Čau Andreji, teda vlastně Máro, k těm komentářům…

Martin Jurica
6 min readMar 18, 2019

--

Včera jsem asi zlobil, protože dneska mi PR tým ANO (Čau Máro!) odepsal na Twitteru i na Facebooku. Tolik štěstí na jednoho člověka, to je podivné. Na Facebooku sám Andrej zareagoval na můj komentář pod Čaulidi (z 10. března, takže po 8 dnech) a na Twitteru zase Alena Schillerová odpověděla (sedmi tweety) na můj komentář z 15. března (takže po 3 dnech). Ať to nezapadne, podíváme se na to i tady :) Bude to odlehčenější, přeci jen píšu Márovi :)

Čaulidi

Pod Čaulidi jsem psal 3.3. a pak 10.3., víceméně to samé. Podivoval jsem se, proč něco v reportu je a něco není. První příspěvek (dobré pro kontext přečíst) byl delší, ohlas měl malý. Druhý už jen takový krátký povzdech, ten získal 400+ lajků :) A na ten přišla reakce.

Psal jsem:

Hezké čtení, takové milé. Minule ani slovo o tom, že rozpočet dosáhl rekordního schodku, tentokrát ani slovo o zatčení členů ANO a zabavení telefonu a počítače panu Faltýnkovi (místopředseda ANO). Začínám mít pocit, že jsou ta týdenní hlášení trochu selektivní…

A pro jednoho komentátora jsem ještě doplnil:

Pouze poukazuju na selektivnost. Když byl koncem ledna přebytek rozpočtu, bylo to v hlášení, když byl koncem února schodek, nebyla tu o tom ani čárka. Tak já jen aby čtenář nenabyl dojmu, že jsou zde kompletní informace :)

A teď reakce (takový práce, Máro…). Je to dlouhé, důležité části zvýrazním:

Dobrý den pane Jurica, vidím, že stejně jako novináři nerespektujete fakt, že pan Faltýnek je v té kauze, pokud vím, v pozici svědka, zatímco podezřelí z korupce jsou šéfové Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Rafaj, jeho kolegyně a šéf firmy Kapsch.
Pan Faltýnek ale bude muset svoji činnost v této kauze vysvětlit. Kapsch nevyhrál. Ušetřili jsme víc než 15 miliard v porovnání s kontraktem, který uzavřely KDU-ČSL, ČSSD a následně ho vylepšila ve prospěch Kapsche ODS. Byl to tunel a smlouva byla de facto nevypověditelná.
A teď ten rozpočet. Pro rok 2018 je schválený deficit ve výši 40 miliard korun a není důvod se na základě vývoje v prvních dvou měsících domnívat, že by tento plán měl být překročen. Naopak bych rád připomněl, že například v loňském roce, přestože byl schválen deficit ve výši 50 miliard, jsme nakonec hospodařili s přebytkem 2,9 miliardy! Všechny důvody meziročního zhoršení podrobně vysvětluje Ministerstvo financí ve své tiskové zprávě. Byly tam některé mimořádné vlivy, jako je nárůst odvodů do EU, které v průběhu roku odezní, ale samozřejmě se do toho výsledku promítají i opatření, které vláda musela přijmout. Rekordní navýšení důchodů o 900 Kč měsíčně představuje víc, než navýšily pravicové vlády za posledních 5 let svého vládnutí dohromady, navýšili jsme výdaje do SFDI o 12 miliard, přidali 30 miliard do školství, posílili bezpečnost a obranu celkem o 13,5 miliard, přidali na vědu a výzkum. To všechno jsou peníze, KTERÉ SE NÁM DO BUDOUCNA VRÁTÍ, takže rozhodně těchto výdajů nelitujeme. A jak říkám, stanovený deficit držíme. Podrobné informace k vývoji pokladního plnění, včetně komentáře ke všem příjmovým a výdajovým vlivům na něj, si můžete přečíst v pravidelné informaci Ministerstva financí. https://www.mfcr.cz/.../tis.../2019/pokladni-plneni-sr-34547
Mějte se, AB

Máro, Máro… Je to dlouhé jako Lovosice, plné věcí, které jsou naprosto irelevantní a ještě to vypadá, že se mi snažíš podsouvat něco, co jsem neřekl (ale no tak…).

