Animefest 2019 — dojmy, pojmy a Thor v županu

Ivo
8 min readMay 30, 2019
Kresba: Jana “Yuffie” Kilianová

Další rok, další Animefest, tentokrát můj osmý. Opět bylo co obdivovat, u čeho se bavit a komu fandit. Tak jdeme na to :)

Pátek

V pátek jsme ze rozkoukali a ze všeho nejdřív prošmejdili stánky v hale A1, přičemž nám neuniklo, že stánků je méně než obvykle. Pořadatelé to vysvětlili ukončováním spolupráce s prodejci, kteří nabízejí fake výrobky (což kvituji s povděkem). Přesto se tu dala najít spousta placek, sběratelských figurek, katan, plyšáků, kimon nebo manga komiksů.

Poté jsme se odebrali do fronty na Festdance před Rotundou. Při té příležitosti jsem zavzpomínal na první roky po přesunu Animefestu na Výstaviště. Tenkrát byste tu žádnou úhlednou frontu nenašli, místo toho byste bojovali o místo v obrovském neorganizovaném chumlu přede dveřmi do sálu. Kdo měl větší katanu nebo lepší bojový pokřik vyhrál :)

Festdance splnil, co jsme očekávali. Některá taneční vystoupení byla skvělá, jiná dobrá, ale nikomu se nedala upřít snaha. Oproti prvnímu Festdance jde vidět, jak se soutěžící každým rokem zlepšují a na vystoupení si dávají záležet. Velmi nás potěšil návrat Nedostatku soudnosti, kteří si připravili bláznivý taneček na extrémně návykovou písničku Baby Shark. No co vám mám povídat, řehtal jsem se jako kůň. Takže pěkně prosím a smutně koukám, příští rok si zase něco připravte. Mezi naše další favority patřili !Scream s temně laděným a propracovaným vystoupením. Technicky precizní “kolotoč” hned v úvodu byl hypnotizující. Z Festdance jsme tedy odcházeli spokojení a rovnou zamířili domů nabrat síly na další den.

Sobota

V sobotu po příjezdu jsme opět prošmejdili všechny prostory. Zároveň jsme vyzvedli merch na Animefestním stánku a já si ještě dokoupil oficiální plakát s drakem od Art of Jana “Yuffie” Kilianová, který se letos opravdu povedl. Poté jsme se již odebrali do fronty na Cosplay debut.

V Cosplay debutu byla k vidění spousta zajímavých cosplayů a u některých jsme opět nemohli uvěřit, že je neuvidíme v hlavní soutěži. Nejvíce nás zaujala Wersaill se svojí Cerys an Craite z The Witcher 3. Vedle povedeného cosplaye měla i poutavé vystoupení a jeden z nejlepších roleplayů v debutu. Velmi se nám také líbila Daniella jako Priscilla z The Witcher 3. Později jsem se dozvěděl, že její krásná loutna byla ruční výroby, takže uděluji bonusového bludišťáka. Další, tentokrát roztomilý cosplay měla Šárulinda, která se nám představila jako Maleficent. Její cosplay byl téměř k nerozeznání od originálu. Debut nás tedy správně navnadil na velké finále v Cosplay soutěži.

