VMWare Kullanarak Sanallaştırma

Melike
5 min readSep 13, 2022

--

Merhaba, bu yazıda sanallaştırma teknolojisini sanal bir makine oluşturarak anlatmaya çalışacağım. Sanal makine oluşturmaya geçmeden önce sanal makine ve sanallaştırma kavramlarına bakalım 👀

Sanal Makine(VM), fiziksel bir işletim sisteminin içinde başka işletim sistemlerinin de gerçek birer bilgisayar gibi çalıştırılmasıdır. Bir veya daha fazla “guest”(sanal makine), fiziksel bir “host” makinesinde çalışır. Her sanal makine kendi işletim sistemini çalıştırır ve hepsi aynı ana bilgisayar üzerinde çalışıyor olsalar bile diğer VM’lerden ayrı çalışır. Bu sayede yukarıdaki resimde gördüğümüz gibi Windows işletim sistemli bir bilgisayarda hem Linux işletim sistemli makineyi hem de MacOS makineyi eş zamanlı olarak çalıştırabiliyoruz.

Nereden Çıktı Bu Sanallaştırma ?

Eskiden şirketlerin sistem odalarında fiziksel sunucular vardı, bu fiziksel sunucuların üzerinde birden fazla uygulama çalışırdı. Fiziksel Server makinesi de aşağıdaki gibi Web Server, Database Server gibi amaçla kullanılırdı ve farklı farklı şekilde çalışan bu uygulamalar tek bir makinede tek bir işletim sistemi üzerinde çalışırdı. Fakat bu makineyi kapatmamız gerektiğinde(server bakım işlemleri için vs.) uygulamaların hiçbirini kullanamıyorduk bu sebeple bu uygulamaların her biri için ayrı ayrı sunucular kullanılmaya başlandı.

Dikkat ! Buradaki Web Server, Database Server vs. aslında birer yazılım yani makinemizde çalışan uygulamalardır.
Web Server → IIS (Internet Information Services)
Database Server → Microsoft SQL Server
Mail Server → Microsoft Exchange Server gibi düşünebiliriz.

Sonuç olarak eğer bütçemiz varsa bu uygulamaların her biri için birer fiziksel makine kullanırız. Fakat burada da şöyle bir dezavantaj var. Örneğin database konfigürasyonu yaparken ihtiyacım olan donanımı 16 tane CPU ve 32 GB RAM olarak belirledim fakat ileride bu donanım bana yetmez hale geldi. Bu durumda RAM upgrade’ini bir şekilde yapabilsem de CPU upgrade’ini yapabilmek için makineyi(fiziksel sunucuları) değiştirmem gerekiyor bu da maliyetli bir iş. Diğer yandan Web Server için gereksiz konfigürasyon yaptıysam makinede fazlaca CPU var ve hepsini kullanmıyorsam yine CPU upgrade’ini yapamıyorum😞 İşte bu tarz sorunların önüne geçebilmek adına sanallaştırma teknolojisi ortaya çıktı.

Sanallaştırma, sanal makineler oluşturmaktır aslında. Tek bir server üzerinden server kaynaklarının(CPU, RAM vb. ) birbirinden izole olacak şekilde farklı işletim sistemlerine sahip sanal sunuculara dağıtılmasıdır. Bu sunucular, gerçekte var olmayan sanal sunuculardır. Her bir sunucu farklı bir işletim sistemi üzerinde çalışır. Herhangi bir sebepten sunucunun birini kapatıp açtığımda diğerleri bundan etkilenmiyor ve sunucular için ayırdığım CPU sayısını, RAM boyutunu birbirlerine aktarabiliyorum. Diyelim ki yanlış konfigürasyon yaptık Web Server için ayırdığım 16 CPU’nun 8'ini Database Server’a, yine Web Server için ayırdığım 32 GB RAM’in yarısını Database Server’a aktarabiliyorum. Bu sayede ölçekleme sorunu da halloluyor 🥳

