نحوه رتبه بندی کارکنان بر اساس مهارت ها و پتانسیل ها

Misskohshari
2 min readNov 25, 2021

رتبه بندی کارمندان چیست و چه اهمیتی دارد؟ هر شغلی مهارت های مختلفی دارد که برای انجام خوب آن ضروری است. مهم است که هنگام ارزیابی کارکنان خود، این مهارت ها را تا جایی که می توانید کمیت کنید. برای رتبه بندی کارمندان یک کارت امتیازی سطح ایجاد کنید تا بر اساس آن کارمندانی که کار مشابهی انجام می دهند یا در همان بخش کار می کنند، قضاوت کنید. هنگامی که این کار را انجام دادید، می توانید عملکرد فردی را به گونه ای قضاوت کنید که به شما امکان می دهد نیروی کار خود را تغییر دهید و بهبود بخشید.

برگه های ارزیابی را تهیه کنید

برای رتبه بندی کارکنان فهرستی از مهارت های ضروری مورد نیاز برای انجام یک کار خاص در بخش خود بنویسید. تا حد امکان دقیق باشید. به‌جای بیان «مهارت‌های ارتباطی خوب»، آن را به جزئیات در مورد اینکه کارمندان برای انجام مؤثر وظایف خود باید با چه کسانی ارتباط برقرار کنند، تقسیم کنید.

اگر شرکت شما بزرگ است، لیست های مختلف را برای بخش های مختلف تنظیم کنید. یک داک بارگیری به شایستگی های اصلی متفاوتی نسبت به بخش فناوری اطلاعات نیاز دارد. هرچه فهرست خود را با منطقه ای که می خواهید رتبه بندی کنید دقیق تر تنظیم کنید، هر سیستم رتبه بندی اطلاعات بیشتری به شما می دهد.

به هر مهارت ضروری اعداد اختصاص دهید، مانند یک تا پنج یا یک تا 10. از هر سیستم شماره گذاری که برای شما منطقی است استفاده کنید، تا زمانی که سازگار و معنادار باشد.

رتبه کارمندان

کارکنان خود را به طور مداوم زیر نظر داشته باشید و هر اتفاق قابل توجهی را در روزهای کاری آنها یادداشت کنید — خوب یا بد. یادآوری بلایا و فراموش کردن ذکر چیزهای خوب آسان است. عادت به نگه داشتن گزارشی از تمام موارد قابل توجه، مانند سیستم صفحه گسترده در رایانه خود داشته باشید.

یادداشت های خود را در مورد عملکرد هر کارمند جمع آوری کنید و با یک برگه ارزیابی بنشینید. برای پر کردن برگه فقط به حافظه خود متکی نباشید. در عوض، قبل از تصمیم گیری در مورد نحوه علامت گذاری برگه ارزیابی برای هر کارمند، یادداشت های خود را به طور کامل بخوانید.

پس از رتبه بندی مهارت ها و پتانسیل هر یک از کارکنان برای بحث در مورد یافته های خود، با آنها ملاقات کنید. برای یک بحث آزاد در مورد راه هایی که هم کارکنان و هم سازمان شما می توانند در آینده بهبود یابند، آماده باشید.

در مورد سیستم رتبه بندی که ابداع کرده اید، نظر بخواهید. کارمندان شما ممکن است بازخورد ارزشمندی داشته باشند که شما در نظر نگرفته اید.

--

--