Cosplay soutěž nabídla ke shlédnutí opravdu nádherné výtvory. Nejvýraznější (a vzhledem ke své velikosti také nejpomalejší) byl cosplay Diabla ze hry Diablo 3 od Kyuu. Potkat to někde v potemnělé uličce, tak beru nohy na ramena. Cosplay byl velmi propracovaný a realistický. Zajímalo by mě, kolik hodin práce na něm autorka strávila. Dalším velmi povedeným cosplayem byl Sauron z The Lord of the Rings od Belfika. Ve chvíli, kdy se se ztlumila světla a zazněl Sauronův hlas, jsem měl pocit, že Temný pán Mordoru je skutečně mezi námi. Joan a Kuromaru si střihli Astrid a Hiccupa z filmu How to Train Your Dragon 3. Byla to romanťárna až na půdu a jedno z nejmilejších vystoupení, které jsem na Animefestu viděl (a to je co říct). Jejich tanec s tleskáním publika do rytmu byl pro mě osobně jedním ze zlatých hřebů soutěže. A nakonec nemůžu zapomenout na duo Arisu/Ayaku a jejich Popelku z filmu Tři oříšky pro Popelku. Jako vždy jsem čekal vystoupení propracované do detailů — a dočkal jsem se. Přeměna Popelky v princeznu byla dobře načasovaná a výsledek byl velmi působivý. Ovšem možná ještě o kousíček víc (i když ne o moc) se mi líbilo hození oříšku a “objevení” se princeznovských šatů. Skvělá práce. Nicméně ze sentimentálních důvodů u mě stále vede Coco Bandicoot, kterou Arisu ztvárnila na Animefestu 2017 :)

Zde musím zmínit, že Animefestu se každý rok podaří do poroty nalákat zajímavé hosty ze zahraniční. Tento rok bych obzvláště vyzdvihl Maula z Německa. Podle ohlasů v publiku i na sociálních sítích si ho komunita velmi oblíbila a není se čemu divit. Za poslední roky šlo o jednoho z nejaktivnějších porotců, který neustále vymýšlel nějaké srandičky a bylo vidět, jak si to užívá. Navíc jeho cosplay Geralta byl famózní, i když jsme trochu doufali, že dorazí jako Khal Drogo. Velmi se tedy přimlouváme, aby pořadatelé pozvali Maula i příští rok.

Po Cosplay soutěži jsem zůstal osamocen, a tak jsem si zašel na něco dobrého k snědku a poté zamířil do sálu Morava na přednášku Ghibli známé neznámé od Astraka. Nikdy předtím jsem Astrakovu přednášku nenavštívil, nicméně jsem věděl, že Astrak má na svědomí velkou část překladů pro Animefest, takže jsem tušil, že neodejdu zklamaný. Stejného dojmu očividně nabyla spousta dalších lidí, jelikož už tři čtvrtě hodiny před začátkem se tvořila fronta a sál nakonec praskal ve švech. Úvod přednášky byl věnován vysvětlení pojmu překladatelská kritika. Následně došlo na konkrétní ukázky špatných překladů v oficiálních distribucích Cesty do fantazie a Princezny Mononoke. Překvapilo mě, jak rozsáhlý je problém s překladem těchto filmů. Někdy šlo o drobnosti, ale jindy se změnilo vyznění celé konverzace nebo byly dokonce přidány neexistující repliky. Za mě poutavý přednes a zajímavé téma.

Poté jsem se odebral na další program do Rotundy. Cestou jsem potkal Endgame Thora v županu, crocsech a s plechovkou piva. Ten pohled byl k nezaplacení a opět se ukázalo, že fantazie komunity ve vytváření cosplayů nezná mezí :D Nicméně abych neodbíhal — program, na který jsem zamířil, byla Grekova přednáška Letem jiným světem. Grek je Animefestní jistota a na jeho přednáškách se vždy pobavím a dozvím něco nového. Tentokrát se vše točilo kolem pojmu Isekai, což je žánr, kdy je běžný člověk nějakým způsobem přenesen do jiného světa. Grek se nejdříve věnoval kořenům tohoto žánru a jak se postupně začal prosazovat v anime a manga tvorbě. Následně nám byla představena některá díla, přičemž jsem ocenil, že nešlo o pouhý výčet, ale Grek také zmínil, kde se podle něj autoři s tématem popasovali dobře a kde už méně. Jako ve většině případů se Grek příliš rozmluvil, což nám vůbec nevadí, ale pořadatelům ano, jelikož musí dodržovat časový harmonogram. Sušenka s tím už dopředu počítala a vyzbrojila se Nerf kulometem, kterým Greka zpacifikovala a on tak byl donucen přednášku ukončit :)

