Kasper Knudsen: Min historie fra 1997 til 2022

Kasper Knudsen
10 min readSep 25, 2022

--

Jeg har altid været været ekstremt resultatorienteret og været drevet af, at bygge noget stort, som hjælper andre på samme tid.

I starten var drømmen, at jeg en dag skulle blive professionel fodboldspiller indtil jeg blev ramt af en voldsom skade på mit efterskoleophold, som satte mig på bænken i flere år.

Det betød at al min energi og fokus havde brug for at blive flyttet et andet sted hen. Når jeg lå ene og alene på værelset, mens de andre var til fodboldtræning, så researchede jeg internettet tyndt for iværksætteri.

Jeg blev suget mere og mere ind i iværksætter verden, fordi jeg ledte efter alle de svar jeg kunne finde om at drive en forretning. Jeg blev bevidst om, at jeg kunne bruge min computer til rigtig meget af arbejdet, hvilket jeg hurtigt kunne regne ud, ville give en enorm frihed på sigt.

Da jeg startede på Varde HHX, faldt det sammen med at mine forældre havde brug for en ny hjemmeside til deres firma, som var en opgave jeg gerne ville prøve kræfter med. Det blev starten på at yde en service for andre virksomheder inden for et område, hvorpå de enten ikke selv havde tid eller kvalifikationerne.

Jeg fik løbende flere og flere kunder ind og jeg blev efterhånden ret hurtig og dygtig til at levere hjemmesider til virksomheder, som havde brug for det.

Jeg fik installeret et setup hjemme hos mine forældre, hvorfra jeg kunne arbejde og hjælpe andre virksomheder med at opbygge hjemmesider.

Mit første kontor — Kasper Knudsen
Mit første kontor — Kasper Knudsen

Senere faldt jeg over fænomenet “Affiliate marketing”, som jeg også skulle prøve kræfter af med. Dette tjente jeg ca. 150–200.000 kr. på over 6–9 måneder ved siden af min dagligdag på HHX.

150–200.000 kr. var mange penge for en 16/17-årig gut og det gjorde bestemt også tiltalende, men det var ikke nok.

Affiliate marketing stimulerede mig ikke at i og med, at jeg ikke havde nogen personlig relation til de mennesker, jeg arbejdede for. I sidste ende vidste jeg aldrig, om kunderne i den anden ende nogensinde fik gavn af det produkt eller den service, de skrev sig op til.

Jeg prøvede derefter tonsvis af andre online forretningsmodeller. Mange af ideerne til, hvad jeg kastede mig over, fandt jeg inde på Amino (Link til min gamle Amino profil), som er en iværksætterportal til at søge hjælp og sparring. Jeg var meget aktiv, hjalp en masse forskellige iværksættere og virksomheder med deres udfordringer.

Løbende med de mange Amino-opslag faldt over mit første reelle og store projekt.

Jeg ville gerne have min egen webshop.

Jeg har sidenhen drevet flere forskellige webshops med forskellige personer, som alle blev solgt fra med en god gevinst inden for en kort tidshorisont.

En af flere webshops med 50–100 ordrer om dagen — Kasper Knudsen
En af flere webshops med 50–100 ordrer om dagen — Kasper Knudsen

Men midt i ræset med at drive diverse webshops, lavede jeg stadigvæk hjemmesider for virksomheder sideløbende, som også kun voksede sig større og større gennem referencer.

Det betød at kroppen en dag sagde stop!

Jeg blev indlagt med mavesår — et forstadie til stress.

Indlagt på hospitalet — Kasper Knudsen
Indlagt på hospitalet — Kasper Knudsen
Indlagt på hospitalet #2 — Kasper Knudsen
Indlagt på hospitalet #2 — Kasper Knudsen

Det var en voldsom oplevelse, som hjalp mig med at forstå vigtigheden i at have det rigtige fokus og prioritere herefter.

Jeg har altid været stor fortaler for, at finde en mentor, læse bøger eller tage online kurser, hvor man har mulighed for, at suge viden til sig fra andre personer, som har opnået det, man selv drømmer om.

