کنایه‌های معنادارِ مسئولین نظام به «مسئولین نظام»

mostazafin tv
6 min readJan 1, 2020

--

امروز، ۱۱ دی ۹۸ در ایران و جهان چه خبر بود؟

امروز را می‌توان روز «شاخ و شانه کشی» نام نهاد! در اولین روز سال نوی میلادی همه برای هم شاخ و شانه کشیدند.

خبرهارا از چهره‌های اصلاح‌طلب، که روزگاری ریش گرو می‌گذاشتند تا روحانی رأی بیاورد، شروع می‌کنیم…

امروز و دیروز چهره‌ها و رسانه‌های مختلف از جناح اصلاح‌طلبان در نقد حسن روحانی قلم‌فرسایی کردند و به سخنان عجیب دیروز او واکنش نشان دادند.

حشمت جعفری، عضو حزب اعتماد ملّی گفت: آقای روحانی! آیا شما از مریخ تشریف آورده‌اید که از ساختار حکومت، کشور و دنیا بی‌خبر هستید؟

عباس عبدی هم، که پیش‌تر خواستار استعفای روحانی شده بود، گفته اگر کلینتون هم رئیس‌جمهور آمریکا می‌شد وضعمان همین بود و مشکلات داخلی ما ربطی به آنها ندارد و به سوء مدیریت داخلی بر می‌گردد. روزنامۀ آفتاب یزد نیز در انتقاد از بهانه‌جویی‌های روحانی بابتِ عمل نکردن به وعده‌هایش گفته قبل از انتخابات ریاست جهوری ۹۶ ترامپ رئیس جمهور آمریکا بود و مدام تهدید می‌کرد که از برجام خارج خواهد شد؛ روحانی نباید چنین حرف‌هایی بزند.

خود روحانی هم امروز، باز، حرف‌های جالبی زده…

او که در اردبیل به سر می‌برد، گفته مذاکره با آمریکا امکان‌پذیر است اما باید ابتدا آمریکا به نقطه اول بازگردد وبه تعهدات قبلی‌اش عمل کند. منظور رئیس‌جمهور این است که اگر آمریکا به تعهدات قبلی‌اش (که دقیقا مشخص نیست چه بوده) عمل کند ظریف را می‌فرستند تا بر سر موشک‌هایمان با آمریکایی‌ها مذاکره کند؟

ظاهراً این رویه دارد در نظام تبدیل به یک رسم می‌شود که مسئولان به خودشان نیش و کنایه بزنند و تذکر بدهند! در همین راستا حسن روحانی سعی کرده از قافلۀ به خود کنایه زنندگان عقب نماند و در اظهاراتی شگفت‌آور فرموده «تلاش چینی‌ها برای ما درس آموز است، وقتی در چین بودم روبروی هتل ما یک ساختمان صد طبقه در حال ساخت بود که هر روز یک طبقه آن ساخته می شد و بعضی شبها کنار آن می‌رفتم برایم لذت بخش بود این همه کارگر و مهندس دارند تلاش می‌کند. ما در ایران به‌جای اینکه کار و تلاش کنیم در دعواها و نزاع‌های بی‌ثمر افتاده‌ایم و هیچ سودی به حال مردم هم ندارد

روحانی در جریان سفرش به اردبیل، ساختمانِ جدید ترمینال فرودگاه اردبیل را هم افتتاح کرده؛ اگر برایتان سوال ایجاد شده که واقعاً افتتاح یک ساختمانِ ترمینال نیازمند حضور رئیس جمهور است؟ باید خدمت‌تان عرض کنیم که در دولت روحانی، استانداران و فرمانداران تیر چراغ برق یا دیوار، و معاون اولِ دولت، گاوداری افتتاح می‌کند؛ و لذا خیلی طبیعی‌است که رئيس جمهور یک ساختمان ترمینال افتتاح کند. ما حقاً و انصافاً انتظار و خواسته‌ی بیشتر از روحانی نداریم؛ همین افتتاح دیروزش هنوز دارد تنمان را می‎لرزاند؛ چرا؟ بخوانید:

دیروز روحانی خط متروی هشت‌گرد را افتتاح کرد اما بلافاصله از بهاره آروین، عضو شورای شهر، خبر رسید مترویی که روحانی آن را افتتاح کرده ایمنی ندارد، هنوز تکمیل نشده و برای تکمیلش دست‌کم به ۵۰۰ میلیارد تومان پول نیاز است!

