Mantelzorgen voor dummies

Josca van den Berg
2 min readJan 25, 2019

--

Hoi, in dit boek ga ik je mee nemen in het leven van een jonge mantelzorger. Mijn naam is Luuk, ik ben een 19-jarige barman die thuis een moeder met SCA-1 heeft zitten. Door de ziekte sterven haar kleine hersenen langzaam af en dat betekend dat haar spierfuncties langzaam uitvallen. Als ik ‘s morgens wakker word, help ik mijn moeder met douchen, laat ik de hond uit en ga ik mezelf klaar maken om naar school te gaan.

Zielig? Haha nee hoor! Ik ben verre van zielig. Ik kan zeggen dat ik weet hoe ik om moet gaan met een zieke moeder. Ik kan koken, wassen, strijken en zingen tegelijk. Je kan wel zeggen dat ik dankzij de ziekte van mijn moeder de ideale schoonzoon geworden ben.

Maar stel je zit bij een jonge mantelzorger in de klas, die kans is best wel groot want 1 op de 5 jongeren is mantelzorger, hoe moet je dan met zo’n persoon omgaan? Mijn antwoord? Niet. Vermijd ze. Blijf uit de buurt. Maak geen oogcontact en begin al helemaal niet over je cavia die ook ziek is.

Nee geintje. Ik ben buiten mantelzorger ook een normaal persoon. Ik weet niet beter dan dat mijn moeder ziek is en je kan wel zeggen dat het een deel van mijn opvoeding is. Het heeft mij sterker gemaakt en laat mij nuchter in het leven staan. Als jou oma ziek is, stort er een wereld voor je in. Je raakt in paniek, bent niet in staat om je schoolwerk te doen, gaat opzoek naar de zin van het leven en appt al je vriendinnen over hoe down jij je voelt. Ik haal mijn schouders op en bekijk of het nog genezen kan worden. Dat doet mantelzorgen met je. Ik zeg altijd maar zo, de een heeft adhd en de ander is mantelzorger.

Dit keer vertel ik mijn verhaal. Het is bijzonder om voor je moeder te kunnen zorgen en het brengt mij dichter bij mijn ouders. Ik merk verschillen tussen mijn leeftijdsgenoten als het gaat om zelfstandigheid. Ik ben een stuk volwassener in mijn doen en laten. Ik weet niet beter dan dat ik mantelzorger ben en ik sta elke dag met veel liefde weer voor mijn moeder klaar. Zij heeft de eerste stappen van mijn leven gezet, ik mag haar helpen bij de laatste stappen van haar leven.

--

--