[技術文]台灣人均GDP高過日本韓國?是真的,但點解?

Ivan Li 李聲揚 - 金融肉骨茶
航海家手記
Published in
10 min readMay 30, 2018

Facebook 專頁有更多無聊短文: https://www.facebook.com/ivanliresearch/

完全係平平無奇嘅新聞,但仍然令人覺得幾震憾。即使係我都有啲奇怪(可能讀者水平高過我會話一早知道)。

講嘅係,台灣人均GDP(國內生產總值),居然係高過日本韓國!在亞洲其實名列前矛,就只係輸畀澳門,新加坡,汶萊,同埋.......香港。你可以計埋卡塔爾,科威特,阿聯酋,沙地阿拉伯,巴林嘅,如果你當中東係亞洲。

成件事,依然係好Amazing.留意以上人均GDP高嗰啲國家/地區(唔好去大陸舉報我喎),基本上兩三種特質。

第一,產油國,中東嗰堆全部係。仲有汶萊都係。第二,金融中心,「城邦」,香港新加坡固然係。澳門都類似咁。第三,人少。除左新加坡澳門香港外,仲有一堆不在亞洲嘅盧森堡聖馬力諾之類。北歐幾國亦都類似。三個特色,有時相關有時又獨立,只得一個又有,三個都有亦有。得咗。

問題嚟啦喎,香港人好有錢係我寫文成日出現嘅主題,不用多講,新加坡亦差不多。中東同埋汶萊就得天獨厚石油識變銀紙 —好似,全部都同台灣好唔同喎!成個feel都唔同啦。慳家食四十蚊(梗係台幣啦)魯肉飯嘅台灣,同中東油國或者新加坡香港澳門,完全唔同種喎。勉強比,可能同上面未提嘅愛爾蘭比較似(特別係科技產業),但愛爾蘭五百萬人,台灣兩千五百萬人喎。仲要高過日本韓國?當真?

首先,做少少fact check,我冇去睇原本嘅報導,但望過下維基,數字唔會爭太遠。特別留意嘅係,一個國家/地區(唔好拉我呀)GDP有兩種計法。其中一種係nominal,名義。另一種係Purchasing Power Parity (PPP),購買力平價。至於人均,就冇乜好特別,就係除返個人口咯。

報導有講明,呢個人均GDP超越日韓,係指PPP,唔係Nominal.樓下呢個圖睇到,計Nominal,台灣就排在日本同韓國後面。

IMF,人均GDP,Nominal,2017,美金

咁Nominal 同PPP有乜分別?簡單嚟講,係計及返物價。台灣物價平過其他地方(例如香港)咁多,同一舊錢,好洗啲,生活水平高啲,大約係咁概念。所以物價相對低,窮嘅地方,計PPP後嘅排名多數都升。例如台灣

下面兩個圖,係計PPP雖然都係維基,但一個係CIA嘅數,一個係IMF,同一結論,應該冇乜錯—計PPP,台灣人均GDP的確高過日本韓國。

人均GDP,PPP,美金。左邊CIA(附有年份),右邊係IMF((2017)

先唔好講人均GDP高唔等於幸福,香港人有共鳴啦。問題係,至少你知道香港澳門都係有錢(成個社會啦,點分配下面講)。而台灣,你完全唔會覺富貴過日本韓國喎!(幸福度就可能OK)。銀碼上固然唔會係,即使計入較低物價你都唔覺得台灣人生活水平高過日韓。但明明PPP人均GDP就高過人哋喎

既然數字冇錯,咁就係我哋觀感有錯啦。數字好似唔準?咁點解唔準?好大約咁用人話講下,GDP係乜,又唔係乜。GDP,國內生產總值嘛。好多計法,個人層面可以係消費加儲蓄加稅,成個社會層面有人用消費+投資(留意唔係炒股票嘅投資,多數係固定資產,起橋起路)+凈出口(即係出口減入口)。鍾意嘅可以慢慢睇,但我估冇人睇

講完,都唔係好知係乜。而大家亦可能聽過好多關於GDP計法嘅不足之處。地下經濟冇計呀,無償工作(例如家庭主婦)冇計呀之類,仲有其實好難估得準。但最大問題:呢個會影響數字,但唔應該對排名好大影響:因為大家都係咁計架啦!除非你某國特多黑社會或特多主婦。多到可以影響排名?唔多信。台灣數字特別假?又唔似係

十分明顯地,GDP唔代表國民工資。工資透明度相對高,而台灣人工低大家都知,計埋物價都係。冇可能高過日本韓國。你可以理解GDP係成個國家嘅東西,工資佔多佔少可以由好多因素決定,例如有冇立法,科技水平等等。

GDP雖則有缺憾,但大體嚟講都係靠譜嘅(況且,你有冇好啲方法?)。事實上如果講成個國家經濟規模,爭議反而比較少。所以你見台灣媒體同網友,都係針住一樣嘢:評平均數冇意義。某國一人平均一粒睪丸,但基本上唔會搵到剛好一粒嘅人。

呢個矛頭就直指貧富不均,大家都話自己拉低咗,郭總郭台銘一個拉高晒。聽落好似係幾有道理的。等於你睇香港「人均」收入都好係嘢(例如霍建寧嗰份拉勻落嚟),但大家知道講收入我地多數講中位數嘛,免得畀呢啲打工皇帝扭曲咗。一個社會貧富不均越勁,「平均」就扭曲得越多,香港正係咁。不幸地,人均GDP從來都冇得計中位數,只有大數除人口嘅平均

潛台詞,一般人即係話:台灣整體係好富有,但集中在郭董郭台銘或呀邊個身上,貧富不均,資本家仆街,下刪一萬字。

聽落好似有啲道理,而且易入耳。但真係咁?

