Alphakurs igen

Östermalmspastorn
2 min readNov 24, 2018

--

Vi fortsätter arbetet med Alphakurser på Östermalm. På måndag håller jag Alphaföredraget 17.30 i en nystartad Alphakurs inne på campus på Tekniska högskolan. I första hand avsett för studenter på KTH, men inbjudan är öppen. Där kommer vi den gången att ta upp om Jesus, har han funnits, finns det historiska bevis för hans existens. Finns det historiska belägg för att Jesus har uppstått från det döda, eller är den kristna tron en önskedröm eller ett luftslott? Vi kommer också att titta lite närmare på Jesu liv och verksamhet, vad han faktiskt sade, och vad som var det unika med hans budskap.

Jesus, en fattig snickare från norra Israels landsbygd och småorter, i en avkrok i det gigantiska romarriket, levde för 2000 år sedan, mördad redan vid 33 års ålder. Varför blev han inte bortglömd? Varför försvann han inte? Han var ju inte stor militär ledare, inte kung, inte författare, inte filosof. Hans tal och texter är världshistoriens mest lästa, ända skrev han inget. Världshistoriens främste opinionsbildare. Hur går det ihop? Ska försöka förklara den saken på campus KTH på måndag 17.30, Brinellvägen 23 är platsen.

Söndag kväll 18.30, 25 november, fortsätter vi Alphan i Oscarshemmet, nära Karlaplan, Rigagatan 3. I den kursen har vi kommit till lektion 4. Ska prata om vad det innebär att vara kristen. Hur får man en kristen tro? Hur kan man bli övertygad om allt det här med Jesus? Vad innebär det att vara kristen? Hur blir man kristen? Bibeln ger ju hisnande svar på dessa frågor. Att bli kristen är att bli räddad, att gå från mörker till ljus. Att bli ett Guds barn. Tanken svindlar, den som har skapat universum vill bry sig om mig, ha dialog med mig. Hur funkar det? Ska försöka ge ett svar i morgon kväll. Välkommen.

--

--