۱۲۰ هزار میلیارد کسری بودجه

mostazafin tv
5 min readDec 29, 2019

--

مهمترین اخبار یک‌شنبه ۸ دی ۹۸

گزارش خبری امروز را با بیانات جذاب سخن‌گویِ دولت، شروع می‌کنیم.

ربیعی دیروز در یک سخنرانی گفته «ظاهراً در دولت ما، بحران‌ها دلشان می‌خواهد بیشتر بروز و ظهور پیدا کنند. هیچ دوره‌ای مثل امروز ایران نیازمند حالِ خوب نیست. باید برای هم بغض کنیم و هم شادی بسازیم. ما باید جامعه را آماده کنیم. بحران‌های سخت آمدنشان را خبر نمی‌کنند.» او اما به نکته‌ی کوچکی اشاره نمی‌کند که از قضا بسیار کلیدی هم هست: بحران‌ها را خود دولت می‌سازد! الان هم ربیعی مژده‌ی بحران‌های بعدی را می‌دهد؛ اتفاقاتی بدتر از گرانی بنزین که پخت و پزش توسط مشاوران اقتصادی نئولیبرال دولت انجام می‌گیرد و هزینه‌هایش را مردم می‌پردازند…

نزدیک‌ترین نمونه از بحران‌های مورد اشاره جناب سخنگو، همین لایحۀ بودجه ۹۹ است. پورابراهیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، در تشریحِ لایحۀ بحران‌آفرینِ بودجه ۹۹ گفته است در سال آینده به‌طور میانگین ۱۲۰ هزار میلیارد کسری بودجه خواهیم داشت. او همچنین گفته در کشور یک‌سری شرکت‌ها و بانک‌های دولتی و موسسات وابسته به دولت داریم که بودجه‌شان سه برابر بودجه عمومی کشور است و بیش از ۶۰ درصد آنها زیان‌ده هستند.

بحث بودجه به همین جا ختم نمی‌شود و همچنان شاهدِ انتقاداتِ چهره‌های مختلف به این لایحه هستیم. دیروز رئیس کل دیوان محاسبات کشور در شبکۀ‌خبر گفت لایحۀ بودجۀ ۹۹ مبهم است و وابستگی دولت به فروش نفت در سال آینده هم ۳۱ درصد است نه ۱۰ درصد!

امروز را از نگاهی دیگر می‌توان روز نمایندگان مجلس نام نهاد. مجلسی‌ها که تا چندی پیش در سکوت مطلق بودند و در ماجرای گرانی بنزین قدرت، نفوذ و کار آمدیِ‌ واقعی‌شان را نظاره‌گر بودیم، حالا به شدت فعال شده‌اند. مثلا احمد مازنی، که در زمان حضور موگرینی در مجلس عکس‌های سلفی‌اش بسیار معروف شد، گفته عامل بروز گلایه‌ها نامحرم دانستن مردم است. او توضیح نداد که چه کسان دیگری مردم را نامحرم دانسته‌اند؟

دیگر هم‌کارِ مازنی، علی‌اصغر یوسف‌نژاد که عضو کمیسیون شوراها و امور داخلیِ مجلس هم هست؛ گفته پولِ کثیف و زیاد در انتخابات تعیین‌کننده است و ممکن است(!) خیلی‌ها با پول به مجلس راه یابند. سوال اینجاست امثالِ یوسف‌نژادها و مازنی‌ها در طول این چهارسال کجا بوده‌اند که حالا یادشان آمده این حرف‌ها را بزنند و دنبالِ اصلاح ساختارها باشند. خلاصه دوباره گذر نمایندگان به صندوق رأی خورده… .

باهنر، دیگر نمایندۀ مجلس که دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین هم هست گفته سران فتنه ۶۰ نفر نیستند، بلکه ۲ نفر هستند و هروقت که مسأله رفع حصر مطرح می‌شود عده‌ای پوست خربزه زیر پای آن دو نفر می‌اندازند و آنها هم جهالت می‌کنند و خلاصه مانع رفع حصر می‌شوند. بنظر می‌رسد بعد از ۱۰ سال نیاز است تعریفی برای سرانِ فتنه ارائه شود تا بدانیم بالاخره سرانِ فتنه چند نفرند؟!

همزمان که روزنامۀ آرمان تلاش‌های آخرش را برای پیووستن به FATF می‌کند، در کمیسیون مشترک مجمع تشخیص مصلحت نظام هم بررسی کنوانسیون CFT ادامه دارد؛ ظاهراً کمیسیون قرار است در جلسه بعدی، سناریوهای احتمالی در صورت پیوستن به CFT را بررسی کنند.

البته روزنامه آرمان و دیگر روزنامه‌های اصلاح‌طلب در کنار رسانه‌های دولتی به مستند «مه‌شکن» هم حمله کردند و ‌بابت پخش این مستند به صداوسیما انتقاد کردند.

دیروز خبری در فرهیختگان منتشر شد که در آن گفته شده پوری‌حسینی، رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی، بابت ۲۱ مورد واگذاری در دورانِ ۷ سالۀ مدیریتش باید محاکمه شود. فرهیختگان در توصیفِ حجمِ تخلفاتِ پوری‌حسینی نوشته«اتهامات پوری‌حسـینی به‌قـدری سـنگین اسـت کـه بازپـرس پرونـده فقـط درمـورد تخلفـات واگـذاری ماشین‌سازی تبریز، بـرای وی وثیقـه ۷۰۰ میلیـارد تومانـی صـادر کـرده اسـت.» ۷۰۰ میلیارد تومان وثیقه، فقط برای یک مورد!

