4 Freelance, 1 Tam Zamanlı İş ve 1 Projeyi Nasıl Aynı Anda Götürebiliyorum? — Verimlilik Üzerine Bir Bilgi Seli

Öznur Doğan
Türkçe Yayın
Published in
6 min readOct 17, 2018

--

Daha önce freelance ile ilgili yazılarımı bilenler ve beni takip edenler çok uzun süredir freelance bir şekilde çalıştığımı bilir. Sanıyorum 2012 yılından bu yana her zaman için bir freelance’im oldu. Tam zamanlı işlerimin yanında hep freelance çalışmaya da devam ettim. Ancak bir süre sonra freelance işler artmaya başlayabiliyor ve insan kendini büyük bir kaosun içinde bulabiliyor. Benim de böyleydi. Özellikle son 5 ayım büyük bir kaos içinde geçmişti. Ancak buna dur demenin zamanı geldiğini düşündüm ve harekete geçtim.

Bu yazdıklarımı ilk olarak kendi Twitter hesabımda flood olarak paylaştım. Okunmasını daha kolay hale getirebilmek için de Medium’a da ekleyeyim ve bu sayede daha fazla kişiye ulaşsın dedim.

25 tweetlik uzun bir yazı oldu. Ancak geri dönüşler oldukça keyifli oldu benim için. Umuyorum bu yazı gerçekten verimlilik, doğru çalışma, zamanı ve işleri bölebilme konusunda size fikir verir.

İyi okumalar!

Öncelikle şöyle anlatmaya başlayayım, bundan 3–4 ay öncesine kadar tamamen kabus bir süreçti iş hayatım. Çünkü asla işlerimi yetiştiremiyordum. Sürekli olarak sabahlara kadar çalışmak zorunda kalıyor, üzerine bir de kendime de dikkat etmediğim için büyük zorluklar çekiyordum.

Zamanla bunun böyle gitmeyeceğini anlayıp bir karar aldım. İşleri önceliklendirecektim. Bunun için Aykut Önen’e teşekkür ediyorum çünkü bunu nasıl yapmam gerektiğini bana öğretti. Her şeyi yoluna sokan o yöntem tam olarak şöyleydi:

Öncelikle elimdeki tüm işleri listeledim. Bunlar tüm markaların iş kalemleri ile birlikte yazılı olduğu bir kağıttı. Sonrasında bunlara marka içinde bir önceliklendirme yaptım. Yanlarına yıldız koydum. En acil, önemli, gerekli olanlara 5 yıldız verdim.

Sonrasında bu kez yıldızlar listesi yaptım. Çok havalı ama evet, işe yarıyor. 5 yıldızlılardan başlamak üzere işleri sıraya koydum. Bu kez yıldızları kendi içinde yıldızlandırdım. Böylece öncelikli olan işleri de kendi içlerinde önceliklendirmiş oldum.

Bundan sonra işlerin ne kadar sürebileceğini yanlarına yazdım. Bu sayede totalde ne kadar süre ayırmam gerekebileceğini kabataslak da olsa görmeye başladım. Mesela 5 yıldız öncelikli işlere 1 günümü vermem gerektiğini görmem diğer günleri de düzenledi.

Bu aşama ilk toparlanmamı sağlayan, düzenli çalışmamı kolaylaştıran nokta oldu. Bunun sonrasında artık günümün saatlerini düzgün dağıtmam gerektiğini gördüm. Çalışma saatlerinde sürekli bölünüyor, üstüne üstlük bayağı da uzun aralar veriyordum. Damn social media!

Bunu çözebilmek için de Pomodoro yapmaya başladım. Bilgisayarıma işimi kolaylaştıracak bir uygulama indirdim. Adı Be Focused. Gerçekten odaklı bir şekilde kalmamı sağlayan uygulama oldu. Mac için uygulama linkini de ekleyeyim:

Ancak bu kadar tabii ki yetmiyordu. Üzerine bir de hem SHERPA Blog hem icerikbulutu hem de kendi Medium hesaplarımda yazı yazmaya başladım. Şimdiye kadar Sherpa’ya 2 yazı, İçerikbulutu’na 1 tane gönderdim ancak kısa yazılar olmadığı için odaklı olmam gerekiyordu.

Kendi sınırlarımı ne kadar zorlayabilirim sorusunu ise kendi Medium’umda yazılar yazma kararı vermemle tekrar sormuş oldum. Zaten hali hazırda bir sürü iş varken elimde nasıl olacaktı da bu içerikleri de yetiştirecektim?