台灣當然貧富不均,在極端左膠(哈,出呢個詞了)眼中,根本全世界任何行資本主義嘅地方都不均架啦(而我話你知行社會或共產主義往往仲不均)。問題根本唔係有幾不均,而係,喂,同隔離比呢?

你話台灣貧富不均,郭董一個拉高晒啲人工,「平均」關我叉事,我理解。但,點解台灣貧富不均就可以解釋到?日本一樣貧富不均,韓國一樣係。每個國家都有呢個問題。除非你話我知,台灣比起日本韓國嚴重地更加不均。

但有冇咁嘅事?好似唔係好肯定。你見講嚟講去都係郭台銘一個咁大把,講唔講出台灣第二大富豪?日本夠有孫正義仲有一大堆財閥,韓國亦都係喎。

後面嗰堆,區區幾十億港紙身家,嚟到香港真係know you mouse.真呀,北角海璇都兩億港紙,買得幾多間?當然呢啲榜永遠都估少就真嘅。但郭台銘一個打五個,另類貧富不均呀下

點量度貧富不均?其實呢個比起收入同GDP更加難去計,但無論如何都有人計。大家都會聽過堅尼系數Gini Coefficient,越高越不均.其實仲有其他計法,例如計R/P,最高收入嗰10%嘅收入,同最低嗰10%嘅收入爭幾多倍。一樣,個數越大,越不均,代表高收入搵嘅係低收入嘅好多好多倍

計堅尼系數,台灣仲平等過日本韓國。計R/P掉轉,但都唔係明顯高好多。結論?冇結論。好難話我知台灣貧富不均比日本韓國嚴重好多。

台灣只得兩個數,好易睇。先睇右邊數過嚟第二個column,堅尼系數。首先想講,日本韓國台灣,都低過世界平均水平,即係比較平等!哈哈。但諗真啲不意外,呢個表上半板有中國,有美國,有印尼,有巴西,有墨西哥,同埋一堆非洲國家。全部都係人口又多,不均又嚴重。日本韓國台灣其實都係比「平均」更平均。而,台灣嘅堅尼系數仲低過日本同韓國咯,即係仲平等過日本韓國。

另外,睇埋右邊數過嚟第四個column,R/P。最高收入嗰10%嘅收入,同最低嗰10%嘅收入爭幾多倍。呢個台灣就高過日本韓國,但唔算極明顯。

結論,你話台灣貧富不均所以表面望落PPP人均GDP高,實際上悲慘世界?似乎說不過去。明明台灣唔見得比日本韓國不均好多喎。

咁到底點解?「其實我都唔知」。篇文最開頭已講,你見人均GDP高嘅地方,好少好似台灣咁情況的。

要我亂估,我估同一個相當技術嘅問題有關。就係GDP不同GNP。「又up乜呀?」。簡單嚟講,維基教嘅,GDP係屬地,GNP係屬人。在台灣入面生產嘅東西,就係計入台灣GDP,話知你間廠係日本定美國廠。相反,只要你間公司係美國公司,你個廠在鄭洲定長洲,都會計入美國GNP。應該係咁理解(對,其實我係唔識的)

用呢個個方向就大約估到解釋到,亦知道點解台灣咁「獨大」。因為大家都知台灣係代工大國,好可能有好多生產值係在台灣創造,但其實係外資公司嘅—咁而相當明顯地,呢堆生產值,唔係幾惠及到台灣咯。點解?唔知噃,請人唔夠?啲勞工質素低?或者抽稅太輕?就搵啲真係識嘅出嚟講

係架,都唔記得同你講,其實我從來都冇讀過經濟的。大學一年級「經濟101」都算嘅,拎A添 ,不過只係上咗幾堂。其實,真係唔識的。

咁到底有冇PPP人均GNP嘅數字?好似係有,但我一路都搵唔到比較可信又可比嘅資料。維基英文版就冇台灣 (GNP同GNI基本上同一樣嘢,唔解了),中文版有台灣,但年代久遠,同埋個數唔知邊度嚟,唔多信

但睇返台灣新聞報導,呢篇就講明計PPP人均GNP(即係GNI),韓國應該高過台灣。咁而日本明顯係高過韓國。

Bingo! 計PPP人均GNP(即係GNI),就真係台灣低過日本韓國的!

至於計GNP(即係GNI)定GDP準,計PPP定Nominal好,呢啲一百萬嘅問題,答案都係:睇情況,其實係度緊唔同嘅嘢。但在呢個情況,有理由相信你見到嘅台灣PPP人均GDP超過日韓,根本唔關貧富不均事,唔關郭台銘事—或者你可以話關佢事,但唔係因為不均—係因為台灣嘅GDP好大舊係外國廠代工,計入台灣的GNP,但背後舊錢唔係你的。

抱歉寫得比較長,但,睇標題就覺得「台灣有錢過日本韓國」固然係懶思考唔要得。不過出嚟講「人均數冇意義」「郭名銘拉高晒」嘅,都係五十步笑百步啫。

Facebook 專頁有更多無聊短文: https://www.facebook.com/ivanliresearch/

--

--

Ivan Li 李聲揚 - 金融肉骨茶
航海家手記

葉念琛,張小嫻,勞蘇,小企鵝,東歐。主要都係鍾意錢。去過下切爾諾貝爾同瓦努阿圖,教過下書,撈過下投行,最愛始終係寫文。相信香港人好醜陋,相信社會需要不受歡迎的言論。相信人生如現場睇波,買平飛嘅人噓得最大聲。 Facebook page/Patreon/IG : ivanliresearch.