  • Du har lært matematik af din matematiklærer
  • Du har lært at køre bil af din kørelærer

Hvorfor så ikke lære “livet” af en, som lever det liv, du gerne vil lære.

Det var præcis sådan, at jeg tænkte på daværende tidspunkt.

Jeg fandt en mentor hjemme i Varde, som drev forretning på et niveau, som jeg drømte om — og han fortalte mig noget, som har dannet grundlaget for den forretning jeg stadigvæk driver den dag i dag.

Kurt fortalte mig, at der hvor jeg kunne bygge en sundere og mere stabil forretning ved at sælge abonnementstjenester.

Så jeg skiftede min retning og mit fokus imod at hjælpe andre virksomheder på en abonnementsløsning samtidig med at jeg lavede deres hjemmesider.

  • Hjemmesider er en engangsbetaling på fx. 20.000 kr. ex. moms.
  • Håndtering af Facebook og Instagram er en abonnementsbetaling på fx. 8.000 kr. ex. moms hver måned (96.000 kr. om året).

Jeg elskede at skalere og markedsføre mine egne tidligere webshops, men jeg fandt ikke glæden i driften og at skulle have styr på told, importmoms, varelager og hvad der ellers hører den del til.

En stor del af succesen med mine webshops var på baggrund af annoncering på sociale medier, og samtidig kunne jeg godt lide at opsætte og løbende optimere annonceringen.

Eftersom jeg havde haft stor succes med at annoncere for mine egne webshops, var det ikke noget problem at sælge en abonnementsydelse med oven i at jeg lavede hjemmesider. Jeg skulle bare forklare kunderne, hvordan jeg selv havde brugt 42.000 kr. på at annoncere for en af mine egne webshops og genereret 468.000 kr. i omsætning via sociale medier — særligt Facebook og Instagram.

For at give et eksempel på, hvordan jeg konkret tilbød denne service, så tilbød jeg eksempelvis at sætte alt det praktiske op for at kunne annoncere på Facebook. Det tog jeg 5.000 kr. ex. moms for som en engangsbetaling ved opstart.

Derefter tog jeg en månedlig pris på 6.000–8.000 kr. ex. moms, for løbende at håndtere og optimere annonceringen. Altså svarende til 72.000–96.000 kr. hvert år.

Det store skifte

Som 21-årig rev jeg pløkkerne op i Varde og plantede dem solidt i København, hvor jeg i starten havde et par forskellige kontorer indtil jeg en dag så et opslag fra Jesper Buch, som søgte nye lejere til hans kontorfællesskab på Frederiksberg.

Jeg flyttede i februar 2018 ind på kontoret hos Jesper Buch, og det skulle vise sig, at være den rigtige beslutning for min videre udvikling.

Min omsætning steg fra den ene måned til den anden:

  • Januar: 39.095 kr.
  • Februar: 36.537 kr.
  • Marts: 92.625 kr.
  • April: 112.625 kr.

Imens jeg sad hos Jesper, var der for alvor noget, som gik op for mig.

Jeg fik øjnene op for, at traditionelle marketingbureauer skiltede med, hvordan de kunne skabe overskud for andre virksomheder — alt sammen imens de ikke var i stand til at skabe samme overskud for dem selv, hvilket jeg hurtigt kunne se, da jeg tjekkede deres regnskaber.

Jeg kunne se, at hvis bare jeg holdte mine omkostninger nede og ellers brugte min tid på at udvikle systemer og blive klogere på forretning, så ville jeg i højere grad kunne lave en langt sundere og mere profitabel forretning ‘nu og her’ end de fleste bureauer, som formentlig prioriterede en høj omsætning højere, således de måske en dag kunne blive opkøbt.

Jeg kunne bygge den her sunde og profitable forretning, fordi jeg ikke skulle vende alle mine beslutninger med andre ansatte eller chefer før jeg kunne tage action.

Det betød også, at jeg ikke skulle ud og investere i mange medarbejdere, større kontorlokaler, computere og skærme til medarbejdere, frokostordning osv.