Následně jsem chtěl zůstat v Rotundě na film Noc je krátká, tak kráčej dál, děvče, ovšem promítání bezprostředně navazovalo na Grekovu přednášku a já už byl z toho věčného sezení strašně dolámaný. Tudíž jsem se rozhodl vychutnat noční atmosféru a šel jsem se projít po pavilonech. Nakonec jsem zakotvil v sálu A na promítání Symfonie z jiného světa. V sále se nacházelo asi 20 lidí, což byla docela změna oproti Rotundě, která bývá zaplněná do posledního místa. Nicméně promítání bylo zajímavé a navazovalo na Grekovu přednášku, jelikož hlavní hrdina, programátor, byl přenesen do jiného světa, konkrétně do počítačové hry. Zde si musel zvyknout na své nové (super)schopnosti a fantasy středověkou společnost se vším, co k tomu patří, včetně draků nebo otroctví a absenci lidských práv.

Po promítání mi hodinky ukazovaly něco kolem půlnoci. V některých sálech sice ještě běžel program, ale rozhodl jsem se vydat domů. Byl jsem už dost unavený a navíc jsem v sobotu absolvoval vše, co jsem chtěl.

Neděle

V neděli byl program jasný, přežít poslední den a dostat se na Vyhlášení výsledků a Zakončení conu do Rotundy. Ještě mě sice lákalo Malé divadlo kjógenu, které je vždycky super, ale končilo jen půl hodiny před Vyhlášením výsledků a nechtěl jsem riskovat, že se na Vyhlášení nedostanu. Zařadil jsem se tedy do fronty a již docela unaven čekal. Během té doby se ve frontě zničehonic objevil chlapeček v jedi tunice a dožadoval se hugu od každého, kdo byl po ruce. Abych se přiznal, hugy moc nemusím, ale protentokrát jsem udělal výjimku — asi použil jediský trik klamání mysli :)

Vyhlášení výsledků mě potěšilo, jelikož se na předních příčkách objevili moji favorité. Níže přikládám výsledky všech soutěží, přičemž vítěz je vždy uveden jako první. Také ještě musím dodat, že díky svému umístění nás budou Joan a Kuromaru reprezentovat na Clara Cow’s Cosplay Cup v Rotterdamu a Ghai a duo Arisu/Ayaku na European Cosplay Gathering v Paříži (mimochodem, minulý rok mělo ECG bezvadnou upoutávku). No ale teď už k výsledkům soutěží:

Něco nám nakresli

  • Tadží
  • Weixx (PL)
  • Lenka Tranová

Turnaj ve stanu bojovníků

  • Maloš
  • Michal
  • Cofo
  • Kentan

Animefestní kvíz

  • Zipo
  • Greencat
  • Sam

Festdance (cena poroty)

  • DejaVu

Festdance (cena diváků)

  • !Scream
  • Nedostatek soudnosti
  • K/DA

Cosplay video (cena poroty)

  • Dívejte se srdcem (What am I even doing here?)
  • Donut Hole (Zkusíme to)
  • Reichenbach fail (BlackHobbit a Absurd)

Cosplay video (cena diváků)

  • Dívejte se srdcem (What am I even doing here?)

Cosplay debut (cena Wielki Bal Cosplayowy)

  • Anastasia z Anastasia: The Musical (Adnil)
  • Julian Devorak z The Arcana (Ayano)

Cosplay debut (cena poroty za nejlepší crafting)

  • The Hunter z Bloodborne (Chuck-Gorgeer)

Cosplay debut (cena poroty za nejlepší šití)

  • Anastasia z Anastasia: The Musical (Adnil)

Cosplay debut (cena poroty za nejlepší vystoupení)

  • Maleficent z Maleficent (Šárulinda)

Cosplay debut (cena diváků)

  • Ryuk z Death Note (Yumit)

Cosplay soutěž (cena poroty)

