6 steg som tar deg fra drøm til virkelighet

Kim Borgström
6 min readNov 16, 2017

--

I Dreams gjentar vi ofte dette mantraet for oss selv: Alle sparer ulikt. Og det er sant. Men bortsett fra at det er bra for alle å spare penger finnes det ingen one size fits all-løsning når det kommer til hvordan man faktisk skal gjøre det. Dessverre. Vi har jo ulik økonomi, med ulike forutsetninger, ulike personligheter og interesser. Det gjør at det som funker for meg ikke nødvendigvis fungerer for deg, noe som gjør det ikke alltid er like lett å gi sparetips. Men det fine er at det garantert finnes en (eller flere!!) sparehacks som faktisk kan passe deg — du må bare finne dem!

Her mine 6 steg som tar deg drøm til virkelighet!

1. Se lommeboken i hvitøyet

Vi vet. For mange av oss er penger og sparing en ganske angstfylt opplevelse, noe som gjør at det er lett for oss å stikke hodet i sanden når det kommer til økonomi. Litt som teorien om at ser jeg det ikke, finnes det ikke. Problemet er bare at angst snarere vokser seg større om vi ignorerer den. Prøv i stedet å forstå økonomien din. Det er først når du vet akkurat hvor mye penger du har hver mnd, og hvor mye penger som går ut i form av faste utgifter (husleie, regninger osv) og bevegelige utgifter (shopping og champagne osv) at du faktisk har mulighet til å ta stilling til om du er fornøyd over hvordan det ser ut. Kanskje har lommeboken din det bedre enn du trodde. Har den det ikke så bra — ok. Nå vet du jo faktisk det, og nå har du bedre utgangspunkt og mulighet til å gjøre de forandringene du vil.

2. Lag en plan på hva du vil oppnå

Å få orden på hvordan økonomien din ser ut er det første steget mot å få pengene dine til å strekke til der du vil. Det andre stedet er å lage seg en plan. Hvilke drømmer og mål har du, i dag eller om fem år? Om du vet hva du vil gjøre, og du vet sånn ca hva som kommer til å kreves av deg for at drømmen skal bli til virkelighet (typ… 100.000 på sparekontoen) er det lettere å sette sammen planen om hvordan du skal få dette til å gå. Når du har bestemt deg for hva du vil gjøre og hvor mye det koster er det på tide å avgjøre hva som er mulig for deg å spare hver måned, uke eller dag. Men vær realistisk, det er bare når du har en ærlig sjanse til å nå målet at det vil kjennes godt å prøve. Å spare 100.000 på ett år er kanskje ikke mulig for deg, men det det går kanskje på 3 år? Voilà, du har en plan.

3. Lag et budsjett du faktisk kan klare å holde deg til

Et godt budsjett handler ikke om å avstå fra alt du liker og legge alle pengene dine på sparemålet. Eller, man kan jo gjøre dette også, om man er i gang med det. Men en god målestokk for budsjettet ditt er at det bør være en god balanse på alt du faktisk vil få ut av livet, ellers kan risikoen være stor for at du blir lei og gir opp sparingen. Å se over hva du bruker penger på er en superbra måte å prioritere utgifter på. Gå ut fra kvitteringer eller bankutskrifter i slutten av måneden og lag deg kategorier (eller en overslagsregning..) og oppfør hvilke utgifter som tilfører noe i livet ditt, og hvilke utgifter du tror du faktisk kan klare deg uten. Hvordan du prioriterer er opp til hver enkelt og ser ulikt ut for alle, men sannheten er at de fleste av oss bruker en hel masse penger på ting som egentlig ikke betyr noe for oss når alt kommer til alt. Småkjøp på byen og abonnementer vi aldri bruker, klær som blir liggende bakerst i skapet osv. Når du har kartlagt hvor pengene dine faktisk går har du mulighet til å gjøre slutt på utgiftene du tror du klarer deg uten, og fortsette med det som føles bra.

4. Sparehack, sparehack, sparehack

Når du har orden på utgiftene dine og vet hvilke som koster mer enn de smaker, er det på tide å starte sparehackingen. Hører du aldri på musikk? Si opp streaming-tjenesten. Eller del med en kompis og betal halvparten så mye. Sparehacking er en helt enkel og mer eller mindre kreativ måte å spare penger på i hverdagen. Ta meg for eksempel. Tidligere spiste jeg nesten alltid lunch ute, noe jeg antok var en fantastisk pause i arbeidsdagen. Helt til jeg innså at det bare var en vane som gjorde meg mer stresset, forstyrret arbeidsroen min og faktisk gjorde meg ganske fattig. I dag har jeg (nesten) alltid med meg matpakke, og har på 6mnd spart opp over 8.000 kr, penger som gikk til drømmereisen min i Japan.

Matpakke FTW!

For meg er det å ta med matpakke den perfekte sparehacken, akkurat som at jeg sykler og går i stedet for å ta bussen, oftest unngår alkohol i ukedagene og prepper matlagingen sånn at jeg slipper å kaste unødvendig mye mat. Det her er ikke ting som jeg ser på som store ofringer for å spare penger, uten vaner som faktisk øker livskvaliteten samtidig som det gir meg penger til overs jeg kan legge på ting som gjør meg enda mer lykkelig. Win-win-win, akkurat som et bra sparehack skal være.

5. Kreativitet og sparing går hånd i hånd

I kjærlighet og sparing finnes ingen regler, eller hvordan var det igjen? Det høres kanskje litt fjasete ut, men se på sparing som en lek. Vær oppfinnsom i jakten på dine egne sparehacks — fra å bruke leppestift til rouge til å ta med en egen pose til butikken. Alt som sparer penger er topp — selv om det bare er noen kroner av gangen. En krone her — en krone der — er det ikke det man sier? For selv om noen ganger kan kjennes ut som om sparing handler om å overføre et par tusen i mnd også så var det klart. For selv om det noen ganger føles som å spare, er det ikke bare-bare for deg å overføre to tusen i mnd. Det kan se helt annerledes ut, og fremfor alt — det går an å tilpasse sparingen etter forutsetningene dine. Så lenge du er oppfinnsom. Spar fem kroner hver gang du får et kompliment, eller hver gang du gjør noe som gjør deg glad. Lag dine egne chips eller spar til sommerferien hver gang det regner. Så fort du har kommet overens med betydningen av at hver krone regnes finnes det uendelige muligheter å spare som både er morsomme og enkle.

6. Vær snill mot deg selv!

Å spare er noe helt fantastisk. Uansett i hvilken form du gjør det. For noen blir det tusenlapper i mnd, for andre en hundrings. Vær stolt over hver krone du lykkes med å legge i drømmen din og let gjerne etter inspirasjon og motivasjon der du kan finne det. Men ikke sammenlign deg med noen andre, og ikke bli motløs om du kjenner at det ikke går så raskt som du skulle ønske. Sparing er et maraton, ikke et sprint.

Har du andre tanker eller tips som hjelper deg med å bli en bedre sparer og komme nærmere drømmene dine? Fortell!

Meld deg på her for å få beskjed når vi lanserer Dreams i Norge! https://www.getdreams.com/no

--

--

Kim Borgström

Dreams content manager. Älskar taxar och sparade till en Japanresa genom att äta matlåda. Drömmer om att göra Pan-American highway. Måste bara ta körkort först.