Curling — kameny ke štěstí

Jonáš Petrovský
5 min readMar 19, 2023

--

Možná jste někdy zahlédli v televizi curling — sport, ve kterém se hráči snaží dopravit po ledu své kameny co nejpřesněji do vyznačeného prostoru. Popravdě nikdy jsem tomu nevěnoval větší pozornost, přišlo mi to trochu divné. A že bych si to někdy zkusil zahrát, to mě vůbec nenapadlo.

Kámen, koště, kruhy — curling v kostce

Vše se ale změnilo, když jsem se dozvěděl, že v areálu Nové zbrojovky v Brně se nachází curlingová hala. Ihned mě napadlo, že by to byl fajn firemní teambuilding. Nyní se tento nápad (nezávisle na mně) konečně stal realitou a měl jsem možnost si tento podivný, ale zajímavý sport vyzkoušet.

Praktické informace

Curlingové hřiště se nachází ve staré hale v areálu bývalé strojírenské firmy Zbrojovka Brno. Když víte, jak se tam dostat, je to jednoduché: je potřeba projít dírou v plotu, která se nachází před koncem dlouhé cesty k ZET Office. Pokud to nevíte, tak můžete plot na vhodném místě přelézt. Hádejte, jakou možnost jsem zvolil já 😂.

Musíte si sebou vzít čistou sportovní (halovou) obuv, abyste na led nezanesli nečistoty. Je dobré si vzít tlusté ponožky, od ledu jde totiž chlad. Dále se doporučuje teplé sportovní oblečení a teplý nápoj — v hale je totiž celkem zima. Není to ale žádná tragédie, protože při samotné hře se zahřejete. Také je fajn mít rukavice, ale raději sportovní — nikoliv obyčejné bavlněné, ve kterých mi při zametání klouzalo koště. Stojí za zmínku, že jsou k dispozici šatny i toalety.

Pokud se bojíte, že na ledu uklouznete, tak nemusíte — led je pokrytý kapičkami vody, díky čemuž se po něm dá celkem jistě chodit. Ale při zametání se může stát cokoliv (bylo zde několik pádů), takže je lepší si vzít helmu (lze zapůjčit).

Měli jsme objednaný program na 2,5 h. Nejdříve proběhla úvodní instruktáž, kde nám slečna vysvětlila, jakým způsobem se vyhazuje kámen a vše jsme si několikrát vyzkoušeli. Následovalo vysvětlení pravidel curlingu a rozdělení do týmů.

Pravidla jsou nutné zlo

Curling možná vypadá složitě, ale v základu to je poměrně jednoduché. Na jedné dráze proti sobě hrají dva týmy (tým má 4 nebo 3 lidi). Cílem hry je dostat co nejblíže ke středu více kamenů než soupeř. Každý tým má k dispozici 8 kamenů, které postupně hází. Až dojdou, je čas na počítání bodů. To je specifické v tom, že se počítají pouze kameny, které jsou v kruhu a blíže ke středu, než jakýkoliv kámen soupeře. Znamená to, že vyhrává vždy tým, jehož kámen je nejbližší ke středu. Tímto získá jeden bod. Pokud má tým víc kamenů v kruhu, tak získá bod navíc za každý kámen, který je ke středu blíže než nejbližší soupeřův kámen.

Vypadá to tak, že jeden hráč hází, dva hráči zametají a čtvrtý hráč (kapitán) stojí na druhé straně a má dva úkoly: dávat pokyny zametačům (aby metli nebo ne) a když soupeřův kámen překročí poslední čáru, může před ním zametat (tzv. škodit). Pokud jsou hráči jen tři, tak většinou chybí kapitán. Druhou možností je, že hráč, který hází potom vezme koště a jde zametat, což nám přišlo trochu krkolomné.

Zametání snižuje tření kamene o led, který tím pádem urazí delší dráhu. Profesionální zametači prý dokážou prodloužit dráhu kamene až o 4 metry, zatímco ti amatérští o 1,5 m. Zametání se tedy určitě vyplatí — pokud se vám zdá, že kámen jede příliš pomalu, tak začněte zametat. Ale dávejte pozor na to, at nezametáte přiliš horlivě — můžete tím totiž způsobit, že kámen přejede kruh. Sluší se dodat, že kámen nelze zametáním zpomalit.

Jdeme hrát

Celkově jsme stihli 3 kola hry (tzv. endy). Normální curlingová hra má 8 nebo 10 kol, takže to asi odsýpá rychleji. Náš tým při vypouštění kamenů nepoužíval koště, ale speciální “držák” — je to s ním jednodušší. První kolo jsme vyhráli díky skvělému výkonu Ondry. Mně to zpočátku moc nešlo, pouštěl jsem kameny příliš pomalu, takže ani nedojely na druhou stranu.

Další kolo jsem se snažil dát kamenu větší rychlost, což ale způsobilo, že kámen přejel kruh a byl tzv. “spálený”. A když už byla rychlost dobrá, dal jsem kamenu špatný směr (resp. velkou rotaci), takže skončil mimo kruh. Na závěr se mi ale podařilo se trefit celkem dobře do našeho kamene, nahradit ho novým kamenem a trošku vyšoupnout soupeřův kámen. I přesto jsme toto kolo díky skvělému výkonu soupeřů prohráli. Celkově to myslím skončilo 2:1 pro naše soupeře. Na závěr jsme ještě každý házeli jednou a mně se konečně podařilo umístit kámen do kruhu 😅.

Curling4ever?

Musím říct, že mě curling mile překvapil. Určitě bych si ho chtěl ještě někdy zahrát. Není to taková nuda, jak by se mohlo zdát. Navíc když je kamenů ve hře více, přichází na řadu taktizování — např. je možné cíleně mířit na kameny soupeře a vyhodit je ze hry nebo naopak na svoje a dostat je blíže ke středu. Někdy to je dost napínavé.

Dokonce se u toho člověk i celkem zapotí (při zametání). Vypouštění kamenů je poměrně složitá procedura a správně odhadnout sílu hodu mi přijde jako trochu magie, stejně tak poznat, kdy zametat. Upřímně řečeno nevím, jaký podíl tam hraje náhoda, ale řekl bych, že jelikož to je olympijský sport, tak určitě je potřeba to trénovat a člověk se v tom může dost posunout.

Asi vás zajímá, kolik tahle sranda vlastně stojí. Nebudu vás napínat — cena je 5 000 Kč na jednu dráhu. Když to vydělíte 8 lidmi, tak to vychází na 625 Kč na osobu. Což je na jednu stranu hodně, na druhou stranu lístek do kina stojí skoro tři stovky, takže to není taková tragédie.

Pokud byste se chtěli tomuto sportu více věnovat, je možné se přihlásit na curlingový kurz (8 lekcí za 5000 Kč) nebo se zúčastnit turnaje pro veřejnost. Takže pokud ještě váháte, neváhejte a směle do toho. Hala je totiž otevřená jen do půlky dubna. Kamenům zdar!

--

--