GLPI Kılavuzu Serisi: II. GLPI-Agent Kurulumu ve Özellikleri

Ozan Bozkurt
4 min readApr 27, 2024

--

Teknolojinin işletmeler için kritik önemi gün geçtikçe artıyor ve işletmeler, BT altyapılarını etkin bir şekilde yönetmek için güçlü araçlara ihtiyaç duyuyor. GLPI, bu ihtiyacı karşılamak için mükemmel bir çözüm sunar ve GLPI ajanı, BT varlıklarının izlenmesi ve yönetilmesinde kritik bir rol oynar. Bu makalede, GLPI ajanının kurulumunu ve sağladığı özellikleri detaylı bir şekilde inceleyeceğiz.

GLPI-Agent Nedir ve Ne İşe Yarar?

  • GLPI-Agent, ağdaki bilgisayarların ve cihazların izlenmesi ve yönetilmesi için kullanılan bir araçtır.
  • Ajan, bilgisayarların donanım ve yazılım bilgilerini toplar, ağ bağlantı durumunu izler ve bu bilgileri GLPI sunucusuna ileterek merkezi bir envanter oluşturur.

GLPI-Agent Kurulumu

https://github.com/glpi-project/glpi-agent/releases/tag/1.7

Windows

Agentın Windows kurulumu için GLPI .msi paketiyle destek sağlıyor. Yukarıdaki linkteki uygun paketi indirerek kuruluma başlayabiliriz.

İndirdiğimiz dosyayı çalıştırdığımızda belirli yönergeler ile kurulum başlıyor. Burada dikkat etmemiz gereken kısım ana sunucuyu kurduğu kısım oraya kadar “typical” kurulum ile devam ediyorum.

Yukarıdaki kısımda bana agentin nereye bağlı olacağını soruyor yani bizim kurduğumuz ana glpi sunucusunu. Buraya “http://serverip/glpi” olarak bilgilerimi giriyorum ve kurulumu devam ettiriyorum. İşlemler bittiğinde “http://serverip:62354/” adresine giderek agentın http interfaceine gidebilirim.

Burada “Force an Inventory” seçeneğine tıklarsam agent topladığı bilgileri ana sunucuma iletecektir.

Anasunucumu kontrol ettiğimde hiçbir varlığımın olmadığını görebiliyorum:

Bu yüzden agent interfaceinde “Force an Inventory” seçeneğini tıklıyorum.

Böyle bir sayfaya yönlendiriliyorum.

Agent ana sayfasına geri döndüğümde “The current status is running task Inventory” yazısını görüyorum, agent bilgileri ana sunucuya atmaya başlamış demek oluyor.

Bir kaç dakika içinde anasunucumda “http://serverip/glpi/front/agent.php” adresinden agentlarımı kontrol ediyorum.

Agent kurulumu yaptığım bilgisayarı görebiliyorum.

Glpi ana sayfasında ise bilgisayarı kayıt ettiğini görebiliyorum.

Linux

Linux agentını ana serverımıza kuracağız. Bunun için bir script kullanacağız.

#!/bin/bash
wget https://github.com/glpi-project/glpi-agent/releases/download/1.7/glpi-agent-1.7-linux-installer.pl
chmod a+x glpi-agent-1.7-linux-installer.pl
echo -e "\n\n\n" | sudo perl glpi-agent-1.7-linux-installer.pl
sudo touch /etc/glpi-agent/conf.d/00-install.cfg
echo "server = http://serverip/glpi" | sudo tee -a /etc/glpi-agent/conf.d/00-install.cfg > /dev/null
sudo systemctl restart glpi-agent.service
sudo glpi-agent --set-forcerun
sudo glpi-agent --delaytime=60
exit

Yukarıdaki bash scriptini linux sunucumda kaydedip çalıştırıyorum.

İşlemler bittiğinde ana sunucumdan kontrol sağlıyorum.

Linux sunucumundaki agentın da bağlandığını görebiliyorum.

MacOS

MacOs için bir kurulum göstermeyeceğim, windowsa çok benzer. Ancak bazı durumlarda config dosyasındaki ana server ip adresini değiştirmiyor. Bunun çözümü için aşağıdaki scripti kullanabilirsiniz.

#!/bin/bash
sudo touch /Applications/GLPI-Agent/etc/conf.d/local.cfg
echo "server = http://serverip/glpi" | sudo tee -a /Applications/GLPI-Agent/etc/conf.d/local.cfg > /dev/null
sudo launchctl start org.glpi-project.glpi-agent
sudo /Applications/GLPI-Agent/bin/glpi-agent --delaytime=60 && sudo /Applications/GLPI-Agent/bin/glpi-agent --set-forcerun

GLPI-Agent Özellikleri ve Faydaları

  • Donanım ve Yazılım Bilgileri: Ajanın sağladığı donanım ve yazılım bilgileri ve bu bilgilerin envanter yönetimi ve lisans yönetimi açısından önemi.
  • Ağ Bilgileri: Ajanın sağladığı ağ bilgileri ve ağ envanterinin yönetimine sağladığı katkılar.
  • Güvenlik ve Performans İzlemesi: Ajanın sağladığı güvenlik bilgileri ve sistem performansını izleme yetenekleri.

Windowsa kurduğumuz agent üzerinde bu bilgileri kontrol etmek istersek, örneğin kurulu olan yazılımların listesi gibi:

Gördüğünüz gibi 300 adet yazılımı çektiğini görebiliyorum.

Ayrıca sağ taraftaki yazılımlar panelinden hangi makinede hangi yazılım versionu yüklü bunu da bulabilirim:

Örnek olarak openssh-client uygulamasının spesifik bir versionunda bir bug olsun ve ben hangi bilgisayarlarımın etkilendiğini görmek istiyorum. Bunun için yazılımlar sekmesinden openssh-client’ı aratıp ilgili sekmeye geçiyorum ve sürümler kısmında hangi sürümlerin kaç bilgisayarda kurulu olduğunu görebiliyorum:

Ya da bir subnetimde kaç adet bilgisayar olduğunu görebiliyorum. Bunun için Açılan kutular > İnternet > Ip ağları kısmına gidiyorum:

Agentlarımın olduğu ip ağlarını getirdiğini ve 2 hostumu kaydettiğini görebiliyorum.

Ya da bilgisayarıma bağlı donanımları görmek için Varlıklar > Bilgisayarlar kısmından ubuntu bilgisayarımı seçiyorum.

Örnekler çoğaltılabilir.

Sonuç

GLPI ajanı, işletmelerin BT altyapısını etkin bir şekilde yönetmelerine ve kullanıcı deneyimini iyileştirmelerine yardımcı olan güçlü bir araçtır. Bu makalede, ajanın kurulumu, özellikleri ve kullanımı hakkında detaylı bilgiler sunduk. GLPI’nin sağladığı bu özellikler sayesinde, işletmelerin verimliliği artar ve operasyonel süreçler daha etkin bir şekilde yönetilir.

--

--