Jak se chodí po ledovci — teorie

Jonáš Petrovský
5 min readJul 7, 2023

--

Pěší turistika má mnoho podob — od krátké ranní procházky, přes celodenní výlet za město až po dálkový pochod divokou krajinou. Kromě délky a složitosti terénu zde ale hraje roli ještě jedna věc — nadmořská výška a lokální klimatické podmínky. Tyto dvě proměnné někdy způsobí, že se vám do cesty postaví sníh či dokonce něco horšího — ledovec. A právě o této (ne)milé eventualitě si nyní povíme něco více.

Dachstein a ledovec pod ním — stav v červenci 2023

Co je špatné na sněhu a ledu

Existují dva hlavní problémy, které vás mohou při takové túře potrápit. První je ten, že sníh klouže. Tudíž když spadnete, tak jedete a může nastat nekontrolovaný pád kamsi do údolí. To se vám samozřejmě může stát i pokud na vaší trase není sníh a to když procházíte místy, kde má eventuální pád smrtelné následky (odborně se tomu říká, že je trasa exponovaná). Ale pokud se okolo trasy nachází sníh, tak je nebezpečný i krátký pád do mírného svahu, protože díky nízkému tření můžete rychle nabrat tak vysokou rychlost, že už nezastavíte.

Poněkud morbidní video ilustrující nebezpečí uklouznutí na zimní túře

Druhým nebezpečím jsou tzv. ledovcové trhliny. Jedná se v podstatě o díry v ledovci, které mohou být i několik desítek metrů hluboké a někdy i překryté tenkou vrstvou sněhu, takže nejsou vidět. Spadnout do takové trhliny prostě nechcete a je třeba si dávat pozor.

Ilustrační fotka z ledovce Gepatschferner

Povinná výbava

Mohlo by se tedy zdát, že do takového terénu se mohou vydat pouze šílenci bez pudu sebezáchovy. Mohu vás ale uklidnit, že existují mnohé technické vymoženosti a operativní postupy, jak výše uvedená rizika minimalizovat.

Za základ se dají považovat mačky a cepín. Pokud znáte nesmeky, tak mačky jsou něco takového, akorát že o dost lepší. Jejich dlouhé a ostré hroty vám budou dobrou oporou za všech podmínek. Existuje více druhů maček — liší se systémem upínaní, materiálem, počtem hrotů a ve výsledku tedy i hmotností. Já jsem měl půjčené standardní turistické mačky. Byly poněkud staršího data výroby, ale fungovaly dobře.

Cepín, mačky, úvazek, karabiny, sešitá smyčka, rep šňůra, helma.

Cepín je něco jako sekera, kterou se můžete v případě nouze zaseknout do sněhu a zastavit tak pád. Mimo to se konec topůrka používá jako opora při chůzi do svahu. Stejně jako u maček, existuje více typů cepínů — liší se především délkou a použitými materiály, které mají samozřejmě vliv na hmotnost. Měl jsem půjčený standardní turistický cepín v délce 65 cm.

Další potřebné vybavení

  • sedací úvazek (stačí obyčejný na lezení)
  • karabiny (ideálně typ HMS) — mně se líbí ty s automatickým zámkem.
  • sešitá smyčka (3x) — např. tato, ale lepší je asi kratší okolo 70 cm.
  • provázky (tzv. rep šňůry), ze kterých můžete vytvořit Prusíkův uzel. Měly by být celkem tři a to v délce 1, 2 a 3 m. Tloušťka ideálně 7 mm, ale stačí i 5. Dají se vyrobit z delšího lana, které nastříháte na požadovanou délku a konce opálíte zapalovačem.
  • helma — zakoupil jsem ve slevě tuto a přijde mi celkem super.

Pak je taky potřeba mít lano, na které se můžete navázat — doporučuje se délka 60 m. Kromě toho je dobré mít sebou i speciální vybavení jako blokant s karabinou (např. Tibloc nebo Rock&roll) a kladku, které vám velmi ulehčí práci v případě nehody.

K zapůjčení výbavy jsem využil brněnskou pobočku Alpenverein. Můžete ale použít např. i Rockpoint nebo Hudy.

Boty do roboty

A v neposlední řadě jsou potřeba nějaké dobré boty, na které si připnete mačky a bude se vám v nich pohodlně chodit. Hlavní je, aby podrážka boty byla dostatečná tuhá (myšleno tak, že když zkusíte ohnout špičku a patu boty k sobě, tak to půjde těžko). Tuto podmínku splňují některé celokožené boty a potom speciální horolezecké boty.

Festovní horolezecké zateplené boty La Sportiva s automatickými mačkami

Většina běžných turistických (i kotníkových bot) je příliš měkká. Samozřejmě vám nikdo nebrání nasadit mačky i na boty takového typu. Je ale potřeba počítat s tím, že chůze pak nebude příliš pohodlná (špička boty se ohne resp. mačka tlačí na nohu) a může být i zdraví škodlivá, v obtížném terénu potenciálně i životu nebezpečná.

Pokud s mačkami budete ale chodit jen výjimečně, nemělo by se nic stát, takže netřeba mít přehnané obavy. Ostatně brácha a jeho kamarád, se kterými jsem absolvoval ledovcový kurz, měli běžné turistické boty a absolvovali kurz bez úhony. Na Mont Blanc bych ale s obyčejnými botami nešel…

Já jsem žádné vysoké turistické boty neměl, tak jsem si musel nějaké koupit. Pokukoval jsem po skvělých La Sportiva AEQUILIBRIUM, bohužel mě ale při chůzi dolů po schodech tlačily do nártu a menší bota mě tlačila do levého palce, tak jsem je raději zavrhl. Přeci jen když kupujete boty za 8 tisíc, měly by vám skvěle sedět.

Salewa Rapace

Nakonec jsem skončil u bot Salewa Rapace (v akci za 5249 Kč). Jedná se o něco těžší boty vhodné na ledovec i lezení a díky koženému svršku by se měly dát použít i v zimě. Po několika dnech v nich strávených musím říct, že to byla dobrá volba. Na to, jak jsou tvrdé, jsou relativně pohodlné a při správné péči o kůži by mi měly vydržet dlouho.

--

--