  • Katara a Zuko z Avatar: The Last Airbender (Kate Tyler a Tery)

Cosplay soutěž (cena diváků)

  • Popelka z Tři oříšky pro Popelku (Arisu a Ayaku)

Cosplay soutěž (kategorie jednotlivců)

  • General Amaya z Dragon Prince (Ghai)
  • Diablo z Diablo 3 (Kyuu)
  • Alexstrasza the Life-Binder z World of Warcraft (Enqila)

Cosplay soutěž (kategorie skupin)

  • Popelka z Tři oříšky pro Popelku (Arisu a Ayaku)
  • Astrid a Hiccup z How to Train Your Dragon 3 (Joan a Kuromaru)
  • Raven a Qrow Branwen z RWBY (Tori a Zub)

Jinak Vyhlášení proběhlo celkem spořádaně a předvídatelně, pouze Maul neustále něco komentoval, skákal do řeči a vymýšlel vtípky. V jednu chvíli se dožadoval epické hudby a zároveň chtěl spustit točnu. S hudbou mu sice pořadatelé vyšli vstříc, ale nebyl přítomen nikdo, kdo uměl ovládat točnu, takže byl Maul smutný. Kdo nebyl smutný, byla Arashi. Ta byla naštvaná, jelikož se to celé snažila moderovat, ale Maul její snahu sabotoval. No, chvílemi jsem měl o Maula i strach :D

Zakončení conu se neslo v obvyklém duchu. Vyhlásily se výsledky frakční soutěže, pustil se úvodní Animefestní film i jeho zakončení dle výsledků frakčního zápolení, a došlo také na dotazy návštěvníků.

Výsledek frakční soutěže mě bohužel příliš nepotěšil (vědma), ale holt jednou je člověk ve frakci vítězné a jindy zase poražené. Co mě ale překvapilo, byl počet bodů, který stačil na nejlepšího sběrače střípků frakce. U mé frakce to bylo dokonce jen 8. Na druhou stranu je třeba ocenit Noxe (patron), který se stal nejlepším sběračem napříč frakcemi a získal velmi solidních 27 bodů.

Animefestní film se letos povedl a nemám žádné výhrady. Mělo to nápad, kvalitní zpracování a bylo to vtipné (moje nejoblíbenější hláška je “vezmi si zbroj po Jonášovi…” a rovněž oceňuji easter egg u poznávací značky). Jediné, co mi vadilo, že film se nepromítal v sále před začátkem Festdance, Cosplay debutem a Cosplay soutěží. Poprvé jsem film viděl až v sobotu kolem jedenácté hodiny v noci, když jsem měl chvíli čas zastavit se u plátna v pavilonu A2.

U závěrečných dotazů mě potěšilo, že tématem příštího Animefestu bude sport (vzhledem k Olympiádě v Tokiu), což by mohlo být zajímavé. Zároveň se pořadatelé vyjádřili, že chtějí zachovat frakční dělení. Nicméně nebylo explicitně řečeno, jestli se plánuje návrat na systém dvou frakcí, nebo se bude pokračovat v systému letošním. Mým osobním tipem jsou opět čtyři frakce, což se mi líbí. Také padl dotaz, zda není lepší použít budget určený na videa spíše na hosty. S tím určitě nesouhlasím, jelikož videa dotváří atmosféru a i celá frakční soutěž by bez nich byla velmi ochuzená. A nakonec mě zaujalo vyjádření Christofa, že se příští rok plánuje rozšíření prostor. Tak uvidíme, třeba za chvíli budeme okupovat celé Výstaviště.

A to je z mého reportu vše. Pokud jste dočetli až sem, tak jste blázni. Závěrem bych ještě rád poděkoval všem organizátorům, kteří se na akci podílí a bez nichž by se Animefest nemohl konat. Odvádí neskutečný kus práce. Snad se teď aspoň trochu prospí.

Tak ahoj a příští rok zase na viděnou :)

--

--