Food for thought

De beste restaurants en cafés

Jodi Leunissen
6 min readApr 20, 2022
De beste restaurant en cafés in Den Haag, Amsterdam, Delft, Groningen en Rotterdam

Echt goede restaurants & cafés zijn schaars. Middelmatigheid voert de boventoon, helaas. Dus dan wil je weten: waar vind je wél de goede plekken? Hier vind je een overzicht van de places to be in Amsterdam, Den Haag en Delft. Heb je toevoegingen? Laat onderaan dit artikel een bericht achter. Ik ben benieuwd! :)

★★★★★ is de maximale beoordeling.*De prijzen bij de restaurants geven aan wat ik ongeveer kwijt was per persoon inclusief drankjes. De totaalprijs per persoon dus.

Amsterdam

Restaurant Toscanini
Lindengracht 75, Amsterdam
€ 75 per persoon*
★★★★★

Voor mij is dit één van de beste restaurants in Nederland. Oh oh oh, onvergetelijk dit. De vibe in dit restaurant is lekker energiek, informeel en totaal gericht op het eten. Je kijkt zo de keuken in, waar de lekkerste dingen uit komen. Ooit aten we hier zeewolf van de houtskoolgrill. Dit was zo lekker dat we er bijna van moesten huilen — no joke. Overtuigd? Reserveer tijdig!

Restaurant L’Entrecôte et les Dames
van Baerlestraat 47–49, Amsterdam
€ 35 per persoon*
★★★★

Focus, daar houden wij wel van. Dit restaurant doet eigenlijk maar één ding, en doet dat heel goed: Entrecôte serveren. Er staan slechts twee hoofdgerechten op de kaart, waarvan je de tweede mag vergeten: Entrecôte en sliptong. Vooraf krijg je altijd een groene salade met walnoten en een mosterdvinaigrette. Daarna wordt de entrecôte geserveerd: altijd saignant (rood), met een heerlijk botersausje en knapperige frietjes erbij. Goede wijnen op de kaart (probeer bijvoorbeeld de rode Franse wijn uit de Rhône). Voldaan ga je hier weer weg. Pak meteen even een museum mee; o.a. het Van Gogh museum, Stedelijk museum en Rijksmuseum zitten in de buurt.

Den Haag

Portfolio Restaurant
Prinsestraat 36, Den Haag
€ 125 per persoon*
★★★★★

Dit is zonder twijfel het ALLER- ALLERBESTE restaurant waar ik ooit gegeten heb. Als er een hemel bestaat, laat het dan alsjeblieft Portfolio zijn. Het is een klein restaurant met plek voor nog geen 30 man. Je kunt aan een tafeltje zitten, maar leuker (vind ik) is het om aan de bar te zitten en zo de kleine keuken in te kijken. Portfolio serveert een 8-gangen menu (€ 85). Klinkt heftig, maar de porties zijn klein en frisheid voert de boventoon. De gerechten zijn subtiel qua texturen en volume, de smaken subliem. Alles is tot perfectie bij elkaar gebracht. Je zit er heerlijk ontspannen te eten. Het tempo is precies goed. Neem vooral het halve glazen wijnarrangement erbij (€ 38), want die combi’s maken het af. Het team vertelt met gepaste enthousiasme over de gerechten en weet ook veel over de wijnen. Ze laten zien dat ze alles onder controle hebben, zonder arrogant of stijfjes over te komen. En dan nogmaals over het eten: werkelijk waar het allerlekkerste ooit. Ga erheen voordat dit restaurant wordt ontdekt door Michelin.

Impio
Bagijnestraat 6, Den Haag
€ 65 per persoon*
★★★★★

Impio wandelt rechtstreeks mijn top 5 restaurants in. Je doet ’t ze niet zomaar na: wat een fijne, ongedwongen sfeer. Precies de juiste aandacht en veel liefde voor het eten en de wijn. Godverdomme goede wijn ook, als ik het zo mag zeggen. Een Sauvignon Blanc die verrassend bloemig is, een Grüner Veltliner met een lekker rond mondgevoel. De rode wijnen zijn stuk voor stuk zuiver en lekker stallig. Ik was vooral blown away door de M’Hudi, een kruidige en rijke pinotage. We hebben ons laten verrassen met allerlei gerechtjes van de kaart. Vooral de Nomnoms (de iets grotere gerechtjes) zijn me bijgebleven. Witlof perfect gegaard, samen met shiitake en hoisin. En een typisch comfort food gerecht wat je eigenlijk wilt combineren met een goede Netflix serie: de Mac ’n Cheese. En de picanha steak is zó goed, dat je geen zinnig gesprek meer kunt voeren; je raakt telkens afgeleid omdat dit gerecht zo lekker is. Ik heb meer genoten dan ik van een restaurant zou verwachten. Wat Impio dus eigenlijk doet, is hoge verwachtingen weer mogelijk maken. Want zij maken ’t waar. Ik wil nooit meer naar huis.