دیروز گزارشی هم از فرار مالیاتیِ موسات آموزشی و کنکوری منتشر شد. در این گزارش آمده گردش مالیِ سالانۀ این موسسات ۴۰هزار میلیارد تومان است و ماهانه بیش از ۵۰۰ میلیاردتومان بابت تبلیغات در صداوسیما هزینه می‌کنند! می‌دانیم که قانون اساسی دولت را ملزم کرده آموزشِ رایگان و عادلانه را برای همه فراهم کند، کاسبانِ آموزش که در واقع نابود کنندگانِ آیندۀ میلیون‌ها دانش‌آموز هستند، با وجود درآمد هزاران میلیاردی‌شان، حتی از مالیات هم معاف هستند.

حالا که سطح بحث به «هزار میلیارد» رسیده، بد نیست بدانید رئیس شورای شهر تهران گفته هر روز تعطیلیِ تهران، ۱۰۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد و برای رفع آلودگیِ هوا هم به ۳۰۰۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز است.

از مرکزِ آمارِ کشور هم خبر می‌رسد که تورمِ نقطه به نقطه که از اردیبهشت ۹۸ در مسیر کاهش قرار گرفته بود، به لطف گرانیِ بنزین در آذر ۹۸ ، دوباره در مسیر افزایش قرار گرفته است؛ همان چیزی که مردم به خوبی پیش‌بینی می‌کردند اما مسئولین مختلف، ساده‌دلانه مدعی بودند که «نظارت می‌کنیم گران نشود»!

خبرِ خوب امروز هم این بود که هیئتِ مقررات زدایی مجوز تأسیس دفتر اسناد رسمی و داروخانه را آزاد کرده است. تصمیمی که احتمالاً باعثِ شکستن انحصارِ داروخانه‌ها و دفاتر اسناد رسمی شود.

از مملکتِ خودمان که بگذریم، از دیگر ممالکِ جهان هم خبرهایی مخابره شد که شنیدن‌شان احتمالاً به کارتان بیاید…

از همسایه‌ی دوست‌داشتنی، افغانستان، خبر می‌رسد که مجلسِ آن کشور تصویب کرده که دولت‌شان50 میلیارد ‌دلار از صندوقِ توسعه عربستان سعودی قرض بگیرد تا ۱۰۰ مدرسه در این کشور بسازد؛ این در حالی است ‌که ایران نقشی مهمی در بازگشتِ ثبات و امنیت نسبی به افغانستان را داشته، و حق بود که در عرصه‌ی فرهنگ هم پیشگام باشد اما دست‌گاهِ دیپلماسی‌مان عرصه را -مثل بوسنی و هرزگوین- کاملاً به عربستان سعودی واگذار کرده…

کمی آن‌سو تَر، از ناصریه عراق باخبر شدیم که معترضان، میدان نفتی آن منطقه را گرفته‌اند و کارکنانِ آن را وادار کرده‌اند که جریان برق را قطع کنند و دست از کار بکشند. ‌

نمایندۀ سوریه در سازمان ملل هم دیروز در سخنانی اعتراضی گفت اتحادیه اروپا چه زمانی قصد دارد تروریست‌هایش را از سوریه برگرداند؟ او همچنین انتقاداتی به ساختار سازمان ملل ایراد کرد که طبیعتاً انتظار می‌رفت از زبان نمایندۀ کشورمان بیرون بیاید. بشار جعفری گفته: «سازمان ملل از همان ابتدای تاسیس خود، خیرخواهانه نبوده بلکه نهادی سیاست زده بود که در راستای منافع قدرتمندان گام بر می‌داشت»

از سمتِ شرق، ژاپن، خبردار شدیم که گروهی از مردم با تجمع مقابل دفتر نخست وزیرِ در توکیو به برنامه دولت برای اعزام نیروی نظامی به خاورمیانه اعتراض کرده‌اند؛ ولی همچنان خبری از اعتراض مقامات کشورمان به حضور نیروهای خارجی در منطقه شنیده نمی‌شود. ژاپن، که به دلیل ضعف در نیروهای مسلح‌ش مشهور است، به لطف دیپلماسی قوی تدبیر و امید، امروز در آب‌های منطقه برایمان شاخ و شانه می‌کشد!

از اوکراین هم خبر رسید که رئیس جمهور در راستای کاهش تنش‌ها با روسیه خبر از تبادل زندانیان با آن کشور داد. گویا همه‌ جای جهان از روش تبادل زندانیان برای تنش‌زدایی استفاده می‌کنند.

در نهایت خبری هم از «فون در لاین»، رئیس کمیسیون اروپا رسید که گفته است «نجات برجام سخت و سخت‌تر شده است. برجام در معرض خطر است و نیاز است ایران برای نجات برجام به این توافق پای‌بند بماند». البته به نظر، نیازی هم به تذکر اروپایی‌ها نبود، چرا که مسئولان کشورمان عزم و علاقه‌ایی بری خروج از برجام ندارند، هرچند که هیچ خیری از آن عایدمان نشده باشد.

با گزارش‌های خبری مستضعفین تی‌وی، همراه باشید…

📔📗 @MTV_Reports

🎬 @Mostazafin_TV

--

--