Bu arada freelancelerimden bir tanesinin yalnızca ve yalnızca blog yazmak üzerine olduğunu da ekleyeyim. Yani zaten aktif bir şekilde içerik üretiyorum. Bir de farklı türlerde ve konseptlerde üretmeye başlayacaktım. O noktada ise imdadıma aşırı sevdiğim @meistertask yetişti.

Bu arada bu uygulama ile tanışmamı da kısaca anlatayım. Elimde henüz bu kadar çok iş yokken kendilerine lokalizasyon önerisi ile gittim. Hatta bundan bir ücret talep etmeden yapmak istedim. Onlar da ilk başta yapmak istediklerini belirttiler.

Ancak onların da yoğun planları nedeniyle bunu gerçekleştiremedik. İletişim halinde kalma sözü vererek birbirimizi rahat bıraktık :) Meistertask de benim hayatımı kurtarmaya başladı.

Her çalıştığım freelance için board açtım. Tıpkı Trello’da olduğu gibi. Hatta kendime Kişisel adında bir board açtım. Buraya okunacakları, incelenecekleri kısacası kendi Pocket’ımı ekledim. Hatta MSA barmenlik ve miksoloji eğitiminde öğrentiğim tüm tarifleri de MSA’ya ekledim.

Markaları bir önceki görselde maalesef ki silmek durumundayım. Deklare etmek hoş olmayacaktır. Peki sadece bu boardları açmakla mı yetindim. Hayır. Her bir board’un içine farklı alanlar yerleştirdim. Markaya göre buraları tamamen değişiklik gösterecek şekilde hazırladım.

Örneğin her ay sonunda rapor hazırlıyorsam buna dair to-do’lar her zaman için “Always-on” alanının altında yerini aldı. Her to-do’ya da bir tarih belirledim. Bunu yaparak hangi işin ne zaman yapılacağını görmeye başladım.

Her şey Meistertask’te çok güzel ama bana takvim de lazım. Her bir board’a tek tek girerek bunları görmek istemedim. O nedenle Meistertask’i takvimim ile synch ettim. Böyle olunca takvimim de şöyle bir şeye dönüştü.

Meistertaks’te her işi bitirdiğimde kendime atadığım o işin atamasını kaldırıp Complete olarak belirleyip kendi Done alanıma çektim. Böylece takvimden gün içinde takip edebildim, aynı zamanda yoğunluğum da ölçebildim.

Ama asıl mesele bu işleri doğru bir şekilde dağıtabilmek. Ayın başı ve sonlarında hem performans raporları hem de yeni içerik planları gibi konular devreye girdiği için bunları ayın sonuna bırakmadım. (Raporları tabii ki mecburen bir sonraki ayın başına aldım.)

İçerik planlarını ayın 20'lerine çektim. Rapor konusunda hassas olan markaları ayın 1'ine, daha rahat olanları ayın 4–5'ine dağıttım. Tabii ki hayat her zaman bu kadar verimli ve mükemmel düzgün ilerlemiyor. Gün içinde gelişen pek çok şey var.

Özellikle tam zamanlı bir işte çalışıyorsanız bu dağılımı çok iyi yapmanız gerekiyor çünkü iş saatleri içinde freelancelerinizle ilgilenmeniz pek hoş değil. Bu nedenle bunu sıkışmadıkça yapmamanızı öneriyorum.

En azından öyle yapmaya çalışıyorum. Kıvır and zıvır işleri gün içine alırken genellikle akşam saatlerinde çalışmayı tercih ediyorum. Şurada da minik bir şekilde uyarayım. Son 1 ayımı neredeyse her akşam çalışarak geçirdikten sonra ne kendime ne sevdiklerime vakit ayırabildim.

Bu yüzden doğru planlamayı yapmak çok önemli. İş alanını çok iyi dağıtsanız da özel hayatınızdan vazgeçmemeniz çok önemli. Yoksa nefes alamıyor, gece gündüz işle devam ediyorsunuz. Kendinize zaman ayırmanız gerekiyor.

Umarım elindeki işleri nasıl dağıtacağını bilemeyenlere, geçmiş halime bir nebze olsun yardımcı olabilmişimdir. Keyifli işler diliyorum arkadaşlar. Bu konuda daha detaylı bir yazı yazmamı isterseniz de bana iletin ki ben de kendi Medium’umda yazayım ve paylaşayım.

Bu upuzun yazıyı okuduğunuz için teşekkür ediyorum. Buyrun rüşvetiniz :)

Facebook | Twitter | Instagram | Slack | Kodcular | Editör | Sponsor

--

--

Öznur Doğan
Türkçe Yayın

Content creator, digital marketing addict, gamer, atom ant. Strategist.