از وزارت رفاه هم که هیچ‌وقت معلوم نشد چه رفاهی برای مردم به ارمغان آورده، خبر رسید کسانی که یارانه‌شان از سال ۹۴ قطع شده‌است، از ۲۲ دی می‌توانند در سایت درخواست یارانۀ معیشتی ثبت‌نام کنند. البته از سایت مذکور خبرهای ترس‌ناکی به گوشمان رسیده؛ در این سایت کسانی که درخواست اعتراضشان را دوباره ثبت کنند تهدید می‌شوند که اگر حق با دولت باشد، نه تنها بسته حمایت معیشتی، بلکه یارانه آنها نیز قطع خواهد شد.

از آن طرف، بر خلاف مردم، دولت همچنان احترام خاصی برای دریافت کنندگان ارز ۴۲۰۰ تومانی قائل است!

امروز خبری از خبرگزاری فارس منتشر شد و حاکی از آن بود که بانک مرکزی به دلیل کاهش درآمدهای ارزی دولت، برای پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی با مشکل مواجهه شده است و برای جبران این مشکل، ارز نیمایی را با قیمت ۱۱ هزار تومان خریداری می‌کند و آن‌را با قیمت ۴۲۰۰ تومانی به متقاضیان می‌فروشد!

یعنی دولت (و در واقع مردم) به ازای هر دلار، ۶۸۰۰ تومان ضرر می‌کند و پیش بینی شده است بابت اجرای این سیاست حدود ۸ هزار میلیارد کسری بودجه پیش بیاید. برداشتن از جیب فقرا و افزودن به انبانِ ثروتمندان کاملا خلاف فلسفه‌ی انقلاب اسلامی بوده و هنری است که فقط از یک دولت نئولیبرال بر می‌آید.

امروز خبری هم از خبرگزاری فرهیختگان منتشر شد که هضمش برای‌مان سخت بود. باخبر شدیم پیگیری مهدی عبداللهی، خبرنگار فرهیختگان درباره قیمت واقعی زمین و مسکن در تهران به آنجا ختم شده که قیمت واقعیِ مسکن در تهران بسیار کمتر از آمارهایی است که از سوی بانک مرکزی اعلام شده است. مشخص نیست که بانک مرکزی، چرا سعی دارد قیمت مسکن را بیشتر از آنچه که هست اعلام کند؟ (گزارش را اینجا بخوانید)

مسئولانِ قضایی همچنان قصد ندارند دست از رفتارهای متناقضشان بردارند. دیروز دادستان تهران گفته بازداشت شهروندان خارجی در ناآرامی‌های آبان ۹۸ صحت ندارد. همچنان مسئولان درباره جزئیات بازداشتی‌ها و کشته‌شدگان اعتراضات ۹۸ سخن می‌گویند اما حاضر نیستند اعلام کنند چند نفر کشته شده‌اند.

البته رئیس پلیس تهران گفته در اعتراضات آبان‌ماه، حتی یک نفر هم در تهران کشته نشده!

از مجمع تشخیص که این روزها درگیر بررسی FATF است هم خبرهایی مخابره شد.

صادق لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، (که بعد از ماجرای نامه نگاری‌اش با آیت الله یزدی و آن‌چه می دانیم و می‌دانید، کمتر در رسانه‌ها حاضر شده بود) امروز گفت :« CFT برای امنیت ملی خطرناک و بدتر از برجام است

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص، هم گفت اقدام شورای FATF مشکوک است که از ۳۰ اقدامی که انجام نشده، روی ۲ مورد دست گذاشته است. حسین حاجیلو، کارشناس مسائل تحریم، هم گفت پیوستن به کنوانسیون CFT به ضرر معیشت مردم است. نمی‌دانیم کسی از مسئولین به معیشت مردم اهمیت می‌دهد یا خیر؟

از خبرهای داخلی که گذر کنیم، در آن سوی آب‌ها و مرزها خبرهایی بود…

دیشب سال ۲۰۱۹ میلادی، آخرین سال از دهۀ دهم میلادی، به پایان رسید. ۱۰ سالِ پر از رنج و محنت، بر جهانیان و خصوصاً مستضعفان و مسلمانان گذشت؛ آیا در دهۀ بعد وضع بهتر خواهد شد؟ امیدواریم

امروز برخلاف خیلی‌ها که اولین روزِ سال جدیدشان را جشن می‌گرفتند برای برخی تلخ و غم‌ناک بود. از جمله برای «منصور هادی»، دیکتاتور مخلوع یمن، «معین عبدالملک سعید» نخست‌وزیر فراری و «خالد حسین الیمانی» وزیر خارجۀ آن دولت. دادگاه کیفری صنعا آنها را به جرم خیانت بزرگ به اعدام محکوم کرد.

