Senelerce evden nasıl çalıştım? — 2

Onur Yilmaz
3 min readJan 5, 2020

--

2015 yılının Eylül ayının ortalarında Medium’daki ilk yazımı yazmıştım; “Senelerce evden nasıl çalıştım?”.

2020 yılına yeni giriş yaptığımız bugünlerde, Medium’daki ikinci yazım ilk yazımın devamı olacak(!). İlk yazı üzerinden beş sene geçmiş olsa da ben hala evden çalışmaya devam ediyorum, sanırım bu konuda konuşma hakkına hala sahibim.

Bu zamana kadar neler yaptım?

2015–2020 arasını hızlıca özetleyecek olursam;

  • 2009 Eylül ayında başladığım Netsparker’a fâsılasız bir şekilde hâlen devam etmekteyim. 30 yaş virajını henüz yeni geçmiş bir genç (!) olarak, ömrümün üçte birini Netsparker’da harcamış bulunmaktan gayet mutluyum. Ve Yesâri Âsım Arsoy’un Hüzzam makamında bestelediği “ömrüm seni sevmekle nihayet bulacaktır” şarkısını, bu hususa atfen kendime armağan ediyorum.
  • İlk yazımda bahsettiğim “son 10 ay hariç” kısmının üstüne bir “6 ay” daha ekleyerek 1.5 sene civarı ofiste çalıştım lâkin bu süre zarfında da ofis ortamındaki kişi sayısı üçü geçmediğinden gayet rahat bir çalışma ortamımız olmuştu.
  • Akabinde de yaklaşık sekiz ay kadar haftada bir gün olmak kaydı ile ofis ortamında arz-ı endam edip, üç ay öncesinde Sivas’ın başkenti İstanbul’dan tekrar Sivas’a dönüş yapıp, tamamen uzaktan çalışma modeline geçmiş bulunmaktayım.

“Bize ne bunlardan sayın yazar, taksimi kısa tutup peşreve geç, asıl mevzuya gel” diyenleri duyuyor gibiyim. Madem öyle, asıl mevzuya girelim!

İlk yazıda paylaştığım maddeler hâlen geçerli mi?

Kısaca; evet.

Madde madde üzerinden geçecek olursak;

  • Evden çalışma konsepti artık yaygınlaşmış ve kanıksanmış durumda, Sivas’ta bile!
  • İlk başladığım günden bugüne kadar izole bir ortamım / çalışma odam oldu, aksi bir şekilde zaten odağınız ciddi manada dağılacaktır. Çalışma odasındaki konforu bırakıp ev dışına çıkarak kafelerde çalışabilenlere ise sadece şunu sormak istiyorum: Sebebi neydi ki?
  • Uyku düzeni zaten olmazsa olmaz parametrelerden bir tanesi, bu evden çalışmadan bağımsız bir şekilde ciddi manada hayat kalitesini arttıran bir husus.
  • Düzenli çalışma saatleri / belirli saatler arası çalışmak zaten şirket politikası. Türkiye saati ile 09:00–17:30 arası çalışıyoruz.
  • Çalışma saatleri dışındaki rutinim zaman zaman değişiyor olsa da mesai sonrası çok fazla bilgisayar ile zaman geçirmiyorum, elzem bir durum olmadığı müddetçe.

Onlara eklemek istediğin maddeler var mı?

Bu süreçte deneyimlediğim ve üzerine kattığım yahut da eksik kaldığım hususlar oldu tabi ki. En önemli iki tanesini paylaşmak istiyorum.

  1. Çocuk sahibi olmak

Bekârken, yahut evli ama çocuksuz iken evden çalışmak nispeten daha kolay idi. Çocuklu evde zor mu? Bu tamamen size bağlı.

Çok şükür benim kızım doğduğundan beri uykusu düzenli ve gayet uysal bir şekilde altı yaşına kadar geldi. Yürümeye ve konuşmaya başladığı zamandan itibaren de, evden çalışıyor olmama bilinçli bir şekilde şahit olabilecek akli melekelere sahip olur olmaz “çalışıyorum”, “işim var”, “toplantım var”, “beni rahatsız edersen para kazanamam ve sana oyuncak alamam” telkinleri ile büyüdü. Bu sayede sorunsuz bir şekilde bugüne kadar geldik.

2. Hareket eksikliği

Gün içerisinde belirli periyotlarda bilgisayar başından kalkıp ev içinde ufak yürüyüşler yapsam da mesai sonrası ciddi manada fiziksel aktivite isteyen bir spor ile ilgilenemedim. Bu yüzden de ara ara diz, bel ve boyun bölgelerinde ağrı hissettiğim dönemler oluyor. 2020 içerisinde hareket eksikliğini gidermek adına bir şeyler yapmak istiyorum. Siz de geç kalmadan günlük rutininize mutlaka fiziksel aktiviteler eklemeyi unutmayın, ileride sağlık problemleri yaşamamak adına.

Aktif olarak hangi yazılımları kullanıyorum?

Öncelikle; üç monitör, kablosuz klavye-mouse ve kablosuz mikrofonlu kulaklıktan oluşan bir masaüstü sistemine sahibim.

Bu sistem üzerinde nelerle çalışıyorum?

  • Şirket içi iletişim için Slack ve Zoom kullanıyoruz. Bazı durumlarda ise Skype kullanıyorum bireysel olarak.
  • Slack’i efektif kullanmak adına çok fazla sayıda private/public kanal oluşturmayı tercih ediyorum. Ne kadar izole ortam oluşturursam, işleri takip etme noktasında kendimi daha verimli görüyorum.
  • Google Calendar’ı bütün toplantılarımı organize etmek için kullanıyorum ve aynı hassasiyetle Google Calendar kullananların takvimlerine de abone oluyorum.
  • İş takibi için kahir ekseriyetle FogBugz kullanıyoruz. Ara ara Trello’ya da sıla-i rahim yapıyoruz ki küsmesin.
  • Office 365 ve Google Drive / Docs / Spreadsheets yine teşrik-i mesaimiz olan uygulamalardan.
  • Bunların harici ise çalıştığım pozisyon gereği (Software QA) kullandığım spesifik uygulamalar mevcut.

Bundan sonrası?

Zamanım olduğu, dilim döndüğü ve Allah izin verdiği müddetçe özellikle yazılım testleri ve ekip yönetimi konularında bir şeyler yazmaya gayret edeceğim.

Arif Nihat Asya’nın dediği gibi; “Okuyanım üç kişi de olsa, bu yazmama kâfi sebeptir.”

--

--