sağlıklı iletişim kurabilmenin yolu karşılıklı olarak anlaşılmaktan geçer. Bence İngilizce diline hakimiyetiniz kadar iletişim kasınızı da geliştirmeye çalışın. Şeffaf açık ve anlaşılır bir iletişim her şeyden önce gelir bence.

  • Ben özellikle speaking kısmını geliştirmek için ilk etapta non-native bir özel bir hoca ile anlaştım. Bunun dışında her akşam mümkün mertebe birkaç sayfa kitap ve belirlediğim dizinin bir bölümünü İngilizce altyazılı olarak izledim. Telefonuma BBC Learning English uygulamasını indirip 5–10 dakika arasında çalıştım.
  • Daha önce bilmediğim ama sonrasında keşke çok önceden keşfetseydim dediğim çok yararlı podcastler buldum. Gerçekten günlük olarak kullanılan ingilizce konusunda çok faydasını gördüm. Spotify ya da Apple Podcasts uygulamaları üzerinden ücretsiz bir şekilde dinleyebilirsiniz.

Podcast 1: https://speakenglishpodcast.com/podcast/

Podcast 2: https://listening-time.simplecast.com/

Podcast 3: https://teacherluke.co.uk/

  • Konuşma pratiği için iTalki’yi de alternatif olarak denedim. Kendi adıma çok fazla istifade ettim. Çünkü orada native professional hoca ile haftanın belli günleri ders yapıyoruz. Burada hocadan hocaya değişkenlik gösterebilir. Ancak ben sadece conversation üzerinden pratiğimi arttırmak istedim ve ona göre hoca seçtim. Dileyenler için şuraya iTalki linkini de bırakıyorum.
  • Yine konuşma pratiği için Cambly bir alternatif olabilir. Açıkçası ben deneme fırsatı bir türlü bulamadığımdan bununla ilgili yorum yapamam.

Teknik görüşmelere hazırlanın

Görüşmelerden mutlaka bir tanesi teknik bir görüşme olacaktır ve bu yüzden teknik konularda da bilginizi tazeleyin ve gelebilecek muhtemel sorulara hazırlanın. Ben şahsen olabildiğince başvuracağım pozisyonun gerektiği tüm bilgileri öğrenmeye ve öğrendiklerimi de bir deftere not etmeye gayret ettim.

  • Burada teorik olarak her zaman sorular sorulur. Ben de ilgilendiğim alanlardan dolayı; Java, microservice mantığı, Restful API, cloud ve network ile ilgili sorular soruldu.
  • Live coding session olarak; bir ya da iki algoritma sorusu, code review için belli bir kod parçası. // Görüşmelerde en nefret ettiğim part diyebilirim. Aşırı gergin hissediyorum bu kısımlarda.
  • Bazı firmalar live coding yerine sadece teorik sorular sorup sonrasında task gönderiyorlar.

Güzel bir CV hazırlayın

Bulunduğunuz şirkete ne gibi işler yaptığınızı, rolünüzü, katkınızı ve diğer önemli bulduğunuz noktaları güzel bir şekilde anlattığınız anlaşılır ve olabildiğince sade bir CV hazırlayın. Çok fazla detaylarla boğmayın. Çünkü onu görüşme sırasında anlatma imkanı bulacaksınız.

LinkedIn’i verimli bir şekilde kullanın

Bunun için de öncellikle oradaki bilgilerinizi sürekli güncel tutun. CV hazırlarken önemli bulduğunuz bazı noktaları buraya da ekleyin. Daha sonra eğer gerçekten böyle bir iş arayışınız varsa profilinizi aşağıdaki gibi iş arayışına açabilirsiniz. Ancak dikkat edin bir tane seçenekte profil fotoğrafınıza yanlış hatırlamıyorsam yeşil bir kuşak içinde OpenToWork ekliyor aman dikkat edin. Mevcut şirketiniz ile başınız ağrımasın sonra.

İletişim kurun

İlla birilerinin sizi bulmasını beklemeyin. Siz de global HR ekiplerini bulun ve ekleyin. Böylece aramalarda isminiz bir şekilde daha fazla görünmeye başlayacaktır. Size ulaşmaya çalışanlar ile detayları konuşmaktan ve istediğinizi belirtmekten çekinmeyin. Gelen mesaj sizin istediğin bir pozisyon için olmasa bile o mesajlara da ilgilendiğiniz pozisyonları belirterek kibarca cevap verin. Çünkü çoğu recruiter’ın çok geniş yelpazede pozisyonlar için eleman arayışı olabiliyor. Öyle bir durumda size o tarz bir pozisyon için de geri dönüş yapacaktır. Faydasını mutlaka göreceksiniz. Baktınız baş edemeyecek kadar mesaj geliyor o zaman profilinizi iş aramaya kapatabilirsiniz geçici bir süre.

Karşı tarafın da sizin gibi bir arayışta olduğunu ve bulmak için de yoğun çaba sarf ettiğini düşünerek, gönderikleri mesajlara mutlaka cevap verin. Olumlu dönmek zorunda değilsiniz ama bir dönüş yapmak; karşı tarafa yaptığı işe ve harcadığı efora olan saygınızı ifade etmeniz açısından önemli.

Görüşmelerden çekinmeyin

Gerçekten en önemli noktalardan bir tanesi bu. Yaptığınız her görüşme size mutlaka bir şey katacaktır. Mesela ben bir görüşmede sorulan ve bilmediğim bir soruyu görüşmeden sonra öğrenip; sonrasında başka bir görüşmede aynı soruyu sorduklarında cevap verebilmiştim. Ayrıca görüşme sırasında bilmediğiniz sorulara bilmediğinizi söyleyip doğru cevabın ne olduğunu merak ettiğinizi sorun. Onların vereceği cevabı kolay kolay unutmuyorsunuz bir daha.

Normalde böyle reçetevari listelerden nefret eden bir insanım ama bazen insan gerçekten hayret ediyor (pardon pardon frekans karıştı :)) nereden başlayacağını, neyi yapması gerektiği konusunda çok fazla fikir sahibi olamayabiliyor. Açıkçası böyle durumlarda yapması gerekenleri derli toplu görmek istiyor. Bu yazı elbette size hepsini vaat etmiyor olabilir ama en azından yazıyı bu yolu kat etmek isteyen arkadaşların zihinlerindeki belirsizliklerle mücadelelerine ufak da olsa bir yardım etme isteği olarak düşünün lütfen.

Umarım yazı bir nebze de olsa faydalı olmuştur.

Okuduğunuz için teşekkürler.

Önceki yazı:

--

--

Ibrahim Ates

Senior Software Engineer. Writes about cloud & distributed technologies and life experiences. github.com/atesibrahim