Koho budu volit. Komentované vyhazování volebních lístků

Marek Lutonský
3 min readOct 17, 2017

--

Stejně jako u předchozích různých voleb procházím volební lístky, postupně je odhazuji do koše a něco si u toho píšu.

Megaexoti

Pro ně je škoda plýtvat místem i energií. Většina lístků letí do koše rovnou, bez většího zkoumání.

Menší exoti

Podle prognóz mohou dosáhnout na procento i víc, prohodím k nim tedy slovo.

Svobodní žijí v zakletí své ideologie. I když se některým myšlenkám nedá upřít zajímavost, celkově jsou pro mě nevolitelní; zase takový sociopat nejsem.

Realisty bych nejradši vyhodil se skupinkou megaexotů. Ale mají kampaň, program, snaží se… a naštěstí jim to bude k ničemu. Stejný případ je SPO.

Zelených je trochu škoda. Nemám s jejich myšlenkami větší problém, ale za současného vedení jsou příliš nalevo. Víc mi vyhovovali v dobách Bursíkova předsednictví.

V žádném případě

KSČM nepotřebuje komentář.

Oblíbenosti ANO nerozumím. Jak to, že tolik lidí ani po čtyřech letech, kdy byl Andrej Babiš součástí vlády, neprokouklo, co je to za sektu? Nevadí spolupráce s StB, padesátimilionový dotační podvod, ovlivňování Mafry, odpudivé dřívější způsoby prosazování zájmů Agrofertu, ničení soukromých firem zajišťovacími příkazy… Jediná věc by před deseti lety stačila, aby politik skončil.

Prostě ANO ne, jasné? Viz https://kampan-babis.cz

SPD je stejný případ. Okamurovi nelze upřít pracovitost, oproti Babišovi vede velmi efektivní low-budget kampaň. Je ale strašné, kolik lidí mu skáče na lži a na témata, která pro ČR vůbec nejsou důležitá.

Nebudu volit

ODS jsem měl původně v předchozí kategorii, ale nezaslouží si to. V jejím programu najdu dost věcí, které mi sedí. Jen se všechno rozbije, když přijde řeč na vztah k Evropské unii a euru. K tomu si myslím, že bude hůř, protože Václav Klaus ml., který v ODS reprezentuje snad všechno, s čím nesouhlasím, by mohl po volbách získat ještě větší vliv.

ČSSD beru jako normální stranu, kterou nebudu volit jen kvůli tomu, že jsem pravicovější, liberálnější. Není to kvůli extrémismu jako u stran vypsaných výš. Škoda, že ČSSD nedokáže víc oslovit mladší generaci, pro kterou by mohla být logickou volbou. Bez modernizace nepřežije.

Když KDU-ČSL oznámila koalici se STAN, postoupila u mě mezi strany, u kterých jsem reálně uvažoval, že jim to hodím. Částečně i za odvahu. V této vládě udělali hodně užitečného, nevadí mi a spojení s liberálními Starosty, kteří mi jsou mi myšlenkově i hlasováním ve Sněmovně nejblíž ze všech stran, mi dávalo smysl. Samotnou KDU-ČSL volit nebudu. Částečně za zbabělost.

Tři oříšky, které zůstaly

Pirátská strana byla dlouho můj favorit. Jenže se začaly vynořovat věci, kvůli kterým jí hlasovací lístek hodit nemohu. Pirátům stále nevěřím jejich postoj k NATO a v kandidátkách mají příliš vysoko lidi s extrémními názory k věcem, přes které u mě nejede vlak. Celkově pro mě nejsou čitelní.

Budu asi rád, že se Piráti do Sněmovny dostanou. Na úrovni měst a krajů udělali hodně práce a Česku jejich přístup jen prospěje. Snad zůstanou zatím v konstruktivní opozici a budou se učit.

Starostové a nezávislí mi v předvolebních kalkulačkách a při revizi hlasování v aktuálním volebním období vycházejí jako strana, se kterou se nejvíc shodnu. Moc jen nevěřím, že by se do Sněmovny dostali, a nechci zase svůj propadlý hlas věnovat Babišovi. STAN ještě během příštích dnů pořádně prozkoumám a budu se rozhodovat.

Můj hlas velmi pravděpodobně získá TOP 09. S touto stranou se opět shodnu na většině témat. Z těch, o kterých mohu přemýšlet, je jediná, která Česko jasně orientuje k Evropské unii a euru. TOP 09 je tak akorát liberálně-konzervativní, přitom nejde do extrémů; byť v sociální oblasti je to už často na hraně.

Nevadí mi Miroslav Kalousek. Na druhou stranu vím, že není svatý a rozhodně mu nezapomenu jeho sabotující přístup k regulaci hazardu, když byl v čele ministerstva financí. Rozhodování mi ulehčuje, že v čele jihomoravské kandidátky je Vlastimil Válek, kterého osobně znám.

Zůstaly mi dva lístky: STAN a TOP 09. Ani v jednom případě by to nebyla volba nejlepšího z nejhorších, opravdu mi vyhovuje směr, které tyto strany prosazují. Víc jsem zatím nakloněný k TOP 09, rozhodnuto ale ještě není.

--

--

Marek Lutonský

Jsem příjemce a výdejce informací, analytik, čtenář, Brompton biker, klavírista, kuchař a jedlík.