Ebook jako placená sekce webu

Martin Michálek
4 min readJul 17, 2016

--

Před rokem jsem vydal a od té doby aktualizuji ebook pro webové vývojáře — „Vzhůru do CSS3“.

Za rok jsem bez prostředníků prodal asi 650 kopií ebooku. Co mi to vzalo, co dalo a proč to vůbec dělám?

Není 650 platících málo? Takového „Webu ostrého jako břitva“ se prodalo…

…daleko víc, no jasně!

Přátelé, jenže ebook v mém pojetí není knížka. Ebook je sice obsah stejně jako knížka. Ebook je ale o sto procent víc software než je knížka. A díky tomu umožňuje postupné budování vztahu se zákazníkem.

Musím to vysvětlit a proto začneme tím co dělám.

Bloguju, přednáším… blablabla. Jsem prostě tvůrce obsahu.

Vyvíjím weby a specializuji se na CSS. Píšu o tom blog, přednáším o tom, školím to a konzultuji to. Předně se ale považuji za tvůrce obsahu. Když svou práci nebo relevantní práci jiných publikuji, vznikne obsah zajímavý pro nemalou část webových vývojářů.

Forma jakou obsah spatří světlo světa není podstatná. Blog, přednáška, video, ebook, školení… formu vybírám až podle toho co se pro daný obsah hodí a jaké cíle zrovna sleduju. Proto raději říkám, že „tvořím obsah“ než že píšu, přednáším, školím…

  1. Blog je forma, která zasáhne velké množství lidí.
  2. Video zatím tenhle zásah nemá, ale čekám, že do budoucna mít bude.
  3. Přednáška zasáhne menší množství lidí, ale zase si k vám vybudují nějaký vztah.
  4. Za školení dostanete peníze, ale zasáhnete s ním oproti ostatním formám nejméně lidí.
  5. Konzultace a najímání ke spolupráci jsou finančně nejzajímavější, ale zasáhnete opravdu jen vyvolené jednotky lidí.

Pokud se chcete dobře živit, zvolíte bod číslo pět a máte vystaráno. Mě ale baví, když má moje práce široký zásah a když pomáhá větší skupině lidí. I za založením Frontendisti.cz byla tahle motivace.

Body 1 a 2 mají tedy největší zásah, ale žádné příjmy z nich nemám. No a právě ebook je první pokus o zajištění příjmů z médií, která jsou pro mě prioritní.

Ebook jako placená sekce webu

Ebook je v mém podání vlastně zpoplatněná část webu. Dobře strukturovaná, prohledávatelná, pravidelně aktualizovaná a bez reklam.

Může spojovat výhody textu, videa i interaktivních prvků. Je to takový malý web, jen ve vašem počítači nebo mobilním zařízení. Dostupný offline — počtete si i mezi stanicemi metra.

Podívejte se do seznamu výše a dosaďte si ebook před bod 3. Je to placené médium, které je ale relativně levné a má široký zásah. Umožní mi získat peníze a zásah najednou a to je přesně co chci.

Ebook je software. Iterativně vyvíjený

Pro budování renomé autora je samozřejmě lepší vydat tištěnou knihu. Na to teď ale nemám čas — zdravím naše děti! ;)

Pracuji na workflow, ve kterém je jedno, jestli je konečným výstupem článek na blogu, kus ebooku nebo materiál pro školení. Část obsahu bude dostupná na blogu, část bude možné si předplatit v rámci ebooku.

Můj první ebook není perfektní, ale je to software. Vyvíjí se. Proto jsem za rok vydal tři aktualizace, které klienti dostali zadarmo.

Ano, jsou to klienti, ne anonymní čtenáři. Ebook jsem vydal bez prostředníků a do reklamy moc neinvestuji. Drtivá většina klientů si ebook koupila na základě čtení mého blogu nebo na doporučení.

S klienty jsem v kontaktu. Poslouchám jejich zpětnou vazbu a zaměřuji se na obsah, který zajímá právě je. Už chápete co myslím tím vztahem, který knížkou nenavážete?

Jste přes fakta?

Není důvod neukázat čísla, třeba vás to inspiruje k práci na vlastním ebooku.

  • Licenci ebooku má ke dnešku 730 lidí. Někteří ji dostali jako dárek nebo bonus k jiným mým službám. Platících bude asi 650.
  • Firemních licencí se zatím prodalo jen asi deset. Jsou tam často ale moc zajímavé reference (GoodData, FG Forrest) a já firmám děkuju za podporu a za to, že akceptovaly tento model. Mám samozřejmě i negativní ohlasy na skupinové licence, obvykle pod argumentem „ebook = kniha“.
  • Pokud to počítám dobře, za „Vzhůru do CSS3“ jsem za rok vyfakturoval něco kolem 120 tisíc bez DPH.
  • Investoval jsem odhadem něco kolem 30 tisíc. Většinou na programování, korektury a nějaké drobné na Facebook reklamu. Sazbu ebooku dělám zatím sám.
  • Práce na technikáliích kolem ebooku mě zabrala kolem 200 hodin, ale to počítám jen věci okolo: sázení a generování ebooku, tvorba webu atd. Obsah může tvořit dalších 50–80 hodin. Počítá se to blbě, právě kvůli workflow, kdy obsah jde zároveň na blog a zároveň do ebooku. Rozhodně z toho neusuzujte něco pro sebe.
  • Díky ebooku se pochopitelně prodala nějaká školení. Hlavně na Webovou kodéřinu letos přišlo minimálně deset lidí, se kterými jsem navázal intenzivnější vztah ebookem. Tímhle by se i tento první ebook dostal časem dostal do černých čísel.

Když si z toho vypočtu nějakou odměnu, jsem pochopitelně i tak hluboko za svou běžnou hodinovkou.

Proč to hodnotit, když jsem sotva vyběhl?

Dobře vím, že moje ebookové hospodářství je běh na dlouhou trať a že se to celé začne vracet až po dlouhých měsících, možná až u druhého ebooku.

Každý stupínek vyžaduje zdolání toho předchozího. Chce to jenom čas a trpělivost při broušení workflow.

Tož držte palce a dejte mi srdíčko, třeba časem napíšu jak ebook vytvářím technicky.

vzhurudolu.cz/ebook

--

--

Martin Michálek

Freelance front-end designer based in Prague, the Czech Republic. I write about CSS and modern web user interfaces. Buy my ebook: http://cssmine.com/ebook