Nu, odpověděl jsem:

Díky za reakci. Nejprve k panu Faltýnkovi — napsal jsem pouze, že mu byl zabaven mobilní telefon a počítač, nic dalšího — zatčení se týká jiných členů ANO (aktuálně už ex-členů), což je, doufám, v mém příspěvku jasně patrné. Tudíž netuším, proč bych nerespektoval něco, o čem vůbec nepíšu :) Nu a že o tom v reportu nebyla ani zmínka, to je přeci pravda.
Druhá část — na tom, že průběžná čísla plnění rozpočtu nemají valnou vypovídací hodnotu (ve vztahu k výsledku rozpočtu), na tom se shodneme, ale opět — o tom jsem nic nepsal. Já psal (ostatně stejně jako pod reportem ze 3.3.) o selektivním reportování těchto čísel. Když byl za leden přebytek v plnění rozpočtu, stálo v reportu (cituji): “Takže stručně a jasně: na konci ledna jsme byli v PŘEBYTKU 8,8 MILIARDY.” Když ale na konci února byl rekordní schodek 19,9 miliardy (nejhorší výsledek od roku 2011), nebyla o tom v reportu ani čárka. Pokud jsme se shodli, že ta čísla jsou bezvýznamná, pak proč zmiňovat přebytek za leden? Pokud naopak jsou významná, pak proč nezmínit schodek za únor?
Vše ostatní uvedené je naprosto irelevantní v této diskuzi. Ano, vím, že tento komunikační styl je efektivní a už jej máte zažitý, ale není potřeba na něm lpět neustále.:)
Pokud to shrnu — díky za informace, které už jsem znal a vůbec se na ně neptal, a za vyjádření k tématům, o kterých jsem nemluvil. A díky za nařčení z neobjektivity na základě něčeho, co jsem nenapsal.
Každopádně si reakce vážím, je to cenný vhled do “zákulisí”.

Mimochodem — všimli jste si, že v odpovědi není ani zmínka o těch zatčených (zadržených, ať jsem přesný) členech ANO? Všechno přebito Faltýnkem. Výborná práce!

Fakt sranda, tahle komunikace. Ale ono to mělo ještě pokračování… Teda na Twitteru.

Twitter — Alena

Tady jsem připojil k jásání nad schválením daňového balíčku info o změně v pokutách za kontrolní hlášení a přidal obrázek z důvodové zprávy. Napsal jsem:

A také to znamená pokutu až půl mega za řádně a včas podanou opravu kontrolního hlášení, pokud se FS rozhodne, že chybu udělal poplatník schválně. Jen pro doplnění.

Odpověď (zase takový práce, Máro…), ze sedmi! tweetů, pojedu po tweetech, vždy s komentářem (na TW jsem odpověděl stručně v jednom tweetu):

Kontrolní hlášení je klíčové pro rovné podmínky podnikání. Ročně snižuje úniky na DPH o více než 20 mld. Kč. Daňový balíček zmírňuje pokuty za KH, protože nově musí být pokuta vydána NE POZDĚJI než 6 měs. od porušení povinnosti. Nezavádíme nové pokuty ani nezvyšujeme ty stávající

Jsme na Twitteru, ne na Facebooku… Tohle je naprosto irelevantní a nijak nesouvisí s tím, co jsem psal. Čisté PR. (mimochodem — podle vaší metodiky snižovalo kontrolní hlášení daňové úniky ještě dříve, než bylo zavedeno… :) Fakt, tady je výpočet). O zvýšení, či nových pokutách jsem také nic nepsal.

