Egy hétig internet nélkül fogok élni Budapesten

Norbert Dragán
3 min readDec 26, 2015

2015 a nagy leállások éve volt számomra. Kiderült, hogy tudok alkohol, hétvégi partik és állati eredetű ételek nélkül létezni, de vajon mi történik, ha kikapcsolom az internetet?

Egy kis statisztika

Néhány éve feltelepítettem a timeStats nevű Chrome-addont, ami azt méri, hogy hol és mennyi időt töltök a böngészőn keresztül. Az elmúlt 365 nap összesített eredménye a következő:

Tehát átlag napi 6 órát nyomok le Chrome-ban, csak a laptopról. Két hete felraktam egy újabb alkalmazást, a RescueTime-ot, ami az összes digitális tevékenységemet méri, mobilról és gépről egyaránt. Az eredmény?

70 óra egy hét alatt, ebben benne van a családdal eltöltött karácsony, amikor már tudatosan limitáltam a digitális eszközök használatát. Az app által mért legdurvább munkanapon, december 17-én (csütörtök) 16,5 órát töltöttem valamilyen kijelző mögött. Aucs.

A havi bontáson jól látszanak életem fontosabb eseményei. Május közepén felhagytam az alkoholfogyasztással (és a velejáró szociális programokkal), majd szeptember végén hosszú freelancerkedés után felvettek egy digitális ügynökséghez, a Frank Digitalhoz, a Chrome-ban töltött idő pedig megugrott.

Átlag napi Chrome-ban töltött órák száma (2015)

De mire megy el ez az idő? Természetesen facebookra (főleg). Az elmúlt egy évben, csak Chrome-ban 55 napot töltöttem a közösségi média site-on.

A Chrome-ban tölöttt idő százalékos megoszlása (2015)

Social media managerként ez nem meglepő, viszont erőteljesen kérdéses, hogy ebből mennyi a munka és mennyi a „szórakozás”? Erre sajnos a timeStats nem tud választ adni, a RescueTime viszont képes különválasztani a business.facebook.com-on töltött időt, ellenben ez eddig akumulált alig két hétnyi data kevés ahhoz, hogy megfelelő következtetéseket vonjak le belőle. Mindenesetre az a napi átlag 3 óra nem tűnik olyan soknak.

(PS. többek között ennek a TED-talknak a hatására az adult content fogyasztását már tavaly felfüggesztettem, így az other katgegória 29,1%-a nem az”.)

De mi is a para?

A gond ott van, hogy amióta kiszálltam a parti-őrületből, nem igazán van az agyamnak lehetősége resetelni. Azt a digitális üresjáratot, amit korábban egy egész estés techno-parti és az azt követő 24 órás ágyban regenerálódás adott, nem pótolja semmi más, helyette még több időt töltök online. A fókusz, a produktivitás, a kreativitás, a motiváció viszont érezhetően egyre jobban csökken.

Itt az idő kikapcsolódni, de hogy?

Sajnos nincs lehetőségem elhúzni melegebb éghajlatra, így nincs mese, ki kell húznom a dugót. December 27-től egy teljes hétig internet és számítógép nélkül fogok élni. A mobilom megtartom, de azon is kikapcsolom a netet, és kizárólag telefonálásra fogom használni.

És akkor mit fogok csinálni?

Kikerestem minden napra egy jógaórát, így végre feltérképezem kicsit a budapesti stúdiók terepét — analóg térképpel, old school-ba’. Naponta kétszer 20 percet fogok meditálni, letöltöttem három potenciálisan motiváló könyvet a Kindle-re, és beszeretem egy nagyméretű Leuchtturm1917 beírót, amibe naplózom majd a gondolataimat, valamint végre kinyitom a két hónapja beszerzett vegán szakácskönyvet is. A többi random, sodródom majd az árral (tippek jöhetnek még ma).

Gőzöm sincs, hogy mennyire lesz nehéz.

Reményeim szerint megújult emberként indítom majd az új évet, feltöltődve, némileg megvilágosodva, a napi meditációs rutin és a heti legalább 4 jóga session megtartásával.

Ha túlélem január 3-ig, a kísérletem eredményeit publikálom majd, addig is boldog új évet mindenkinek!

See you at the real world.

--

--