Blog en patroon: de last minute feestjurk van Pieke Stuvel

Marcella van der Kruk
4 min readDec 17, 2017

--

Pieke Stuvel maakt al bijna haar hele leven haar eigen garderobe. Haar boek Uit één stuk is speciaal bedoeld voor vrouwen die liever hun eigen stijl volgen dan vluchtige modetrends. De patronen in het boek zijn steeds gemaakt uit één stuk stof. In deze blog delen we het patroon voor de jurk die Pieke draagt op de foto hieronder. Eenvoudig te maken en toch een originele en feestelijke jurk!

Pieke Stuvel © Pieke Stuvel

Comfortabel en simpel

Pieke: ‘De kleren in Uit één stuk zijn comfortabele kleren die de tand des tijds hebben doorstaan. Rechttoe, rechtaan en simpelheid troef. Dergelijke soberheid bekoort me, misschien wel als reactie op het vaak duizeligmakende ‘te veel’ in onze of in elk geval in mijn leven(s).’

Uit één stuk

‘Uit één stuk’ wil zeggen dat het voor- en achterpand én de mouwen uit één stuk zijn geknipt, zodat je alleen de zij- en onderarmnaden hoeft dicht te stikken om een trui, T-shirt, jurk of jas te maken. En dan rest alleen nog de afwerking, die je zo simpel of ingewikkeld kan maken als je zelf wilt.

Steeds weer variëren

‘Hoewel de basis eenvoudig is, vind ik toch steeds variaties, zodat het me nog altijd blijft boeien. Als een trui of jurk mij bevalt, maak ik hem soms meerdere keren van totaal verschillende stoffen, waarbij ik het kledingstuk als patroon gebruik.’

Basispatroon: last-minute feestjurk

Uit: ‘Uit één stuk’, Pieke Stuvel © Pieke Stuvel

Instructie uit het boek ‘Uit één stuk’:

Download hier een pdf met uitgebreide instructie uit het boek.

Aanvulling:

‘De last minute feestjurken zijn een iets slankere variant van het patroon dat je hierboven ziet. Het komt uit pagina 83 van mijn boek, het hoofdstuk over de Superwijde jas of gewaad. De rode jurk op de foto is van een dunne soepel vallende synthetische stof.

Op de foto hieronder draagt mijn dochter Anna een zwart/wit geruite jurk van hetzelfde patroon, gemaakt van een kreukelig soort katoen. Anna draagt de jurk met een ceintuur en trok de stof iets boven de ceintuur uit, zodat de jurk mooi ‘bloest’.

Bij beide jurken knipte ik zakken aan de zijnaden vast. Reken voor het begin van de aangeknipte zakken 7- 10 cm vanaf de taillelijn.

Bij de taillelijn en aan de onderkant maakte ik het patroon iets slanker:
i.p.v. 1/2 TW — 5 cm bij de taillelijn, knipte ik 1/2 TW — 8 cm en onderaan
i.p.v. 1/2 HW + 2 cm, knipte ik 1/2 HW — 2 cm.

De onderkant van de rode jurk is recht afgepast, die van de geruite jurk niet. Die is langs de ruit recht afgeknipt, waardoor de zoom — net als bij de zijden jurk die Anna op blz. 78 draagt — links en rechts bij de zijkanten iets langer valt. De zoom rafelde ik een eindje uit.

Pieke Stuvel en dochter Anna © Pieke Stuvel

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

foto © Jelmer de Haas

Over Uit één stuk. Maak zelf tijdloze en simpele jurken, jassen en truien:
Veelgeroemd illustrator Pieke Stuvel maakt al bijna haar hele leven haar eigen garderobe. Speciaal voor vrouwen die liever hun eigen stijl volgen dan vluchtige modetrends, selecteerde ze haar elf favoriete patronen, steeds gemaakt uit één stuk stof. Je hoeft slechts de zijnaden dicht te stikken om een jurk, jas of trui te creëren. Het resultaat is even origineel als comfortabel, laten ook de foto’s van internationale modellen Anna de Rijk (Pieke’s dochter) en Kim Noorda zien. Met behulp van Uit één stuk kan iedereen zijn creativiteit de vrije loop laten.

Meer informatie vind je hier.

‘Dit rijk geïllustreerde boek is een aanrader. Alles wordt duidelijk uitgelegd, dus het is heel geschikt voor beginnende naaisters. Maar ook gevorderden (waartoe ik mijzelf reken) kunnen prima uit de voeten met Uit één stuk. Want daarmee creëer je goed passende basispatronen, waarmee je vervolgens naar hartenlust kan variëren.’ — DIYdiva.nl

--

--