Det eneste jeg skulle sørge for, var en standard Macbook med en god internetforbindelse og senere hen en billig kontorplads, hvor jeg havde plads til en ekstern skærm, tastatur og mus som det eneste.

Mit kontor setup hos Jesper — Kasper Knudsen
Mit kontor setup hos Jesper — Kasper Knudsen

I starten tog jeg ofte en engangsbetaling på 5.000 kr. + 6–8.000 kr. hver måned for at opsætte og løbende optimere på en virksomheds Facebook-annoncer med en halv til en hel times dagligt arbejde.

Men som jeg blev klogere og lærte at forstå forretning på et dybere niveau, kunne jeg hæve min månedlige pris til 8.000 kr./md og nogle gange mere + 5% af den ekstra omsætning, som jeg genererede til virksomheden — alene fordi jeg var i stand til at skabe markant bedre resultater med min erfaring.

Herfra var det blot et spørgsmål om at bestemme, hvor mange timer jeg ville arbejde, for derefter at komme ud i marken og anskaffe mig kunderne.

Men hvordan kunne jeg jeg troppe op uden nogen fancy 6-årig uddannelse fra et fint universitet, og alligevel opbygge en højere indkomst, end langt de fleste nyuddannede kandidater?

Svaret er sådan set ganske simpelt.

Grundet min relativt unge alder har jeg en helt naturlig evne til at tilpasse mig til ny viden, nye kompetencer og koncepter. Derfor har jeg også en rigtig god forståelse for, hvordan hele online verdenen samt sociale medier fungerer.

Et liv uden grænser

Tilbage i efteråret 2019 sad jeg på en flyver på vej til Sverige og tænkte nogle ret store tanker.

Jeg havde efterhånden reflekteret en del over, hvordan jeg kunne hjælpe andre med at opbygge en lignende forretning — for i praksis er forretningsmodellen ret fleksibel. Som jeg tidligere var inde på, så kunne jeg tjene 6.000–8.000 kr./md. ved 30 minutters dagligt arbejde, som ny i branchen — og herefter var det bare om at sætte ambitionsniveauet og lægge timerne i det.

Senere da jeg fik mere erfaring og dermed kunne skabe bedre resultater for mine kunder, kunne jeg tage mellem 8.000–15.000 kr./md. + en procentdel af den meromsætning jeg skabte for mine kunder.

Jeg kunne altså selv bestemme, om jeg ville arbejde 2–3 timer og dagen og tjene 20–25.000 kr./md., eller om jeg ville brage derudad med 200 km/t og opnå en endnu højere indtægt.

I sidste ende er forretningsmodellen faktisk ret abnorm i den forstand, at der ikke er nogen vagtplan eller tidsplan, som jeg skal følge — det er helt op til mig selv, om jeg vil tage tidligt fri en torsdag for at spise frokost og spille padeltennis, eller om jeg vil arbejde hårdt fra morgen til aften.

Det er en forretningsmodel, der har givet mig friheden til at rejse til Marbella, Alicante, Dubai, London, New York og Bali, besøge spændende personligheder på normale hverdage, og ellers selv at bestemme, hvorfra jeg arbejder, fordi alt, jeg skal bruge for at kunne arbejde, er min computer og en stabil internetforbindelse.

Alicante i Spanien — Kasper Knudsen
Alicante i Spanien — Kasper Knudsen

Jeg kan ikke nævne nogen jobs, hvor man som “nyuddannet” kan tage en timeløn på 500 kr., og som jeg tidligere har nævnt:

“Desto dygtigere jeg bliver, desto mere kan jeg tage i betaling.”

Selvom det lige har handlet en del om den økonomiske gevinst i arbejdet, er det vigtigt for mig at pointere, at pengene i sig selv ikke er mit mål.

Pengene giver mig en frihed til at styre min egen hverdag i stedet for at skulle planlægge den ud fra mit arbejde.