Yuzu
Bierkade 6, Den Haag
€ 65 per persoon*
★★★★

Wauw, Den Haag heeft er een toptent bij. Uniek door de sfeervolle inrichting en originele gerechten, die echt heerlijk op smaak zijn. Het bracht me weer terug naar Japan. Ik ben verliefd op alles wat hier van de houtskoolgrill komt. Daarnaast zijn ook de kingfish en de gyoza goddelijk. Goede wijnen ook. En het personeel is meer dan vriendelijk. Je voelt je echt welkom hier.

Eetcafé De Bok
Papestraat 36, Den Haag
€ 45 per persoon*
★★★★

Onontdekte plek dit! Liever zou ik dit eetcafé geheim willen houden, zo goed is het. Het eten is echt heel goed. Denk aan botermalse buffel entrecote, maar ook simpelweg perfecte fish & chips. Eenvoudige gerechten, subliem uitgevoerd. Prima huiswijn ook. De gastvrouw doet het perfect. Persoonlijk, het voelt alsof je bij iemand thuis bent. Absoluut een aanrader voor als je goed eten wilt, op een rustige plek waar je je helemaal thuisvoelt.

Capriole Café
Fokkerkade 18, Den Haag
Ontbijt vanaf € 8, lunch vanaf € 6, diner vanaf € 15
★★★★

Dit is een plek om te koesteren. Het Capriole Café ligt heerlijk rustig in een klein haventje op de Binckhorst, perfect voor als je iets zoekt buiten het centrum. Geroemd om hun koffie, die ook echt heerlijk is. Je kunt zowel buiten als binnen zitten. Geloof me, je blijft lang hangen, want; de stoelen zitten heerlijk, de ruimte is licht, de sfeer ongedwongen en chill, rustig muziekje op de achtergrond, en het eten is goed. De wijnen nog beter. Bijzonder opvallend is de bediening; iedereen die hier werkt spreekt je persoonlijk aan, denkt met je mee en geeft je echt een welkom gevoel. Zelden voel ik me zo op m’n gemak. Prima om alleen te zitten en even tot rust te komen terwijl je lekker naar buiten staart en droomt van een eigen bootje in die mooie haven. Maar natuurlijk ook gezellig met z’n tweeën of met een groep. Ga er gewoon een keer heen, ik weet zeker dat je net zo enthousiast bent als ik.

Traiteur That’s Amore
Laan van Meerdervoort 188A, Den Haag
Panini’s € 5 — pasta vanaf € 7,50
★★★★★

Absoluut de beste broodjes van heel Nederland. Het is maar goed dat ik hier niet te dichtbij in de buurt woon, anders zou ik hier dagelijks een broodje halen. Wát een smaken. Het brood op zich is al heerlijk. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de pasta’s. Als je in Den Haag bent, is dit een MUST om te bezoeken. Tweede vestiging zit overigens in Delft (Il Tartufo op de Minderbroersstraat 2).

Delft

De Centrale
Voldersgracht 2, Delft
€ 65 per persoon*
★★★★★

WOW. Ein-de-lijk weer eens een restaurant die het begrepen heeft. Geloof me, ik ben heel kritisch op restaurants — en zulke zoals De Centrale kom je nog maar heel zelden tegen. Wat goed zeg. Alles klopt: het eten, de bediening, de inrichting. Het viergangen menu met het wijnarrangement is een absolute aanrader. Maar je kunt ook kiezen uit meerdere losse gerechten, formaatje flink voorgerecht. Elk gerecht is origineel, creatief, puur en goed op smaak. De keuken gebruikt originele ingrediënten zonder dat het te moeilijk wordt. En de bediening is fantastisch!

★★★★★ is de maximale beoordeling.*De prijzen bij de restaurants geven aan wat wij ongeveer kwijt zijn per persoon inclusief drankjes. De totaalprijs per persoon dus.

Wat is jouw favo restaurant? Tip ‘m hieronder in de comments!

--

--

Jodi Leunissen

Recepten waarvan je zéker weet dat ze een succes zijn — met gewone ingrediënten uit de supermarkt.