سال ۹۹، سال سخت‌تری خواهد بود!

mostazafin tv
6 min readDec 30, 2019

--

مهم‌ترین اخبار 9 دی

اخبار نهمین روز از زمستانِ 98 را با صحبت‌های حسن روحانی شروع می‌کنیم.

روحانی امروز در پاسخ به انتقادات نسبت به عمل نکردن دولت به وعده‌هایش بهانه آورده و گفته آن زمانی که قول دادم کشور در صلح بود و الآن در شرایط جنگی است. بهتر بود روحانی بگوید آن زمان که وعده می‌دادم هنوز برجام به ثمر نرسیده بود اما حالا میوه‌های واقعیِ برجام (تحریم و فشار اقتصادی بیشتر) به ثمر رسیده است!

او همچنین گفته دوران فشار و تحریم بر مردم ایران به‌سر خواهد آمد. نمی‌دانیم امیدآفرینی‌های رئیس دولت را باور کنیم یا زمینه‌سازی‌های سخن‌گوی دولت برای بحران‌های پیش رو را! ای کاش حداقل یکیِ‌شان دیگری را تکذیب می‌کرد.

خبرِ دیگری هم از دولت داریم که بیشتر همان«مژدۀ بحران» را تقویت می‌کند! نمکی، وزیر بهداشت، گفته سال 99 سال سخت‌تری خواهد بود. او همچنین گفته آنچه باعث طغیان مردم می‌شود احساس تبعیض و بی‌عدالتی است. نمکی ترجیح داد از مصادیقِ متعدد بی‌عدالتی و تبعیض در وزارتخانۀ تحت امرش حرفی نزند.

تا صحبت از فشار است بد نیست بدانید آیت الله مصباح یزدی گفته‌‌اند گرانی‌ها و بیکاری‌ها یک امتحان الهی است. شاگرد نزدیک ایشان هم امروز خبرساز شد؛ مرتضی آقاتهرانی در مراسم سالروز ۹ دی گفت:

خواب دیدم رهبری آمدند و هفت گل رز بزرگ دست آقا بود؛ گفتند می‌دانید چیست؟ گفتم نه؛ گفت گل است که می‌خواهم جایزه به ولایتمدارترین‌ها بدهم و سومینش را به تو می‌دهم و آقا رفتند و من از خواب پریدم(+).

از مجلس هم خبر می‌رسد که عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، ضمن انتقاد از دولت بابت عدم پیگیری مالیات پزشکان گفته حتی یک گاریِ میوه‌فروشی هم دست‌گاهِ کارت‌خوان دارد و عدم استفاده پزشکان از کارت‌خوان بابت درآمد چند‌ده میلیونی آنها در روز است. اگر برایتان سوال پیش آمده که چرا عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره این موضوع اظهار نظر می‌کند و نه اعضای کمیسیون بهداشت و درمان، خوب است بدانید که اکثریت اعضای کمیسیون بهداشت را پزشکان تشکیل می‌دهند و… همین دیگر…

از آن سوی مجلس، یعنی کمیسیون اصل 90 هم خبر دار شدیم که پیشنهاد بنزین 1500 تومانی و حذف بسته‌های حمایتی در مجلس مطرح شده و با وجود جمع آوری 60 امضا در حمایت از این طرح، توجهی به آن صورت نگرفته است.

در همین رابطه، خبر رسید که 419 هزار خانوار جدید به فهرست یارانۀ معیشتی اضافه شده‌اند. دومین دور یارانۀ بنزینی دولت، فردا (10 دی؛ ساعت 24) به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.

غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل، که در روزهای بحران کمتر و در چنین روز‌هایی بیشتر در رسانه‌ها ظاهر می‌شود گفته هدف از اعتراضات آبان، سوریه سازی ایران بوده است. او همچنین گفته افزایش قیمت سوخت عقلایی بوده است چراکه باعث می‌شود رشد مصرف و قاچاق سوخت کاهش پیدا کند. این در حالی است که آمارها نشان می‌دهد افزایش قیمت بنزین نه توانسته تاثیر چندانی در کاهش مصرف سوخت داشته باشد و نه میزان قاچاق را کاهش داده

دیروز خبری هم منتشر شد مبنی بر خروج آخرین لاریجانی از قوه‌قضائیه؛ با حکم آیت الله رئیسی، علی باقری کنی به عنوان رئیس جدید ستاد حقوق بشر قوه قضائیه معرفی شد. علی باقری جایگزینِ «محمدجواد اردشیرلاریجانی» شده است. محمدجواد لاریجانی 14 سال ریاست این ستاد را عهده دار بوده است. یعنی از زمانی که دلار زیر 1000 تومان قیمت داشت. دلار امروز در صرافی‌ها حدود 13000 تومان فروخته می‌شد.

از سازمان پزشکی قانونی هم خبر رسید که دندان‌پزشکان در صدر شکایت قصور پزشکی قرار دارند.

سخنگوی سازمان تعزیرات هم دیروز از پایین بودنِ جریمه «عدم درج قیمت روی کالاها» انتقاد کرده و گفته:« جریمه عدم درج قیمت روی کالا ۶۰ هزار تومان است درحالی که هزینه دادرسی این پرونده بالای ۱۵۰ هزار تومان است.»

بانک ملت هم دیروز در واکنش به انتقادات نسبت به پرداخت وام‌های 24 ساله با سود 1 درصد برای کارمندان و مدیرانش گفته همۀ آن وام‌ها قانونی بوده! سوال ساده البته این است که چرا این وام های قانونی و اسلامی به مردم عادی داده نمی‌شود؟!

از عادل آذر، رئیس دیوان محاسبات، خبری عجیب منتشر شد که مدعی شده است کسری بودجه واقعی دولت 55 هزار میلیارد تومان است. او در توجیه عملکرد کمیسیون تلفیق در تصویب لایجه بودجه 99 هم گفته:« ما به کلیات رای دادیم، زیرا اگر رای نمی‌دادیم در صحن مجلس هم رای نمی‌دادند و لایحه بودجه به دولت برمی گشت. در این وضع به دولت ۲ هفته فرصت می‌دادند تا لایحه را اصلاح کند، و در این دو هفته هم هیچ اتفاقی نمی‌افتاد، به هر حال منطقی‌ترین تصمیم را به واسطه ملاحظات اجتماعی و اقتصادی که تایید کلیات بودجه بود گرفتیم». چه می‌شود گفت واقعاً

صدا و سیما دیشب در شاهکاری که در تاریخ تلویزیون‌های جهان بی‌سابقه بود؛ یکی‌ا‌ز نماینده ‌های کنونی مجلس را به برنامه‌ای دعوت کرد اما به‌خاطر نزدیکی به زمان انتخابات، با این تصاویری که در بالا می‌بینید صورتش را پوشاند که مبادا برای او در انتخابات اسفند تبلیغی شود! نمی‌دانیم که تست IQ در مراحل استخدامی رسانه‌ی ملی جایی دارد یا نه…

برخی روزنامه‌ها از جمله شهروند و سیاست روز در گزارشی خبر از وضعیت ناگوار کارگران در تهران دادند. اجاره‌خانۀ جنوبی‌ترین محلات و بی‌کیفیت‌ترین خانه‌های تهران هم از قدرت اقتصادی کارگران بالاتر است و عملاْ ادامۀ زندگی در تهران برای قشر کارگر را ناممکن کرده است.

امروز از شهر بندری بوشهر هم خبر رسید که فردی ناشناس با بنزین به قصد آتش زدن شهردار این شهر حمله کرده و بعد از آن تلاشِ نافرجام از محل گریخته است. خبری که احتمالاً نشانه‌ای است از میزان عصبانیت مردم از عملکرد مسئولان.

