Mustafa Küçük
4 min readSep 15, 2021

İlk Defa Ayrı Eve Çıkacaklar İçin Tavsiyeler

Selamlar,

Umarım herkes iyidir ve içinde bulunduğumuz dönemi olabilecek en az hasarla atlatıyordur.

Çok küçük yaşlardan beri kafamın bir köşesinde ayrı eve çıkmakla ilgili bir düşünce vardı ve geçtiğimiz ağustos ayının 26'sında ilk defa kendi evime çıkmayı başarabildim ve 2 haftayı aşkın süredir yalnız yaşıyorum.

Bu yazıyı da benim gibi ayrı eve çıkmayı düşünenler ve bu yüzden kafalarında soru işaretleri olan arkadaşlar için yazıyorum.

Neden Ayrı Eve Çıktım?

“2019 Benim için nasıl geçti?” başlıklı yazımda sizlere üniversiteye başladığımdan bahsetmiştim, normalde o senenin 2. döneminde ayrı eve çıkmayı düşünüyordum ancak üstünden çok fazla zaman geçmeden bildiğiniz gibi pandemi çıktı.

Aşılanan insanların sayısının artması ve okulların tekrar açılacağı yönünde gelişme olunca kendime göre 1+1 ev tuttum.

Avantajlar

Bana göre en büyük avantajlarından birisi daha özgür hissetmeniz ve evin içerisinde istediğiniz şekilde hareket edebilmeniz.

Ailemle birlikte yaşarken en büyük sorunlardan birisi herhangi bir şeyim kaybolduğunda bunu kaybedenin ben mi yoksa başka birisi olduğunu bilmediğim için sürekli gerginlikler yaşanıyordu, şu an öyle bir şey olması durumunda en azından bunun ben olacağının bilincinde olacağım.

Diğer güzel yanlarından birisi ise eğer benim gibi kavganın, gürültünün bol olduğu bir aileden geliyorsanız artık o tarz şeylere maruz kalmıyorsunuz, en azından toplantılara girerken, telefon görüşmeleri yaparken arkadan kavga sesleri gelme ihtimali çok daha düşük.

Bazı konularda daha sorumlu davranmaya başlıyorsunuz; gelir/giderlerinizi daha düzenli takip edip ona göre aksiyon alabilirsiniz.

Hem avantaj hem dezavantaj olarak; bir yandan çalışırken bir yandan da temizlik, yemek, çamaşır, bulaşık, ihtiyaçlar gibi sorumlulukları da tek başınıza halletmeye başlıyorsunuz.

Yine hem iyi hem de kötü olan olay ise akşam yiyeceğiniz yemeği kendiniz seçmeniz, imkanlarınız el verdiği sürece akşamları canınızın istediği yemeği istediğiniz biçimde yapmanız daha muhtemel, kötü olan tarafı ise gün içerisinde ne yapacağınızı düşünmek için ekstra mesai ayrımanız (:

Benim için en önemli avantajı ise, ayrı eve çıkma maceranız iyi ya da kötü (çok da kötü olmasın :) sonuçlanırsa sonucunda size farklı bir tecrübe ve deneyim katması olacaktır, en azından ayrı eve çıkarken işlerin nasıl yürüdüğünü, aylık ortalama giderinizin ne kadar olduğunu öğreneceksinizdir.

Temel Tüyolar

Gelir/Gider Durumunuzu Takip Edin

Eğer milyoner değilseniz, Türkiye şartlarında aylık gelir gider durumunuzu mutlaka takip edin, ben bunun için spendee kullanıyorum, tüm harcamalarımı elimden geldiğince kategorilendirmeye çalışıyorum.

Örneğin markete gittiğim zaman fişi çöpe atmayıp eve getiriyorum ve müsait bir zamanda direkt ne aldıysam uygulamaya yazıp “Mutfak” kategorisi altında “ihtiyaçlar” etiketiyle yaptığım harcamalara ekliyorum, eğer cips vs gibi temel ihtiyaç olmayan bir ürünse “istekler” etiketi altında ekliyorum.

Böylelikle ay sonu dönüp baktığımda mutfak için ne kadar harcamışım ve bunun ne kadarı ihtiyaç ne kadarı istek şeklinde görme imkanına sahip olacağım.

Aynı şekilde evin bir eksiği varsa; örneğin ben ilk geldiğimde baharatlık, uzatma kablosu gibi şeyleri alıp “Ev” kategorisi altında “ihtiyaçlar” etiketiyle girmiştim sisteme.

