UX design zlepší váš život

Marek Čevelíček
5 min readOct 7, 2022

Jsou lidé, kteří si prošlapali tu úmornou cestu UX designu, aby nakonec nebyli vůbec designery.

Mám přátelé vývojáře, kteří by se svými znalostmi UX zastoupili i zkušenější designery. IT vs. UX — tvrdej náraz realit, říkáte si?

Jak vidno, jde to. Já jsem byl taky před 10 lety vývojář. A pak jsem objevil UX. A na svět jsem se začal dívat úplně jinýma očima.

Nebyla to jenom profesní změna, pro kterou jsem se rozhodl. UX dost podstatně zlepšilo můj život. A vám to ovlivní život taky.

To je dobře. Myslím si, že kdyby všichni byli jen trošku designery, náš svět by byl lepší. A o tom má smysl napsat víc.

Nemusíte dělat práci designera, aby pro vás mělo smysl studovat UX.

1/ UX design vám pomůže mít lepší rozhovory s lidmi

  • Možná jste už slyšeli o aktivním naslouchání.
  • “To je všechno? Budu mít lepší rozhovory díky aktivnímu naslouchání? Pohoda, prostě budu víc naslouchat…”
  • To se snadněji řekne než provede.
  • Když přemýšlíte nad odpovědí, nenasloucháte.
  • Když argumentujete, nenasloucháte.
  • Když píšete, nenasloucháte.
  • Když skáčete do řeči, nenasloucháte.
Schopnost naslouchat — Průvodce pro učitele, skillsbuilder.org

Aktivní naslouchání není úplně primitivní, že?

2/ Přeformulování odpovědí vám pomůže přesněji pochopit obsah

  • “Víš jak to je, né? To je přece jasné.”
  • Ono je všechno jasné. Ale jenom tomu, kdo o tom mluví.
  • Abyste skutečně zjistili, co tím druhá strana myslela, je velice užitečné přeformulovat jeho odpověď svými slovy a ověřit si, jestli tomu oba chápete stejně. “Jestli to chápu správně, tak ty říkáš, že…”
  • Když to neděláte, tak si sice hezky povídáte, ale každý mluvíte o něčem jiném.

3/ Jak pokládat správné otázky správně?

  • Když se budete ptát na blbiny, dostanete na ně taky odpovědi. Nevím, k čemu vám budou, ale dostanete je.
  • Stejně tak můžete tlachat celý večer o tématu a na konci zjistit, že jste se vlastně nic užitečného nedozvěděli.
  • Najít správnou otázku, na kterou má smysl hledat odpověď. To je jiná věda.
  • A umět tu otázku správně položit. Level 3000.

4/ Analyzujeme v obýváku, řešíme v dílně

  • Pokud na něco máme knihu best-practices, tak není o čem dlouze debatovat. Najdeme-odpovíme. Ale často takovou knihu nemáme.
  • Po těch zkušenostech v UX designu, které mám, strávím radši o pár hodin dýl analýzou, než abych vytasil s prvním řešením za 5 minut, které se mi stejně vrátí jak bumerang.
  • Designeři prostě pracují ve dvou místnostech a v každé z nich ta práce vypadá jinak. Takhle to funguje.
  • Stejně je to v rozhovorech. Když téma diskutujete, tak informace sbíráte. Není dobré chytat první řešení, které vás napadne. Fajfka, tohle máme vyřešené, tak proč se v tom furt piplat? Rychlost super. Řešení nic moc.
  • Až když si utřídíte informace, vymyslíte lepší řešení než bylo to od stolu. A obvykle to řešení nebude jen jedno.
  • Takhle pracují designeři. Tohle je gró jejich postupu. Díky tomuto mají lepší výsledky než lidi, kteří přináší selský rozum.

5/ UX design mě naučil třídit informace a dělat priority

  • Není to taková samozřejmost, že si umíte vytvořit systém v informacích, které jste sesbírali.
  • A stejně tak není samozřejmost, že umíte vybrat to, co je důležité.
  • To všechno vám pomáhá přijít s řešením, které bude lepší než první řešení nebo náhodné řešení.

6/ Jak získávat informace, které vám nechtějí říct

  • Přemýšlím, jestli mi s tímhle pomohly víc techniky z vyjednávání nebo jestli to bylo UX.
  • “Tíživé ticho” tomu říká Martin Kopta. Trefné.
  • A co vy? Vydržíte být zticha aspoň 15 vteřin? Ten naproti vás to možná nevydrží. Třeba radši začne mluvit:)
  • Kontrolní otázky a konfrontace vám zas pomůžou dostat se pod hezky natřenou fasádu, o které lidi rádi na začátku mluví.
  • A když už nepomůže ani tohle, tak sorry, ale alkohol ještě nezklamal. 🥂

7/ Zlepšuju se díky tomu, že umím pobrat feedback

  • Není standardem, že člověk dovede pobrat feedback.
  • Nejdřív zrudne. Za chvíli vře. Z uší pára. “Udělal jsem to dobře a ty do toho jen rejpeš. A to co říkáš není vůbec pravda. Můj návrh je lepší.”
  • Jedna část mince je ta, že lidi neumí dát správně feedback a někdy to fakt vypadá jak rejpání.
  • Druhá část je, že i dobře podaný feedback je potřeba umět přijmout a vytěžit z něj co nejvíc.
  • Feedback je něco, co vás může posunout mílovými kroky vpřed. Nesmíte ho ignorovat. Musíte ho využít.
  • A taky ho musíte odlišit od kritizování bez účelu nebo shazování.
  • Jak začít? Mě velice pomohlo, když jsem na feedback vůbec nereagoval. Poděkoval jsem a vzal jsem si jej domů. Chceš reagovat? Zítra je taky den.

8/ Nespočet biasů ovlivňuje naše chování

  • Už jenom vědět, že existují nějaké kognitivní biasy — tj. chyby v přemýšlení — je užitečné. Zpozorníte.
  • Některé umíte dokonce pojmenovat a uvědomit si, že vás možná právě teď ovlivňují.
  • Bránit se proti nim nějak moc efektivně nedá. Je jich moc a kombinují se mezi sebou. To znamená, že některé se vzájemně umocňují. Navíc každého ovlivňují víc jiné biasy.
  • Zlí lidé rádi kombinují biasy s časovým tlakem. Pak nejste ani tak zákazník jako spíš terč.
  • Pozor! A je to tady! Zrovna teď to na mě zkouší a používá k tomu tyhle techniky …je super, když si tohle umíte uvědomit včas.

9/ Psychologie chování alias lidi se chovají nelogicky

  • Jak by to bylo jednoduché, kdyby se všichni chovali racionálně. Tak, jak je to správné. Spočítané. Nejlepší. Nejvýhodnější.
  • Ale lidi nejsou moc přesné stroje, když jde o vyhodnocení situace “out of the box”. Takže se chovají iracionálně. Dělají chybné kroky a myslí si, že jsou výhodné.
  • A někteří budou zapřisáhle tvrdit, že jejich rozhodnutí bylo 100% nejlepší možné.
  • Jako designer víte, že si to jenom nespočítal.

Tak ať jsou vaše životy díky designu lepší!

Za podněty k článku děkuju Janu Kuchařovi a naší krátké a dobré diskusi 🤘

✨ PS: Policejní vyšetřovatelé používají v podstatě ty samé techniky výslechu a zjišťování informací, jako v UX výzkumníci. Mě to překvapilo.

Když budete mít možnost, zajděte/poslechněte si třeba seminář “Metody výslechu a získávání informací “ — Mgr. et Mgr. Ondrej Kubík, PhD (až zas někdy bude dostupný).

--

--