عصر قدرت

Mojtaba Jafari
2 min readJan 25, 2022

--

برق مبتنی بر خورشید، تبدیل نیروی پایدار تفاوت درایو و اینورتر از نور روز به برق است، یا با استفاده مستقیم از فتوولتائیک (PV)، با استفاده ضمنی از انرژی متمرکز مبتنی بر خورشید، یا ترکیبی. چارچوب‌های قدرت متمرکز خورشیدی از نقاط کانونی یا بازتاب‌ها و چارچوب‌های موقعیت‌یابی جهانی مبتنی بر خورشید برای متمرکز کردن یک ناحیه عظیم از نور روز در یک شفت کوچک استفاده می‌کنند. سلول های فتوولتائیک با استفاده از ضربه فتوولتائیک نور اینورتر را به جریان الکتریکی تبدیل می کنند.

فتوولتائیک‌ها در ابتدا منحصراً به‌عنوان منبع انرژی برای کاربردهای کوچک و متوسط ​​مورد استفاده قرار می‌گرفتند. نیروگاه های متمرکز بر پایه نور فرق اینورتر با درایو خورشید برای اولین بار در دهه 1980 تکامل یافتند. از آن نقطه به بعد، با کاهش هزینه های انرژی خورشیدی، چارچوب های PV مبتنی بر خورشید شبکه ای به طور چشمگیری توسعه یافته اند. تعداد زیادی تأسیسات و نیروگاه های فتوولتائیک در مقیاس گیگاوات ساخته شده و در حال ساخت هستند. PV مبتنی بر خورشید به سرعت به یک نوآوری اقتصادی و کم کربن تبدیل شده است.

قدرت مبتنی بر نور خورشید

آژانس بین‌المللی انرژی در سال 2021 اعلام کرد اینورتر که تحت شرایط «صفر خالص تا سال 2050»، انرژی مبتنی بر نور خورشید حدود 20 درصد از کل مصرف انرژی را تامین می‌کند و مبتنی بر خورشید بزرگترین منبع انرژی جهان خواهد بود. چین بیشترین تاسیسات خورشیدی را دارد. در سال 2020، انرژی خورشیدی 3.5 درصد از انرژی جهان را تولید کرد که در مقایسه با سال قبل کمتر از 3 درصد بود. در سال 2020، هزینه بدون یارانه برق برای برق خورشیدی اینورتر در مقیاس شهری حدود 36 دلار در مگاوات ساعت بود و هزینه تاسیس با توجه به یک دلار برای هر وات DC بود.
انرژی مبتنی بر خورشید نیز در مقیاس محدود برای مقاصدی غیر از آنچه قبلاً نشان داده شده است استفاده می شود. به عنوان مثال، در کشورهای خاصی از انرژی خورشیدی برای رساندن نمک از آب دریا با ناپدید شدن استفاده می شود. همچنین، تفاوت اینورتر و درایو واحدهای نمک‌زدایی کنترل‌شده مبتنی بر نور خورشید، آب نمک را به آب آشامیدنی با تغییر انرژی خورشید به گرم، مستقیم یا به طور ضمنی، تبدیل می‌کنند تا چرخه نمک‌زدایی را هدایت کنند.

نوآوری مبتنی بر نور خورشید نیز برای ایجاد کامل و پایدار اینورتر هیدروژن به عنوان یک منبع انرژی انتخابی به وجود آمده است. برگ‌های تقلبی با جعل مسیر فتوسنتز، ابزارهایی مبتنی بر سیلیکون هستند که از انرژی خورشیدی برای تقسیم آب به هیدروژن و اکسیژن استفاده می‌کنند و اساساً هیچ سمی باقی نمی‌گذارند. انتظار می‌رود که کار بیشتر بر روی مهارت و کفایت هزینه این ابزارها برای استفاده مدرن انجام شود.

--

--