Sanallaştırma yazılımlarına baktığımızda en çok bilinen dört tanesi; VMware, Microsoft Hyper-V, Citrix ve Oracle VirtualBox’tır. Hazırsak başlayalım o zaman VMware ile sanallaştırmaya 😎

Sanal Makine Oluşturma

  • VMWare kurulumunu yaptıktan sonra sanal makinemizi oluşturmadan önce Windows Server ISO kurulum dosyasını indiriyoruz çünkü daha sonrasında bu makineye Microsft SQL Server’ı kuracağız. Bu yüzden makinemizin işletim sistemini Windows olarak ayarlıyoruz.
  • VMWare’i açtığımızda ekrana gelen menüden “Create a New Virtual Machine” a geliyoruz buradan en alttaki seçeneği seçiyoruz, devam ediyoruz.
  • Kurmak istediğimiz işletim sistemi olarak indirdiğimiz Windows Server ISO dosyasıyla aynı versiyonu seçiyoruz, devam ediyoruz.
  • Sanal makinemizin ismini ve dosyaların saklanacağı konumu belirliyoruz. Burada yaklaşık 60 GB kadar bir alana ihtiyacımız var. Uygun olan disk konumunu seçiyoruz, devam ediyoruz.
  • Customize Hardware butonuna gelerek sanal makinemizin CPU ve RAM değerlerini de ayarladıysak finish diyelim.
  • Sanal makineyi kurduktan sonra indirdiğimiz ISO dosyasını tanıtıyoruz. Buradan MSSQLVM isimli daha önceden kurduğum makinenin üstüne gelerek “Settings” e gidiyorum. Ekrana gelen sol menüden CD/DVD’nin yerine “Use ISO image file” yolu olarak yine indirdiğim ISO dosyasının yolunu veriyorum.
  • Sanal makinemizi açalım, MSSQLVM makinem seçiliyken play tuşuna basıyorum. Burada “Press any key to boot from CD or DVD…” yazısını ekranda görür görmez enter’a basıyoruz basmazsak ekran boot manager ayarlarında takılı kalıyor.
  • Windows kurulumuna başlıyoruz. Burada dikkat etmemiz gereken ilk gelen seçeneği değil altındaki Desktop Experience’ı seçiyoruz. (sanal bilgisayarımızda klavye, mouse kullanabilmek için)
  • Daha sonrasında Custom Install seçiyoruz ve oluşturduğumuz 60 GB’lık diskin üzerine sanal makine kurulur.
  • Kurulum işlemleri tamamlandıktan sonra Explorer’ı açıyorum ve aşağıdaki tools dosyasını indiriyorum. Ardından klasörü açıyorum ve “Run as administrator” diyerek VMWare Tools’u kuruyorum.
  • Böylece artık kendi bilgisayarımızdan(host) sanal makineye(guest) herhangi bir dosya kopyalabilirim vb. işler yapabilirim yani bu sanal makineyi de artık gerçek bir Windows ekranı gibi kullanabiliriz.
  • Şimdi de makinemizin adını değiştirelim:
    Search kısmına “This PC” yazıyorum ve properties’e geliyorum. Computer Name kısmına VMWare üzerinde çalıştırdığım makine ismi olan MSSQLVM ’i yazıyorum. Properties’e geldiğimde artık makinemin adı değişmiş olur.
  • İşletim sistemimizi kurduk sırada MSSQL var. Bundan sonraki kullanacağımız dosyalar için sanal makinemin C diskinde Material adında klasör oluşturuyorum.
  • Daha önceden indirdiğim SQLServer kurulum dosyasını kendi bilgisayarımdan Material klasörüne kopyalıyorum, SQL Server kurulumuna başlıyorum. Burada kurulum detaylarına girmeyeceğim fakat benim de yararlandığım Ömer Çolakoğlu’nun eğitim videolarını izleyerek rahatlıkla kurulum yapabilirsiniz.

--

--