23 860 Kč za schůzku s …

Jiří Nový
3 min readNov 10, 2018

--

Částka je to dost vysoká na to, aby si člověk myslel, že jde o schůzku s významnou osobností, známým hercem, muzikantem, dobrým zpěvákem, nebo nejlepším plastickým chirurgem.

Lidí na té schůzce bylo hned několik a pokud dobře vím, tak jen jeden ze zúčastněných je amatérským muzikantem a žádný plastický chirurg mezi námi nebyl.

Pouze ilustrativní foto z trochu jiného setkání

“Obyčejná” porada

Pravidelná větší statusová porada, kterou míváme jednou za týden. Byli na ní kolegové, šéfové, dodavatelé, subdodavatelé. Někdo byl v kancelářích naší firmy, někdo na jiné pobočce, dodavatelé seděli u sebe a většina lidí byla přes hangout.

Napočítal jsem celkem 14 zúčastněných. To už je docela dost, na to, že jsme spíše menší firma a ke korporátnímu chování máme hodně daleko. Po chvilce debatování jsem si přišel, že jsem na schůzce zbytečný a že je pro mě o ničem a stačí, když si pak pečtu zápis. V tu chvíli mě napadla otázka “Kolik asi stojí mít takovou schůzku”?

Počítání nákladů

Dal jsem si dohromady seznam pozice jak za zaměstnance a pak za dodavatele. Detaily nebudu uvádet. Celkem 14 lidí. 9 zaměstnanců, 6 dodavatelů.

U dodavatelů je to jasné — ty se s tím nepečou a co hodinovka, to je minimálně litr bez daně a věřte mi, že i schůzky a porady vám na konci měsíce započítají do faktury za jejich služby.

No a jak se zaměstnancema? Tam je to trošku těžší. Vzal jsem měsíční výplatu, připočítal odvody, náklady na zaměstnance (pracovní místo, kanceláře, počítač, telefon, vzdělání, atd.) a vydělil to 160 hodinama. Dostal jsem se na náklad za zaměstnance za hodinu.

U zaměstnanců to teď ještě trochu zkomplikuju. Já se na náklady na zaměstnance nedívám jen optikou kolik stojí, ale kolik může přinést, když by se plně věnoval své agendě . Říkám tomu cost of lost opportunity a mám k tomu jednoduchý výpočet — jsou to náklady na zaměstnance krát 3. Každý zaměstnanec by měl být pro firmu x-krát přínosnější, než je jeho náklad.

Výsledek

Wow!

Za hodinu takové schůzky je to 20 490 Kč jen na lidech! A to do toho nepočítám 4 zasedačky, ve kterých jsme všichni seděli, kafe co se vypilo atd.

Teď tu cenu ještě přepočítám na minuty a hned vysvětlím proč. Za minutu je to 341 Kč. Schůzka totiž netrvala hodinu, ale hodinu a 10 minut, takže skutečný náklad byl 23 860 Kč.

Je to málo? Je to moc? Na to si musí odpovědět každý sám, ale v mém případě je to u tak velkého projektu asi v pořádku. I když si dovedu představit, že bych tu schůzku trošku lépe optimalizoval a snížil její náklady, protože přínos rozhodně má.

Otázka k zamyšlení

Představte si, že chcete dělat mobilní aplikaci a máte na ní rozpočet 250 000 Kč. Chovali byste se na schůzkách jinak, když byste věděli, že se do tohohle rozpočtu počítají i náklady na schůzky a to nejen za dodavatele, ale i za kolegy? Nebyly by pak schůzky méně častější? Byly by efektivnější? Bylo by na nich méně lidí? Chodili byste připravenější? Byli důslednější při dodržování rozdaných úkolů a termínů?

Pár svých tipů zkusím napsat příště.

*Disclaimer: Záměrem tohoto postu nemá být znevažování naší práce. Chci jen poukázat, že i náš vlastní čas se počítá do nákladů a vyplatí se zamyslet, jak svůj čas používáme na poradách. Za práci a nasazení svých kolegů děkuji.

--

--