Pokuty za KH jsme výrazně zmírnili již v letech 2016 a 2017. Za občasné chyby je dokonce pokuta úplně odpuštěna. Daňový balíček pouze odstraňuje technický nedostatek v současném zákoně.

Opět zcela irelevantní. Ten “pardon” byl navíc zaveden jako reakce na protesty proti drakonickým pokutám za každou hloupost (5 minut po půlnoci za X tisíc, nutnost reagovat na výzvu do pár dnů (i o dovolené) a tak dále).

Prakticky existují 2 typy pokut v souvislosti s KH. Typ 1 za „nedodržení lhůt“ pro podání nebo reakci na výzvu k opravě. Typ 2 za „úmyslné maření správy daně“. Dnes zákon nepočítá s tím, že by někdo mařil správu daně, ale zároveň by včas podával KH a reagoval na všechny výzvy.

Ano, o tom vím a už se blížíme tomu, co jsem psal. A když si přečteme tu poslední větu — docela zajímavá situace.

Pokutu za maření (typ 2) v podstatě není možné uložit, pokud předtím nebyla uložena také pokuta za zpoždění (typ 1). Toho zneužívají někteří poplatníci tím, že úmyslně a opakovaně podávají KH neúplné nebo dokonce prázdné. Protože, ale plní lhůty, nemohou dostat pokutu.

Díky, jsme u toho. Nemohou dostat pokutu za to, že dodržují zákon. O tom jsem psal. To omezení (tady se přiznám, našel jsem zpětně pár mých poznámek, kde to mám chybně vyložené (inu, nejsem právník a je to složitá situace), ale v této konverzaci to píšu už správně) je tak nastavené — pokud není pokuta nižší výše udělena, nejde napálit tu “až do výše 500k”. Takže díky za potvrzení, o tom, že jste to zrušili, jsem psal a je tomu tak.

Fin. úřad v takových případech musí s žádostmi o opravu obtěžovat i obchodní partnery takového poplatníka, aby ověřil, kdo má ve skutečnosti odvést DPH a v jaké výši. Tím se výrazně ztěžuje odhalování daňových úniků.

Zase už jsme u PR. Ta náhlá starost o nepatřičné obtěžování ze strany FÚ je jen těžko uvěřitelná — vzpomeňme na zajišťovací příkazy, těch asi 100 novomanželů, cílové odměny za doměření daně, drakonické pokuty za nevydání účtenky za 15 korun a tak dále a tak dále. Omlouvám se, tohle nevěřím.

Výše pokut se nemění a jejich okruh se nerozšiřuje.

Tohle už jste psali a pořád platí — o tom jsem já nepsal ani slovo a je to irelevantní.

Pro uložení pokuty za maření správy daní, musí FÚ poplatníkovi úmysl prokázat. Není pravda, že v této věci neexistuje kontrola atp. Navíc, pokuta je AŽ DO částky 500 tis. Kč. Může být mnohem nižší. Maximální výše pokuty je stejná jako u „obecné pokuty“ podle daňového řádu § 247a

O neexistenci kontrol jsem tady nic nepsal. Naopak o částce “až půl mega” jsem psal právě s tím “až”, nevím, proč je to tady zdůrazněno kapitálkami. Co se týče §247a, uniká mi souvislost, neb tam se hovoří také o až 500k, ale jak říkám — nejsem právník. A když už tedy tady máme zmíněnu tu kontrolu a prokázání a tak — obdobně tomu je u zajišťovacích příkazů. A tam se to velmi osvědčilo, že?

No, tak to by pro dnešek stačilo, ne, Máro? Jako jo, je to zábava, ale zase — nemusíme to dělat každý den, ještě by nám to zevšednělo… :) Tak zas někdy na napsanou.

--

--

Martin Jurica

Démon 😈, technical writer, tester, zapálený chovatel shiba-inu, ochotník a ICT mravenec. Plus autor přísloví: Kdo se moc ptá, málo googlí :-)