Perfectionisme & floreren gaan lastig samen: op weg naar de perfecte imperfecte Floration Vlog

Pepijn Happel — Floration
6 min readMar 8, 2018

--

Dit stuk gaat over floreren, perfectionisme en de angst om de controle te verliezen. Daarnaast deel ik negen inzichten die essentieel zijn voor de perfectionist. Het managen van perfectionisme lijkt een wijze manier om met perfectionisme om te gaan. Wijzer en effectiever dan eraan te schaven of proberen de uitknop van je eigen perfectionisme te vinden. En ik ben op de ultieme anti-perfectionisme en pro-floreer cursus geweest die er is. In een volgende blog deel ik de negen inzichten die ik daar heb opgedaan en lanceer ik de meest perfecte imperfecte VLOG ever.

Volgende week deel 2!

Op de automatische piloot

We hebben ze allemaal — overtuigingen, diepgewortelde patronen, ingesleten gewoontes en aannames. Ik noem ze drakenkoppen. Ze vormen de bril waarmee we naar de werkelijkheid kijken. Drakenkoppen houden ons van vaak weg van floreren. Ze bepalen of we mogelijkheden zien en zo ja, welke. Ze bepalen ook wat we níet zien. Als een soort TomTom — onze mentale kaart — die ons automatisch de weg wijst, waardoor we zelf amper nog nadenken over wat we doen. Een echte drakenkop — lange tijd mijn nummer een — is mijn perfectionistische begaafdheid.

Drakenkoppen: in sprookjes én in de echte wereld

Ken je het sprookje van Doornroosje? Doornroosje staat symbool voor ons slapende — florerende — zelf. Op weg naar Doornroosje kwam de prins draken en bossen vol doornstruiken tegen, die hij dapper en volhardend wist te overwinnen. De oude Grieken kenden de mythe over de Werken van Hercules. Om zijn goddelijke natuur te veroveren, moest Hercules onder andere een draak met vele koppen doden.

De drakenkoppen waar onze persoonlijkheid uit is opgebouwd, zijn uiterst krachtig en vaak bijzonder hardnekkig. Dat blijft zo, totdat je ermee aan de slag gaat. In je eigen tempo en op je eigen wijze.

Met de paplepel ingegoten

Het streven naar het allerbeste is menigeen met de paplepel ingegoten. Bewust, maar veelal ook onbewust. Kinderen die ontdekken dat ze hun ouders blij maken met goede prestaties, leggen — op zoek naar waardering — de lat telkens iets hoger. Dat houdt vaak niet op als we ouder worden: wie met flitsende prestaties de aandacht trekt, oogst immers succes. Perfectionisme lijkt heel normaal en menselijk te zijn. Hoe vaak hoor je mensen niet zeggen dat ze heel perfectionistisch zijn, dat alles moet kloppen, schoon en opgeruimd moet zijn of met precisie afgemaakt? Sommigen gaan er zo in op dat ze er krampachtig van worden. Dan ondermijnt het perfectionisme waarschijnlijk het eigen floreren. Ik kan er over meepraten….

Een spontane anti-perfectionisme workshop in Antwerpen met mijn beste vriend hielp me mijn eigen perfectionisme met andere ogen te bekijken…

Niet goed genoeg?

Ik heb mijzelf vaak verteld dat ik niet goed genoeg was, dat het beter kon, mocht en vooral moest. Ik luisterde naar de bloedfanatieke saboteur in mezelf, de drakenkop die altijd wel iemand vindt die mooier, beter en slimmer is dan ik. De drakenkop die me ’s nachts wakker hield door voortdurend mijn imperfecties op te sommen. Als ik mij vergiste, een fout maakte of iets mislukte, was (en ben) ik vaak erg streng voor mijzelf. De angst niet goed genoeg te zijn blijkt hardnekkig en ontzettend populair, niet alleen bij mij.

En echt nagenieten van succes, van mijn bijdragen aan dingen, van een mijlpaal,… Ik vond het maar lastig en ging vaak snel weer door. Op zoek naar een volgende prikkel, een uitdagende klus. Altijd bezig, natuurlijk, de handen uit de mouwen steken en niets willen missen… Was ik druk om niet zoveel te hoeven voelen? Langs de zijlijn zei mijn moeder keer op keer: ‘Pepijn, goed is beter dan best.’ Ik wist het wel, maar voelde het niet.

