تدبیرِ تکذیب

mostazafin tv
4 min readDec 17, 2019

--

مهم ترین اخبار سه‌شنبه ۲۶ آذر ۹۸؛ از دیروز تاکنون

۱. گروهِ ویژه اقدامِ مالی (FATF)، که دستی در تهدیدِ کشورها و افشای اطلاعاتِ مالیِ کشورها دارد، ترکیه را تهدید کرده که در مبارزه با تأمین مالیِ تروریسم جدی تر باشد وگرنه این کشور را وارد لیستِ خاکستری‌اش خواهد کرد.

۲. بعد از آنکه مجلس سنای آمریکا، کشتار ارمنی‌ها توسط عثمانی‌ها در جنگ جهانی اول را نسل کشی اعلام کرد؛ حالا اردوغان، رئیس جمهورِ ترکیه، نیز در اقدامی تلافی‌جویانه اعلام کرده کشتار بومیان آمریکایی توسط اروپایی‌هارا به عنوان نسل کشی خواهد خواند.

۳. در عراق و لبنان همچنانِ آتشِ درگیری و اعتراض بر افروخته است. در لبنان برای سومین شب پیاپی، اعتراضات در بیروت، پایتختِ آن مملکت، برپا بود و درگیری‌هایی میان نیروهای امنیتی و معترضان رخ داد.

· در عراق نیز، در کربلا، به گزارش پلیسِ آن مملکت افرادی نفوذی به چند بانک، ساختمان دولتی، هتل و موکب حمله کردند و آنها را به آتش کشیدند.

۴. آمریکا اعلام کرد هرکس در دنیا به ایران الکترود گرافیتی و کُک نفتی صادر کند، تحریم خواهد شد.

· موادی که در صنعت فولاد کاربرد دارند و کمبودشان می‌تواند صنعتِ فولادِ مملکت را به دردسر بیاندازد.

گویا هنوز حوادثِ آب و هوایی یادنگرفته‌اند خود را با تدبیرِ مسئولانِ مملکتمان تنظیم کنند. در یک گوشه‌ی مملکت بر اثر باد و باران مردم جان می‌بازند و در گوشه‌ی دیگر بر اثر نیامدنِ باد و باران!

۵. دیروز و دیشب در شهرهای خوزستان، بارندگیِ باران چندین نفر را به دیار باقی فرستاد.

· دیشب در بیمارستان امام‌خمینی اهواز بر اثر قطعیِ برقِ ناشی از بارندگی، ۴ زن که در بخش مراقبت‌های ویژه بستری بودند جان باختند.

· بیمارستان رازیِ اهواز هم در محاصره‌ی فاضلاب و آب درآمده بود.یک ساختمان در محله‌ی حصیرآباد این شهر هم فروریخت و بی‌تدبیریِ مسئولانِ آن شهر و دیار، ۳۰ خانوار را آواره کرد.

۶. دیروز در تهران هم بر اثرِ باد نیامدن، نفس مردم برای چندمین روزِ پیاپی تنگ شد. البته امروز، باد بالاخره منت نهاد و جورِ مسئولان را کشید و هوا را سالم کرد!

۷. دیروز روزِ تکذیب‌ها بود؛ از تکذیبِ استعفای روحانی، تا تکذیب تک‌نرخی شدن بنزین و گران نشدن گازوئیل. خدا به خیر کند… .

۸. ۱۵۰ پزشکِ مملکت دیروز در نامه‌ای سرگشاده نسبت به برخورد با معترضان و بی تدبیریِ دولتِ آشکار و دولت پنهان و خلاصه از زمین و زمان گلایه کرده بودند؛ البته معلوم نیست اگر این ۱۵۰ نفر و دیگر هم‌قطارهایشان مالیات‌شان را پرداخت می‌کردند بازهم نیازی به گران کردن بنزین و ماجراهای بعد از آن می‌بود یا خیر.

۹. دیروز خبرهای تلخی از مجلس رسید. مجلسی که ناتوانی‌اش در برگرداندن قیمت بنزین و استیضاح روحانی و ده‌ها اتفاقِ اینچنین، انتقاداتِ فعالان و دلسوزانِ مملکت را به دنبال داشت؛ در استیضاحِ وزرای نفت و کشور و آموزش و پرورش هم ناکام ماند.

۱۰. دیروز خبری از محمود علوی، وزیر اطلاعاتِ مملکت، منتشر شد که گفته است قاچاقچی ها مدتی‌است از پهباد و راه های دریایی و هوایی مواد مخدر جابجا می‌کنند. گویا قبل از آنکه مردم در “آن شبِ جمعه” بابت سرویس پستِ هواییِ “آن وزیرِ جوانِ مملکت” سورپرایز شوند، قاچاقچی ها از این وسیله برای امورات‌شان استفاده می‌کرده‌اند.

۱۱. بعد از گذشت یک ماه از اعتراضاتِ بنزینی، در نشست خبریِ امروزِ سخنگوی قوه قضائیه، هم خبری از تعداد کشته‌ها و بازداشتی‌های اعتراضات نبود.

· اسماعیلی ترجیح داد به مسائل دیگری بپردازد. او بیانیه‌ی “آن ۷۷ اصلاح‌طلب” در اعتراض به برخورد با معترضان را همراهی با دشمنان خواند.

· اسماعیلی در ارتباط با کیک‌های آلوده به قرص هم گفت ارزیابیِ ما از این کار “یک توطئه” بوده است.

۱۲. پرویز مشرف، رئیس جمهور پیشین پاکستان، امروز به جرم “خیانت بزرگ” به اعدام محکوم شد.

۱۳. لاریجانی امروز مدعی شد رهبر انقلاب اجازه دادند تا ۱۶% از سهم صندوق توسعه ملی به دولت کمک شود.

۱۴. همتی با انتقاد از تصویب طرح بانکداری اسلامی در مجلس گفت بانک مرکزی ستون خیمه است و تغیر ساختار بانکی کشور در شرایط تحریم به صلاح کشور نیست.

روزنامه ها:

فرهیختگان. خطر کاهش بودجه آموزشی در دانشگاه های دولتی

وطن امروز. رمزگشایی از تلاش عجیب دولت و اصلاح‌طلبان برای تصویب CFT؛ FATF پروژه انتخاباتی است، با طناب پوسیده‌اش به چاه نروید

رسالت. بررسی چند دهه فرصت سوزی در صنعت خودروی ایران

جوان. انتقاد از جهانگیری؛ تحریم‌ها ناکارآمدی شما را رو کرد آقای جهانگیری.

اعتماد. انتقاد از صداوسیما بابت تریبون ندادن به موافقان FATF

آرمان ملی. گفتگو با علی بیگدلی؛ اکنون با ترامپ بهتر می‌توان کنار آمد تا جایگزینِ او! ژاپن در هر صورتی حامل پیام کاخ سفید و نماینده آمریکاست.

ایران. بررسی دوباره FATF در مجمع؛ تاکید بر ضرورت تصویب لوایح پالرمو و CFT.

پیش رو:

امروز ثبت‌نام برای طرح ملّی مسکن در ۵ استانِ فارس، اردبیل، آذربایجان شرقی، مرکزی و بوشهر آغاز خواهد شد و تا جمعه(۲۹ آذر) ادامه خواهد داشت.

--

--