هپکو، همچنان در رنج…

mostazafin tv
3 min readFeb 1, 2020
مهم‌ترین اخبار ۱۲ بهمن ۹۸

اخبار اولین روز از دهه فجر را با کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان شروع می‌کنیم که گفت: «اگر تخلفی براساس مستندات و چهارچوب پرونده باشد هیچ فرقی برای شورای نگهبان ندارد.» و در مورد رد صلاحیت نمایندگان مجلس فعلی هم اضافه کرد: «شورای نگهبان عینک سیاسی ندارد. شما سوال و تحلیل سیاسی مطرح می‌کنید اما من می‌توانم صریح به شما بگویم ما تحلیل شما را قبول نداریم.» اساسا شورای نگهبان نه نظر کسی برایش اهمیتی دارد و نه به کسی پاسخگوست. عدم پاسخگویی شورا و بیان معیار‌های کلی باعث شده که نه دلیل رد صلاحیت‌ها مشخص باشد و نه تایید صلاحیت‌ها!. نتیجه این نوع بررسی هم خروجی‌های گاها متناقض است که صد البته شورا هیچگونه مسئولیتی را در قبال فساد‌ و ناکارآمدی‌ها آن‌ها به گردن نمی‌گیرد.

رد صلاحیت سید محمود علوی (وزیر فعلی اطلاعات و مرجع استعلام برای تایید صلاحیت نامزد‌ها توسط شورای نگهبان)، رئیس اسبق سازمان بسیج دانشجویی و رئیس وقت مجمع تشخیص مصلحت نظام که همگی مسئولیت‌های حساسی را دارا بوده یا پس از رد صلاحیت به عهده گرفته‌اند، از جمله خبر سازترین این موارد متناقض به شمار می‌روند.

خبر دیگر از انتخابات لیست مضحکی است که اصولگرایان منتشر کرده‌اند که به جز نحوه جداسازی افراد هیچ نکته جالبی ندارد. لیست ارائه شده اسامی را به تفکیک جوان‌ها، پیر‌ها، روحانیون و بانوان اعلام کرده است! احتمالا نحوه تقسیم‌بندی اصناف و اقشار از نگاه اصولگرایان این چهار گروه می‌باشد!

اگر خبرهای چند ماه اخیر را دنبال کرده باشید حتما متوجه شده‌اید که یک‌ روز در میان، یا یک هواپیما سقوط کرده یا اتوبوسی واژگون شده. امروز اما، هم اتوبوس تبريز ـ صوفيان واژگون شد و هم ايرباس٣١٩ از باند فرودگاه کرمانشاه خارج شد. در این بین اما مجلس بی‌تفاوت‌ترین فرد بوده و حتی کوچک‌ترین اقدامی برای طرح سوال از وزیر راه و ترابری انجام نداده است. به نظر می‌رسد طرح سوال از وزیر راه برای کم‌تر از 100 نفر مقرون به صرفه نیست!

در ادامه بی‌اهمیتی به مردم امروز رسانه‌ها به‌نقل ‌از خبرگزاری کُردپرس نوشتند: «هلال احمر کردستان تایید کرده 23 کولبر در کوهستان‌های سرشیو سقز در کردستان گم شده‌اند» امیدواریم این مورد بهتر پیگیری شده و فراموش نشود چرا که سیستان هنوز با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کند و کسی سراغی از آن نمی‌گیرد. همچنین شمار کشته‌های آبان ماه، نتیجه پرونده شهدای کرمان، مقصر واقعی انهدام هواپیمای اوکراینی و بازخوانی جعبه سیاه آن، جزئیات ترور سردار سلیمانی و پاسخ سخت ایران همچنان نامشخص است.

موردی اما که امروز کمی مشخص‌تر شد، وضعیت یارانه در سال 99 بود. با تصویب کمیسیون تلفیق مجلس در سال آینده به همه افراد یارانه 72 هزار تومانی تعلق می‌گیرد و این یعنی ثروتمندان بیشتر سود کرده و خانواده‌های متوسط که قبلا هم یارانه می‌گرفتند و هم معیشت، ضرر می‌کنند. از قرار معلوم این قانون به نفع 18 میلیون و به ضرر 60 میلیون است. البته این مصوبه برای اجرایی شدن به تایید صحن علنی مجلس و شورای نگهبان نیاز دارد.

با همه این اتفاقات، خبری که این روز‌ها رسانه‌ها دوست دارند پیگیر آن باشند، «کرونا» است. مدیرکل پیشگیری از بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: «هیچ‌کشوری نمی‌تواند مانع ورود ویروس کرونا به کشورش شود اما ما تلاش می‌کنیم تا این ویروس نتواند شمار زیادی را در کشورمان مبتلا کند.» از قرار معلوم «بلد نیستیم» آقای روحانی به وزارت بهداشت هم سرایت کرده است. با این وجود به نظر می‌رسد ویروس کرونا با 250 مرگ در یک کشور 1 میلیاردی بیش از آنکه برای سلامتی جسمی افراد خطرناک باشد با ایجاد جوسازی توسط رسانه‌ها باعث فشار روانی بر افراد شده و در مقایسه با بیماری‌هایی چون ابولا و یا آنفولانزای خوکی چندان کشنده نیست.

برای مشخص‌تر شدن این جو سازی به اظهار نظر وزیر بازرگانی آمریکا دقت کنید که با خرسندی از شیوع ویروس کرونا در چین می‌گوید: «نمی‌خواهم دور پیروزی زده باشم اما این ویروس خروج شرکت‌های آمریکایی از چین را تسریع خواهد کرد!‌»

در فضای بین الملل هم بجز آن ویروس کذایی، یمنی‌ها بیش از همه خبر ساز شده‌اند؛ دیروز سخنگوی نیروهای مسلح یمن در تشریح جزئیات عملیات اخیرشان گفت که ۲۵۰۰ کیلومتر مربع از اراضی اشغال شده‌شان را آزاد کردند و بیش از سه هزار کشته و زخمی روی دست سعودی‌ها گذاشتند؛ او گفته حجم غنایم آنقدر زیاد بوده که نیروی کافی برای حمل‌شان ندارند و بنابراین از خیرشان گذشته‌اند؛ اسیر هم نگرفته‌اند احتمالا چون برای تامین غذای خودشان هم با مشکل مواجه‌اند اما ضربه‌ای به ارتش و اقتصاد عربستان زده‌اند که در تاریخ ثبت خواهد شد

با گزارش‌های خبری مستضعفین تی‌وی، همراه باشید…

📔📗 @MTV_Reports

🎬 @Mostazafin_TV

--

--