5 dingen die ik leerde bij Humo

Ira Stevaert
5 min readJan 26, 2018

--

TLDR: 1. Vloggen is super awkward 2. Mijn naam is problematisch 3. Ik kan geen memes bedenken 4. Als je impulsief bent leer je misschien wel met Photoshop werken 5. HOERA WEEKEND! Kortom: mijn stage bij Humo is heel leuk, ik heb nog niet geweend en ik werk met Average Rob #lifegoals.

Oeps, eigenlijk moest dit blogbericht al minstens een week geleden online komen! Ik vind vandaag echter* pas voor de eerste keer even de tijd om het bericht af te werken en te posten #drukdrukdruk #nevernotworking #ikhaatmensendiezulkehashtagszetteneniklasookdathettotaalnietmeercoolisomeendrukleventehebbenmaarhetisgewoonechtzo #hiereengifjeomhetgoedtemaken

Waar ik dan zo druk mee bezig ben geweest? Wel, tijdens de week ben ik stagiaire op de webredactie van Humo.be en in het weekend werk ik op de webredactie van HLN.be. Daarnaast ben ik ook volop aan het solliciteren voor wanneer ik afstudeer (ik ben ooit één week studie- en werkloos geweest en toen ging ik bijna dood van saaiheid. Wat raar is, want ik dacht altijd dat ik niksen superleuk vond. Blijkbaar is niets doen alleen leuk als je voor de rest wel veel doet). Bovendien hou ik ervan om een druk sociaal leven te leiden (ik ben altijd in voor pintjes en dansjes) en was ik het afgelopen weekend jarig. Omdat verjaren nu eenmaal een van mijn favoriete bezigheden is, moest dat zeer grondig gevierd worden! (Lees: ik begon mijn 24e levensjaar met de kater van mijn leven. En dat wil veel zeggen, want ik heb al veel katers van mijn leven gehad, maar deze was wel écht de kater van mijn leven!)(gifje = me diz weekend, s/o naar Millie om mij te steunen in deze zware tijden)

Maar goed, genoeg over mijn druk leven en on to mijn stage, want daar gaat dit blogbericht eigenlijk over! Ik heb er dus al tweëenhalve week op zitten bij humo.be en dat viel best mee! Volgens ‘de legende’, maken ze stagiairs graag aan het wenen bij Humo, maar daar is niets van aan! Ik heb in elk geval nog niet geweend en iedereen is heel vriendelijk! Daarbij komt dat ik aan hetzelfde bureau zit als Average Rob en dat is toch wel dikke #lifegoals (don’t tell him though, zijn ego is al groot genoeg hehehehe)(maar hij is wel heel vriendelijk, hoor!)(en hij praat ook wel veel)(misschien had ik deze blogpost beter de titel ‘5 dingen die ik over Average Rob leerde’ gegeven).

Omdat lijstjes en getalletjes online altijd werken, heb ik besloten om 5 dingen op te lijsten die ik al geleerd heb tijdens mijn stage. (Vandaar de titel trouwens. Mijn ‘5 dingen’ heeft toch gewerkt, want jullie hebben er toch maar mooi op geklikt.) Komt ‘ie:

1. Vloggen is super awkward.

Maar echt extreem. Eigenlijk wou ik om de 2 weken een vlogje posten in plaats van een blogbericht. Maar????? Dat gaat niet???? Ik ben letterlijk al 5 keer vertrokken naar mijn stage met het idee ‘oke, vandaag ga ik echt vloggen!’. Waarna ik het na 1 minuut opgaf, omdat ik dus doodging van awkwardness. Het helpt natuurlijk ook niet echt dat mijn collega’s een diepe zucht slaken telkens ik mijn camera bovenhaal en dat de zinnen ‘OMG, dit had ge moeten vloggen’ en ‘Hoe zit het met uw vlog?’ gevolgd door een lachsalvo een running gag geworden zijn op de redactie. Bovendien ben ik ook gewoon echt awkward bij mensen die ik nog niet heel goed ken en als ik dan nog moet vloggen, ontstaat er een explosie van awkwardness die ik iedereen wil besparen… (Moest het mij toch ooit lukken, heb ik wel al een artiestennaam: Awkward Ira)(Oke, neen, zelfs mijn artiestennaam is cringy, dus @mezelf doe maar niet)