منصور هادی به زباله‌دانِ تاریخ پیوست. به امید سرنگونیِ همۀ دیکتاتورها، در سراسر جهان…

چنین که «سوخت‌وسوز» است کارِ خرمنِ مردم هلاکِ ظالم و مزدور، دیر و دور ندارد!

کمی بالاتر از یمن، عراق همچنان خبرساز است.

معترضان عراقی برای دومین روز پیاپی مقابل سفارت آمریکا در بغداد تحصن کردند. سازمان الحشد الشعبی امروز در بیانیه‌ای از معترضان خواست به تحصن‌شان در جلوی سفارت پایان دهند.

ارتش آمریکا نیز، بعد از تجمع و به آتش کشیدن دیوار و درب ورودیِ سفارت‌شان به دست معترضان، ۷۵۰ نیروی نظامی را از پایگاهش در کویت به بغداد فراخواند و در سفارت مستقر کرد. وزارت دفاع آمریکا هم اعلام کرد، به زودی نیروهای کمکی بیشتری به عراق خواهد فرستاد.

همچنین کتائب حزب‌الله عراق خواستار تصویب قانون اخراج نظامیان آمریکا از عراق شد.

ترامپ هم، دیشب در توئیترش، نوشت: «سفارت آمریکا در عراق ایمن است… جنگ‌جویان ما، با کشنده‌ترین جنگ‌افزارها، آن‌جا فرستاده شدند. سپاس از رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر عراق…» او افزوده: «ایران بابت جان‌های از دست‌رفته و خسارت‌ به هریک از تأسیسات ما پاسخ‌گو خواهد شد. آن‌ها بهای گزافی خواهند پرداخت. این هشدار نیست، تهدید است. سال نو مبارک!»

او البته کمی بعد، مثل همیشه به سرعت عقب‌نشینی کرد و در گفتگو با خبرنگاران گفت فکر نمی‌کند بین ایران و آمریکا جنگی رخ دهد.

وزارت خارجۀ آمریکا نیز با انتشار تصاویری از برخی رهبران الحشد الشعبی که در تجمع مقابل سفارت حضور داشتند، آنها را به برنامه‌ریزی برای حمله به سفارت متهم کرد.

گفتنی‌است هم اکنون نیروهای امنیتی و ضد‌تروریست دولت عراق کنترل اوضاع در اطراف سفارت را در دست گرفته‌اند.

از متحد و هم‌پیمانِ آمریکا، یعنی رژیم صهیونیستی، هم خبر رسید که وزیر خارجه گفته اقدامات سختی را علیه ایران اتخاذ خواهیم کرد!

در سکوت و انفعال دست‌گاه دیپلماسی کشورمان از نه فقط آمریکا و اسرائیل بلکه کشورهای ضعیفی مثل ژاپن یا حاکیت‌های کم‌جمعیتی مثل جیبوتی هر روز ایران را تهدید می‌کنند. علی برکت الله…

از الجزایر هم خبر آمد که دانشجویان آن کشور، بنا بر روال سه‌شنبه‌های اخیر، در اعتراض و مخالفت با ساختار سیاسی کشورشان به خیابان آمدند.

معترضان پیش‌نهاد عبدالمجید تبون، رئیس جمهور جدیدِ آن دیار، برای گفتگوی سیاسی را رد کردند. معترضان می‌گویند ما رأی نداده‌ایم ولی تبون رئیس جمهور شده است و گفتگوی سیاسی با او معنایی ندارد.

گفتنی است در انتخابات اخیر الجزایر کمی بیشتر از ۳۰ درصد واجدین شرایط در انتخابات شرکت کرده بودند.

کرۀ شمالی هم سرانجام از سورپرایز سال جدیدش برای آمریکا رونمایی کرد؛ رهبر کره شمالي از موشک قاره پيما، سلاح جديد راهبردي کره شمالي گفت و طي بيانيه‌اي اعلام کرد که کشورش الزامي به پايان آزمايش هاي موشکي ندارد.

در نهایت خبری هم بشنوید از افغانستان؛ در حملات طالبان در شمال افغانستان ۲۷ نیروی امنیتی کشته‌شدند…

آخر سر هم از فریدون مشیری بشنوید که:

هیچ حیوانی به حیوانی نکرد

آنچه این نامردمان با جان انسان می‌کنند…

با گزارش‌های خبری مستضعفین تی‌وی، همراه باشید…

📔📗 @MTV_Reports

🎬 @Mostazafin_TV

--

--