Analýza chovania sa zákazníka v čase, v závislosti na zverejnenom obsahu

Tatiana Klapková
3 min readDec 11, 2017

--

Na úvod by som chcela povedať, že celá moja práca bola, je a bude o postupnom zlepšovaní a zdokonaľovaní sa v tom, čo som sa počas kurzu Dátová analytika organizovanom príjemnými ľuďmi z Czechitas mala možnosť naučiť. Zistila som, že práca s dátami je veľmi zaujímavá, intuitívna, plná súvislostí a na zoznámenie sa s analytickými a vizualizačnými nástrojmi si vyžaduje v mojom prípade ešte veľa času.

O ČOM PROJEKT JE

Cieľom môjho projektu bolo zaanalyzovať správanie sa klientiek beauty salónu po zverejnení reklamnej kampane. Nakoľko som nemala k dispozícii dáta z konkrétnej webstránky beauty salónu, pracovala som v prostredí stránky www.iLikeSharePoint.cz , kde som dostala prístup, mohla sa zoznámiť s dátami a pracovať s nimi.

REALIZÁCIA PROJEKTU

Moja predstava bola nasledovná: Chcela som zistiť, ako zafungovala kampaň v letných mesiacoch. Následne som to chcela vyhodnotiť cez kategórie: návštevnosť, vek, ktoré články na „mojom webe“ boli najsledovanejšie a či a nakoľko boli články/oslovenia klientiek s novými produktami, zľavami a pod. užitočné a oslovili klientky natoľko, že dané služby vo výhodnej cene aj využili. Zistila by som tak, o koľko sa mi zvýšili tržby po zavedení reklamy, koľko nových klientiek som počas kampane získala, ktorá služba bola najviac využitá…a mnoho ďalších zaujímavostí.

K ČOMU SOM DOSPELA

Projekt som reálne začala tým, že som porovnávala počet relácií po dňoch v obdobiach 1.7.2017–31.7.2017 a 1.8.2017–31.8.2017. Zistila som, že moju stránku v druhom sledovanom mesiaci navštívilo o 20% viac unikátnych ľudí, ako mesiac predtým. Nárast som zaznamenala aj v počte stránok na reláciu, v priemernom trvaní relácie, ako aj v zobrazení stránky. Znamená to, že ľudia prechádzajú naprieč webom, navštevujú podstránky a neodchádzajú hneď preč. Počas 1 relácie boli videné v priemere takmer 3 stránky, čo je zlepšenie o niečo cez 20%.

Obr.1: Prehľad metrík v sekcii Publikum za sledované obdobie

Takto by som mohla pokračovať ďalej a v rámci dotiahnutia projektu do konca sa budem zaoberať ďalšími ukazovateľmi a sledovať tak zmeny.

Následne som data vyexportovala do Excelu a upravila.

Tabuľka 1

Ako vizualizačný nástroj som zvolila Power BI. Následne som dosiahla toto zobrazenie, ktoré mi hovorí, že v mesiaci August mi počet relácii rástol oproti mesiacu júl a to o 133.

Obr. 2: Počet relácií po dňoch za obdobia 1.7.2017–31.7.2017 a 1.8.2017–31.8.2017

AKÝ JE PRÍNOS PROJEKTU

V mojom prípade je cesta cieľ a pevne verím, že o niekoľko mesiacov budem na seba hrdá, že som dokázala vyťažiť z dát ešte viac a postupnými krôčikmi sa mi podarí dopracovať k záveru, ktorý som si zvolila na začiatku.

Na záver sa chcem poďakovať mentorke Jane Babáčkovej za čas, ktorý mi venovala a za cenné rady.

INFORMAČNÉ ZDROJE

1. http://www.ilikesharepoint.cz/

2. https://analytics.google.com/analytics/web/#embed/report

3. http://blog.paravan.sk/google-analytics-kompletny-navod/

--

--