از استان همسایۀ بوشهر، یعنی خوزستان، هم خبر رسید که استاندار در واکنش به انتقادات مردم به ویدئوی جنجالی گفته «اینکه دستم را بگیرند تا در آب نیفتم،کار اشتباهی است؟» او گفته چون کسی نتوانسته از کارم ایرادی بگیرد به چنین موضوعاتی می‌پردازند. در روزهای گذشته ویدئویی از استاندار خوزستان منتشر شد که دو نفر در بازدید او از مناطق سیل زده دستانِ جناب استاندار را گرفته‌اند تا در آب نیفتد!

خارج از مملکت چه خبر بود؟

مهم‌ترین خبر را می‌توان مربوط به تحولات عراق دانست.

دیشب در حمله جنگنده‌های آمریکایی به پایگاه‌های بسیج مردمی عراق دست‌کم 26 تن به شهادت رسیدند و بیش از 50 نفر هم زخمی شدند. آمریکایی‌ها در توجیه این عملیات گفته اند «این حمله در واکنش به حملات موشکیِ ماه‌های گذشته به نیروهای آمریکاییِ مستقر در خاک عراق انجام شده است و اگر لازم باشد بازهم آن را تکرار خواهیم کرد».

پس از حمله هم تمامی پایگاه‌های آمریکا در عراق به حالت آماده‌باش در آمده‌اند. برخی رسانه‌های بین‌المللی هم خبر از شلیک 4 موشک کاتیوشا به پایگاه «التاجی» در شمال بغداد داده‌اند. این پایگاه محل استقرار نیروهای آمریکایی است.

گفتنی است در ماه‌های گذشته بارها مواضع نیروهای آمریکاییِ مستقر در پایگاه‌های نظامی، سفارت و کنسول‌گری‌های این کشور در عراق با موشک مورد تهاجم واقع شده. پیش‌تر پمپئو این حملات را به ایران نسبت داده بود و گفته بود درصورت ادامۀ حملات، با آن برخورد خواهد کرد. البته مقامات کشورمان این ادعا را رد کرده‌اند.

محمدجواد ظریف که هم‌اکنون در روسیه به سر می‌برد این اقدام آمریکایی‌ها را مصداق تروریسم دانست. گفته شده ظریف برای گفتگو پیرامون مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و برجام به مسکو سفر کرده است و بعد از آن نیز به چین خواهد رفت.

در همین حین و همزمان با چهارمین روز از رزمایش مشترک ایران و چین و روسیه، پوتین در گفت‌و‌گوی تلفنی با ترامپ، از همتای آمریکایی‌اش بابت اطلاع‌رسانی آمریکا و پیش‌گیری از اقدامات تروریستی تشکر کرد.

پیش از این هم در روز دوم رزمایش پوتین در تماسی تلفنی با نتانیاهو، درباره ایران و سوریه گفتگو کرده بود!

از سومالی هم خبر رسید که در انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در موگادیشو، پایتخت این کشور، 94 تن کشته شده‌اند؛ خبری که در رسانه‌های داخلی ضریبی پیدا نکرد؛ ظاهرا مشکلات عدیده‌ی داخلی، از یادمان برده که مردم آفریقا هم انسان هستند و مرگ ۹۴ نفر، یعنی داغدار شدنِ ده‌ها خانواده، یعنی… بگذریم… این گزارش خبری است و نوشتن از این مسائل، کاری غیرحرفه‌ای…

فرمود: «مَنْ سَمِعَ رجلا ینادی یا لَلْمُسْلِمینَ فَلَمْ یجِبْهُ فَلَیسَ بِمُسْلِمٍ»

هرکس بشنود صدای انسانی را که فریاد می‌‏کند: «ای مسلمانان به فریادم برسید» و او را کمک نکند، مسلمان نیست…

با گزارش‌های خبری مستضعفین تی‌وی، همراه باشید…

📔📗 @MTV_Reports

🎬 @Mostazafin_TV

--

--