Den frihed ønskede jeg, at flere burde opleve og netop disse tanker sad jeg med på flyet tilbage i efteråret i 2019. Undervejs i flyet, begyndte jeg at udforme et online kursus, der skulle hjælpe andre mennesker, primært mellem 16–30 år, med at starte deres egen forretning på samme fundament som min egen blev etableret.

På daværende tidspunkt sad jeg alene og håndterede i omegnen af 10–15 kunder på egen hånd, hvortil jeg samtidig skulle finde tid til at fordybe mig i udviklingen af forløbet, som sidenhen blev til Online Mentorforløb 1.0.

Jeg lancerede den første version af Online Mentorforløb tilbage i 2020.

Det har været enormt overvældende at se så mange elever få succes med samme forretningsmodel, som jeg selv havde drevet og stadigvæk driver den dag i dag.

Heriblandt var der nogen, som nåede op på 6-cifrede beløb i måneden (Altså +100.000 kr. hver måned i overskud) efter det første år, hvilket er ekstremt flot. Dog er det, der gjorde mig allermest stolt, at en stor del af de første elever kunne opsige deres daværende jobs, deres daværende studier og starte deres egen forretning op på baggrund af noget, de lige havde lært og blot måneder senere, sidde med en hverdag, de glædede sig til at stå op til hver dag.

Hertil følger der friheden til at kunne planlægge ens arbejde ud fra deres hverdag og ikke ens hverdag ud fra ens arbejde.

At se den succes, folk fik med forløbet, har også fået mig til at opdatere forløbet flere gange og jeg har sidenhen udgivet 3 versioner i alt.

Alle opdateringer har været ‘free of charge’ for alle elever, som i forvejen havde og har investeret i forløbet.

Jeg lavede selvfølgelig også forløbet i forretningsøjemed — det skal jeg ikke lægge skjul på. Jeg har trods alt mine omkostninger — og jeg kan ikke “bare” hjælpe folk uden nogen form for indtægt.

Når det er sagt, så er forløbet så meget mere tilfredsstillende for mig end eksempelvis affiliate marketing var.

Som jeg tidligere var inde på, så blev jeg slet ikke stimuleret af “bare” at tjene penge på, at virksomheder fik en mailadresse på en person, som de efterfølgende kunne gøre med, hvad de havde lyst til — selvfølgelig inden for lovens rammer.

Hvor er jeg, Kasper Knudsen - i dag?

Jeg kan ikke understrege, hvor meget jeg glæder mig til at stå op hver dag, hvordan adrenalinen pumper rundt i kroppen med tankerne om de målsætninger, jeg har sat for mig selv og min virksomhed Sedia ApS.

I det store hele er mine visioner at springe rammerne for, hvad der kan lade sig gøre i dagens verden. Jeg stiller spørgsmålstegn ved hvordan hele systemet er bygget op omkring et samlebånd, hvor alle lærer det samme, gennemgår det samme, tænker i samme kasser og går ned ad samme vej, når verden rummer så ufatteligt mange flere muligheder, end systemet tilbyder.

Der vil helt sikkert stadig være nogen, der foretrækker “det sikre valg”, hvor man tager folkeskole, gymnasiet, universitet, et stabilt 8–16 job, efteruddannelse, nyder fritidsaktiviteter med sin samlever og børn, har hus og 2 biler og tager den årlig ferie sydpå.

Jeg har absolut respekt for mennesker, som vil gå ovenstående vej.

Det var bare ikke det jeg ville, da jeg sad på skolebænken i Varde.

At leve et liv i frihed og med økonomisk råderum, har også givet mig muligheden for at optimere alle aspekter af min hverdag.

Det betyder at jeg har frihed til selv at bestemme hvornår jeg møder ind, hvornår jeg tager hjem, hvornår jeg løber, hvornår jeg træner, hvor mange kunder jeg ønsker at have og hvor mange årlige rejser jeg ønsker at begive mig ud på.

Vores kontor tæt på DR Byen — Kasper Knudsen
Vores kontor tæt på DR Byen — Kasper Knudsen

--

--