2. Artikeltjes schrijven is geen probleem, maar mijn naam wel.

Bij De Persgroep (waar Humo deel van is) zetten ze bij online artikels meestal enkel de initialen bij ‘auteur’. Zoals jullie weten is mijn naam Ira. Mijn achternaam is Stevaert. Samen vormt dat IS. Dat is een terroristische organisatie. In zo een geval zetten ze bij De Persgroep enkel de voornaam bij ‘auteur’. Zoals jullie weten is mijn voornaam Ira. Ook dat is een terroristische organisatie. (Ik ben echt een bommeke, 😉 😉 😉). Op mijn eerste dag bij Humo.be zorgde ik dus al voor heel wat hilariteit, want ‘IS gaan we niet doen, he.’ ‘- IRA dan? Hahahaha, ah nee, dat gaat ook niet!’ ‘Jawel, kom, we doen dat, dat is grappig!’ ‘Neen, ge weet nooit met van die vage figuren die dan een comment zetten’… (dit is slechts een deel van de conversatie die tussen mijn collega’s plaatsvond.) (een paar maanden eerder had ik trouwens exact hetzelfde meegemaakt toen ze mij HLN.be als auteur in het systeem wouden zetten.) Lollen! In elk geval, als je een artikel voorbij ziet komen bij humo.be geschreven door ‘ist’, weet dan dat het van mij komt xxx

3. Soms moet je impulsief zijn en gewoon ‘ja ze, chill, ik kan dat, ik doe dat wel even’ zeggen. Zo ontdek je dan dat Photoshoppen best makkelijk is en ook heel leuk.

Even een korte situatieschets: Humo.be is bezig met het ontwikkelen van een nieuwe site, dus vorige week deden we een proefdraai (is dat een woord?) van die nieuwe site voor een select groepje lezers. Elke middag om 12 uur moest er een nieuwe versie klaarstaan en dat was best stressy (maar ook heel leuk en ik mis het al). Om alles nog iets aantrekkelijker te maken, kwam er bovenaan elk artikel een leuke afbeelding. Probleem: er waren enkel saaie afbeeldingen. Toen vroeg Joris ‘hey Ira, jij kan toch met Photoshop werken, he? Wil jij snel even iets in elkaar flansen?’, waarop ik zei ‘ja ze, chill, ik kan dat, ik doe dat wel even’. Klein detail: ik had nog nooit met Photoshop gewerkt… Nou, alles draaide goed uit (s/o naar alle Photoshop tutorials op Youtube) en vanaf dan mocht ik de hele week lang elke ochtend een afbeelding maken en dat was misschien wel het leukste wat ik al tijdens mijn stage heb gedaan! Dit is mijn favoriet (Niels Destadsbader is een kakje aan het leggen):

4. Memes bedenken, is geen lachertje. Ik vond mijzelf altijd heel grappig, maar als ik dan eens echt grappig moet zijn dan lukt het niet? #toughlife

Ik zie altijd duizend memes voorbij komen op Facebook, maar als je er zelf een moet bedenken dan pas besef je wat voor een kunst een goeie meme maken eigenlijk is…

5. Bij Humo doen ze altijd van HOERA WEEKEND, omdat ze heel blij zijn als het weekend is. En ik ook!

Bij deze: geniet van het filmpje en het weekend! Doei!

*Ik gebruik graag woorden zoals ‘echter’ en ‘aangezien’, maar in een blog/online omgeving is dat misschien toch iets te formeel. Ik denk dat ik een soort van misvormde voorkeur voor zulke woorden heb ontwikkeld door mijn achtergrond als taal- en letterkundige. Of synoniemen.be schiet tekort, dat kan ook. Either way, ik vind geen alternatieven die mij echt kunnen bekoren. Heeft iemand hier tips voor? (Ik creëer ‘engagement’ door deze vraag te stellen. I’m such an online pro xxxx)(Ik vraag het mij ook wel oprecht af, hoor)

--

--

Ira Stevaert

Enthousiaste taalfanaat met een passie voor katten, een vlotte pen en een (naar eigen zeggen) goed gevoel voor humor