Bir Kiradan Fazlası

Eşyalı ev tutsanız dahi, ufak eksiklikler olması çok muhtemel, örneğin benim tuttuğum evde olmadığı için direkt aşağıdakileri sipariş geçmiştim.

  • Baharatlık
  • Uzatma kablosu
  • Yağlık
  • Oda spreyi
  • Damacana Su Poması

Tuttuğunuz evde hiçbir eksik olmasa bile evin temizliği için yine önden bir alışveriş yapmanız gerekiyor; Ben aşağıdakilere benzer bir alışveriş yapmıştım, tabii bunların önceliği sizin o anki ihtiyaçlarınıza göre değişiklik gösterebilir.

Mesela ben hemen çamaşır yıkamayacağım için yumşatıcı ve çamaşır deterjanını sonradan almıştım.

  • Çamaşır Suyu
  • Sıvı Sabun
  • Cif
  • Camsil
  • Bulaşık Süngeri
  • Temizlik Bezi
  • Tuvalet Kağıdı
  • Kağıt Havlu
  • Bulaşık Deterjanı
  • Çamaşır Deterjanı, Yumşatıcı
  • Şampuan, Duş jeli

Diyelim ki tuttuğunuz evde temizlik malzemeleri de var ama buzdolabının dolu bir şekilde geleceğini hiç sanmam o yüzden yukarıdakilerden kaçsanız bile mutfak alışverişinden kaçabileceğinizi pek düşünmüyorum :)

Tabi bu alışverişin çok bir standartı yok herkesin beslenme biçimi değişken olduğu için kafanıza ve imkanarınıza göre bir alışveriş yapmanız gerekiyor ama ben yine de ilk aldıklarımdan bazılarını fikir vermesi açısından ekleyeceğim.

  • Yağ
  • Tuz
  • Pirinç
  • Makarna
  • Yumurta
  • Kaşar
  • Ton balığı
  • Mantar
  • Domates, biber, soğan vb şeyler.

Bunların yanı sıra, ben tuttuğum evi herhangi bir emlak ofisi aracılığıyla tutmadığım için emlakçıya komisyon vermek gibi ek bir maliyetim olmadı ama eğer sizin böyle bir imkanınız yoksa emlakçılar genelde bir kira bedeli komisyon alıyorlar.

Kira bedelinin yanında ev sahibinize ödemeniz gereken ortalama bir kira bedeli depozito olayı var, yine benim şansıma ev sahibi depozito istemedi :)

Eğer tuttuğunuz evin abonelikleri kapalıysa bunları açtırmak sizin sorumluluğunuzda evi tuttuktan hemen sonra elektrik, su ve doğalgaz aboneliklerini başlatmalısınız, benim bunlar için ödediğim tutarları aşağıya bırakıyorum.

  • Elektrik — yanlış hatırlamıyorsam 280 TL
  • Su — 50 TL
  • Doğalgaz — 680 TL

Fiyatlar bölgeden bölgeye değişiklik gösterebilir.

Not: Evden taşınacağınız zaman yatırdıdığınız abonelik ücretleri iade ediliyormuş.

Temizlik

Biraz takıntılı olduğum için gelir gelmez direkt temizlik malzemeleri alıp 1,5 gün boyunca evin heryerini temizlemeye çalıştım.

  • Ocak
  • Koltuk, masa
  • Tuvalet
  • Mutfak Dolapları, diğer dolaplar ve çekmeceler
  • Tüm tabak, çatal, tava vb. mutfak araçları
  • Vilada ile yerlerin temizlenmesi
  • Buzdolabı ve rafları

ve şu an aklıma gelmeyen çoğu yeri cif ile temizledim.

Aslında bunun için temizlik hizmeti veren yerlerden destek alabilirdim ancak ben işin arkaplanını öğrenmek ve bu konuda kendime deneyim katmak istediğim için tek başıma yapmayı daha doğru buldum.

Ama bir sonraki ev tutma maceramda profesyonel bir destek almak isterdim.

İpin ucunu bir kere kaçırmak istemediğim için elimden geldiğince bulaşıkları ertesi güne bırakmamaya çalışıyorum ve her hafta cumartesi genel bir temizlik yapmaya çalışıyorum.

Bulaşıkları ertesi güne bırakmadığım için kahvaltı hazırlamak çok meşakatli gelmiyor.

Sanırım şimdilik anlatacaklarım bu kadar, gelişmeler oldukça bu yazıyı güncelleyeceğim.

Mustafa Küçük

part time traveler / full time software developer I’m made in Turkey 🇹🇷