Sosyal Medyayı Bırakmak

Mustafa Küçük
4 min readNov 7, 2021

--

Photo by Lukasz Szmigiel on Unsplash

Herkese selamlar,

Öncelikle yazıya devam etmeden önce küçük bir not düşmem gerek, burada sosyal medyayı bırakmak derken telefondan sosyal medya uygulamalarını silmeyi kastediyorum elbette hesaplarımı kapatmadım :)

Şu an tarih 27.10.2021 00:27 ve uzun zamandır düşündüğüm, sosyal medyayı bırakma olayını Twitter ve Instagram’ı silerek başlattım.

Eğer bu içeriği bir şekilde okuyorsanız muhtemelen benim sosyal medyayı bırakalım en az 1 haftayı geçmiştir.

Öncelikle sosyal medyayı neden bırakmak istediğimi en özet haliyle açıklamam gerekirse “ÜRETKENLİK” ve “DİKKAT” diyebilirim.

Kod yazarken herhangi bir yerde takıldığımda, herhangi bir şey düşünürken, herhangi bir şey yaparken gözüm telefona çarptığında ister istemez elimin telefona gittiğini fark ettim. Telefonu elime bir kere alınca instagram, twitter vs derken durduk yere hem odağım dağılmış oluyor hem de zaman kaybetmiş oluyorum.

İşte tam bu yüzden “Sosyal Medyayı Bırakabilir miym?” diye kendi kendime sordum. Aslında bu soruyu uzun zamandır kendime soruyordum ancak bir türlü cesaret edemiyordum.

Neden Cesaret Edemiyordum?

Aslında sosyal medyadan kopamamamın sebebi öyle aşırı bağımlısı olmam değil hatta ortalama altı bile kullandığımı söyleyebilirim. (Ortalama kullanım süresini 2 saat 27 dakika olarak baz alırsak)

Sosyal medyayı kullanmayı bırakırsam acaba bir şey kaçırır mıyım sorusu benim bıırakmamda en büyük engeldi ama sonra düşününce fark ettim ki ben zaten instagram’a ya da twitter’a girdiğimde öyle aman aman zamanımı almaya değecek olarak nitelendirdiğim gönderi/tweet sayısı iki elin parmaklarını geçmez, hâl böyle olunca neden iki tane iyi gönderi görmek uğruna instagramın reels çukurunda insanların aptalca çektikleri videoları izlerken kaybolayım(her videoyu kast etmiyorum, gerçekten kaliteli içeriklerde var)? ya da saçma sapan tweetler okuyup tetikleneyim diye düşünmeye başladım.

Uygulamaları Sildikten Sonra Ne Oldu?

İlk birkaç gün sabah uyanınca veya gün içerisinde elim istemsiz olarak telefona gidip instagram’ı arıyordu ya da sürekli bir refleks olarak aşağı doğru kaydırma ihtiyacı hissediyordum.

Ne zaman telefonu istemsiz olarak elime alıp, aşağı doğru kaydırma ihtiyacını giderecek bir uygulama arasam, uygulamaları sildiğimi kendime hatırlatıp telefonu tekrardan olduğu yere bırakıyordum.

Aslında dürüst olmak gerekirse bazen bu ihtiyacı istemsiz olarak YouTube’a girerek gidermeye çalıştığım da oluyordu :)

Bunların yanı sıra uygulamaları sildikten sonra telefonumu kullanma süremde epey bir düşüş oldu.

Uygulamaları Silmeden Önce Ortalama Telefon Kullanım Sürem
Uygulamaları Sldikten Sonra Ortalama Telefon Kullanım Sürem

Yukarıda da görebileceğiniz üzere sosyal medya uygulamalarını sildikten sonra telefon kullanım sürem geçen haftaya oranla %40 düşmüş ancak şöyle bir not düşmem gerek telefon kullanım sürem ortalama olarak her ne kadar 52 dakika olarak görünse de ekrana bakma süremin 20–30 dakikayı geçtiğini sanmam.

Peki ama neden? diye soracak olursanız bunun sebebi neredeyse her gece YouTube üzerinden podcast dinlemem :) podcast dinlerken ekranım açık kaldığı için kullanım süremin fazla görünmesine sebep oluyor.

Örneğin son 2 gündür podcast dinlemiyorum, bu günlere ait verilere göz atacak olursak telefon kullanım süremin en fazla 20–30 dakika olduğunu görebilirsiniz.

Sosyal Medyayı Tamamen mi Bıraktım?

Elbette tamamen bırakmadım, instagram web bildirimlerim bilgisayar üzerinde açık ve birisi mesaj gönderince ya da aklıma geldikçe gün içerisinde bilgisayar üzerinden 5–10 dakikayı geçmemek kaydıyla instagram ya da twittera giriyorum.

Böylelikle sosyal medyayı kullanma sürem hem çok fazla azalmış oluyor hem de sadece ihtiyacım doğrultusunda kullanmış oluyorum ayrıca instagram web versiyonunda reels gibi özellikler olmadığı için de beni içine çekebilecek ya da tetikleyebilecek herhangi bir gönderi görmüyorum.

Ek olarak Twitter ilgimi çekebilecek tweetleri zaten e-posta olarak gönderiyor gönderilen bu 3–5 tweeti herhangi bir ek sayfa açmadan okuyabiliyorum eğer merak ettiğim bir tweetse direkt tıklayarak tweet’e girip altında olan biteni okuyor geri sekmeyi kapatıyorum.

Son Bir Not

Buraya kadar sıkılmadan okumuş arkadaşlara bir kaç şey söylemek istiyorum.

Sosyal medya uygulamaları sürekli olarak sizin uygulamada geçirdiğiniz süreleri arttırmaya yönelik algoritmalar geliştiriyorlar ayrıca muhtemelen reels üzerinde gördüğünüz ve size sunulan neredeyse tüm içerikler ÇÖP (kimse kusura bakmasın ama evet ÇÖP, birbirinin kopyası videolar, saçma sapan akımlar) yani izlemeseniz de hayatınızda hiçbir şey eksilmeyecek, hiçbir şey kaçırmayacaksınız aksine saçma sapan bir video izlemekten kurtulup beyninizi hiçbir işinize yaramayan aptal bilgilerle doldurmayacaksınız.

Son olarak konuyla alaklı birkaç video bırakmak istiyorum.

Kendinize iyi bakın sayın okuyanlar.

--

--

Mustafa Küçük

part time traveler / full time software developer I’m made in Turkey 🇹🇷