لباس های اصیل و زیبای افغانی

Mojtaba Jafari
3 min readNov 30, 2021

لباس های افغانی شامل سبک سنتی لباس هایی است که در افغانستان می پوشند. لباس افغانی تبادلات فرهنگی مختلف در تاریخ کشور به غرب و شرق بر سبک ها و طعم های طرح های معاصر افغانستان تأثیر گذاشته است. سبک ها را می توان به قومیت های مختلف با عناصر منحصر به فرد برای هر کدام تقسیم کرد. لباس‌های سنتی هم برای مردان و هم برای زنان معمولاً تمام بدن را می‌پوشاند، با شلوارهایی که در قسمت کمر جمع شده‌اند، یک پیراهن یا لباس گشاد و نوعی پوشش سر.

لباس مردانه افغانی

تنبان پرهان یک لباس سنتی استاندارد برای مردان است که از پیراهن تن پوش، شلوار و پوشش سر (اختیاری) تشکیل شده است. این لباس از سرزمین‌های پشتون‌ها در جنوب سرچشمه می‌گیرد، اما استفاده از آن در بیشتر مناطق افغانستان گسترش یافته است. شکلی از شلوار کامیز است که در پاکستان و هند نیز استفاده می شود. این لباس غالب برای مردان روستایی باقی مانده است. روی سر معمولاً یک عمامه (لونگی) است: پتو افغانی آنها در سراسر کشور پوشیده می شوند، اما پارچه، رنگ و سبک آن منطقه به منطقه متفاوت است. به عنوان مثال، یک کلاه ازبک از شمال کشور بسیار متفاوت از کلاه پشتون در جنوب است.
از سنین جوانی، پسرها اغلب کلاه های رنگارنگی می پوشند که آینه های براق روی آنها دوخته شده است.
کلاه کاراکول از خز گوسفند ساخته شده و به سبک معمولی آسیای مرکزی است. این کلاه‌ها که معمولاً توسط افراد شیک‌تر یا تحصیل‌کرده‌تر پوشیده می‌شوند، قیمت لباس افغانی در رنگ‌های محافظه‌کار هستند. کت چاپان یکی دیگر از پارچه های منشأ آسیای مرکزی است که از ابریشم راه راه ساخته شده است که گرما را در زمستان فراهم می کند. این دختر در دهه 2000 زمانی که رئیس جمهور افغانستان حامد کرزی همیشه لباس سبز می پوشید، به رسمیت شناخته شد.

لباس زنانه افغانی

لباس‌های سنتی زنانه همیشه بلند هستند و از کتانی سبک تهیه می‌شوند و برای سهولت در جابجایی گشاد هستند. آنها در رنگ های زیادی هستند و برای جزئیات دوخت دارند. بیشتر لباس های سنتی رنگارنگ هستند به جز لباس نورستان. لباس‌های پیچیده‌تر و شیک‌تر با نخ‌های طلا (زردوزی)، مهره‌های طلایی، و در رنگ‌های مختلف بر روی پارچه‌های ابریشمی، جزئیات دارند. این لباس ها معمولا در مراسم های خاص و عروسی پوشیده می شوند. فروش لباس افغانی در ایران
آنها معمولاً طراحی سنگینی دارند و با آینه های کوچک دور قفسه سینه همراه با دامن های بلند و چین دار پر می شوند.
اکثر افغان‌ها مسلمان هستند و تقریباً همه زنان افغان بر اساس تفسیر محلی قوانین مذهبی از پوشش سر استفاده می‌کنند. بیشتر خانم ها از حجاب یا چادر به عنوان پوشش استفاده می کنند. برخی چادری می پوشند که در غرب به برقع معروف است. پتو افغانی
در چند مکان مانند کابل، اغلب لباس های غربی مانند شلوار جین می پوشند. از دهه 1960 تا 1990، اشکال لیبرال تری از لباس زنانه مانند دامن کوتاه در میان برخی از جوامع در کابل رایج بود.

https://khamakshop.com/Products-cat/afghan-clothes

--

--