Nasihat

Ini aneh, tapi baiklah. Halo nak, ini ayah. Ayah tak tahu kamu lelaki atau wanita, yang jelas, jikalau nanti kau sudah dewasa, dan menemukan tulisan ini (entah dizamanmu nanti manusia masih menggunakan sosial media atau dalam bentuk lain), dan ayah telah tiada, ayah menitipkan sesuatu.

1. Bermimpilah, nak. Jangan takut punya mimpi yang besar, nak. jangan pedulikan teman-teman dan orang sekitar yang meremehkanmu. Jangan terbawa arus. Fokus dengan apa yang kau lakukan. Ayah tak akan memaksamu untuk jadi yang ayah mau, tapi jika kamu tak serius menjalani pilihanmu sendiri, ayah adalah orang yang akan pertama kali marah padamu.

2. Biasakan mengalah, nak. Hidup ini bukan hanya tentang kamu nak. ada banyak orang yang punya ego lebih besar darimu. dan jika kamu diharuskan untuk beradu ego, pilihlah untuk mengalah. Karena mengalah bukan berarti kamu orang yang salah nak. mengalah menunjukkan kamu adalah pengendali ego yang baik. kamu menguasai dirimu.

3. Bertemanlah, nak. Ayah adalah orang yang suka berteman, nak. carilah teman sebanyak-banyaknya. tapi pilih-pilih. jangan berteman dengan orang yang akan membawamu kejalan yang buruk. kendalikan dirimu. miliki prinsip nak. jangan mudah terbawa arus pergaulan yang jelek. dan satu lagi, jauhilah yang jarang mandi.

4. Dekatilah wanita/lelaki yang berbeda sifat denganmu, nak.
Seperti api, air adalah pasangan yang pas untuk meredakan.

5. Kalau kamu benar, jangan sombong, nak. Jangan suka menghakimi orang lain walaupun kamu benar, nak. Agar nanti jika kamu salah, kamu akan menemukan orang yang tidak menginjakmu pula.

6. Hormati pendapat orang lain, nak. Kebenaran itu relatif, nak. maka dari itu ada triliyunan kebenaran didunia ini.

7. Jangan jadi orang yang sok asik. Orang lain tidak akan peduli padamu jika kamu sok asik, nak.

8. Yakinilah agamamu, nak. Jika kamu bingung dan kehilangan arah, ingatlah pada tuhanmu, nak.

Percayalah 100% pada agamamu. tapi jangan jadikan keyakinanmu itu jadi alasan untuk menindas keyakinan teman-temanmu yang lain, yang beragama lain. Mereka juga manusia, sama sepertimu, nak.

9. Tersenyumlah, nak. Senyum adalah sesuatu yang kadang dilupakan banyak manusia, nak. Jangan jadi manusia yang mukanya tegang. Bawalah ketenangan jiwa untuk orang-orang yang manatapmu, nak.

Mungkin hanya itu yang ayah ingin kamu tahu. Dan satu lagi, walaupun mungkin kamu melihat ayah sekarang keriput, pikun dan jelek, percayalah, dulu ayah ganteng. hehe.

Show your support

Clapping shows how much you appreciated Luthfi Ramadhan’s story.