Verkrampende angst om de controle te verliezen

In de zoektocht naar mijn eigen floreren — de aanstekelijke energie die vrijkomt als mensen en organisaties op hun best zijn — heb ik ontdekt dat niet zozeer de angst om te falen mij in de weg stond, maar meer de angst om de controle te verliezen. Later, in Antwerpen, zag ik het opeens: perfectie ligt verscholen in imperfectie (het zou zo op een tegeltje kunnen 😀).

De angst om volledig tot bloei te komen

Volgens Marianne Williamson, auteur van Het schaduweffect: gebruik de kracht van je donkere kant meer, is onze diepste angst bovenmatig krachtig te zijn. Vrij vertaald, de angst om daadwerkelijk te floreren. Misschien wel een prachtige angst, een waar ik in ieder geval hoop en vertrouwen uit put en die mij persoonlijk motiveert om verder tot bloei te komen.

“…Our deepest fear is not that we are inadequate.

Our deepest fear is that we are powerful beyond measure.

It is our light, not our darkness

That most frightens us.

We ask ourselves

Who am I to be brilliant, gorgeous, talented, fabulous?

Actually, who are you not to be?

We are all meant to shine,

As children do…”

Marianne Williamson

Drie knelpunten rondom perfectionisme en floreren

Er bestaan drie knelpunten rond perfectionisme, zo blijkt uit onderzoek van de Amerikaanse perfectionisme-experts Hewit & Flett (2015). Veel mensen denken dat ze, als ze perfect kunnen zijn, inclusief perfect succesvol, zullen floreren en geliefd, bewonderd en gerespecteerd worden door diegenen die er voor hen toe doen. Helaas — of gelukkig maar, werkt het zo niet. Een andere uitdaging is gelegen in het feit dat het bereiken van perfectie vaak extra druk op de ketel zet. ‘Perfect gedaan? Bewijs maar eens dat het geen toeval was!’ knaagde het doorgaans bij mij als iets heel goed gegaan was. Dan het derde punt: het bereiken van perfectie zal de twijfels over jezelf en drammerige gevoelens van minderwaardigheid zeker niet wegnemen.

Perfectionisme managen in plaats van elimineren of bewerken

Gebaseerd op meer dan twintig jaar onderzoek naar perfectionisme, concluderen Hewitt & Flett dat perfectionisme ‘managen’ meer oplevert dan proberen het te elimineren of eraan te schaven. En wel om twee redenen: ten eerste zien veel perfectionisten voordelen in het streven naar perfectie en vinden ze het eng om hun perfectionisme op te geven, maar zoeken ze wel naar manieren om meer vrede met zichzelf te hebben. Ten tweede is perfectionisme vaak diepgeworteld en lastig om vanaf te komen.

Het leren managen van perfectionisme lijkt daarom een redelijker doel.

“Perfectionism is a shield that we carry with a thought process that says this, ‘If I look perfect, live perfect, work perfect, and do it all perfectly, I can avoid or minimize feeling shame, blame, and judgement.”

Brene Brown

Floreer de Dag, want voor je het weet is het morgen.

Volgende week deel 2. Daar onthul ik de meest imperfecte perfecte Floration VLOG ever.

PS, wil je graag meer weten over floreren, waarom het zo belangrijk is om erin te investeren en geïnspireerd worden door floreeroefeningen en organisatieadviezen, download dan gratis mijn E-book “Floreer op de Werkvloer” of geef je op voor de masterclass ‘Durf te Floreren’ op 29 mei 2018 voor teammanagers die graag het vuurtje weer aanwakkeren en begrijpen dat goed leidinggeven begint bij goed in je vel zitten. Het aantal plekken is beperkt.

--

--

Pepijn Happel — Floration

Floration staat paraat voor teams en leidinggevenden die voelen dat er (veel) meer in ze zit: voor meer creativiteit, succes en plezier. www.floration.nl