Mui Ne

29/12–30/12–15

Mui Ne har en av de fineste strand destinasjonene i Vietnam. Mui Ne ligger på østkysten av Vietnam og har derav mye vind og store bølger. Kite-surfing er av stor interesse her, så vel som vanlig surfing.

Dag 1

Vi ankom denne sportye plassen rundt klokken to på formiddagen, sjekket inn på et koselig hotell i nærheten av stranden. Etter check-In dro til stranden for å se på kite-surferne. Det var utrolig gøy å se på dem som virkelig kunne det. Hvordan de surfer frem og tilbake i bølgende, hopper opp i luften og gjør triks, mens de holder fast i tauene som er ført opp i det store «fallskjermet».

Det var mulig for oss å ta et kurs i kite-surfing om vi ønsket, men det ble for dyrt og virket for utfordernde ettersom sjøen var stappet med andre kitere. Både nybegynnere og profesjonelle.

Også her leide vi scooter for å enklere komme oss fra A til B. Vi kjørte til enden av stranden som var et godt surfeområde og hadde oss en time med surfing før solen gikk ned.

På kvelden møtte vi Joe og Annabel, et engelsk kjærestepar som vi møtte i Phong Nha, deretter i Hue og så i Hoi An. Vi dro ut å spiste middag sammen på en utrolig god resturant. Alle var meget fornøyd med maten og vi tørr å konkludere med at dette var kanskje det beste stedet vi har spist gjennom hele turen. Ray og jeg hadde sushi og østers til forrett, spagetthi carbonara og fisk til hovedrett og en flaske hvit Chardonnay på deling.

Vi endte kvelden med hver vår iskrem før vi gikk hjem alle sammen.

Dag 2

Dagen etter ble Ray og jeg hentet av en Jeep klokken 5 om morgenen. Den skulle ta oss med ut til de store hvite sanddynene, hvor vi kjørte oppover sanddynene med en firhjuling og fikk se soloppgangen. Det var en utrolig vakker opplevelse.

Etter soloppgangen tok guiden oss med på hver vår tur nedover de bratte bakkene i sanddynene. Magen kilte og ansiktet lo. Supergøy!

Etter soloppgangen kjørte vi videre til de røde sanddynene. Her kunne vi kjøpe et slags akebrett, slik at vi kunne ake nedover de bratte bakkene i de røde sanddynene.

Da vi hadde fått nok av aking og sand dro vi videre til et fiskelandsby hvor det var store fiskebåter og lokale fiskeresturanter.

Til slutt kjørte vi til noe som het «ferry river». Det var en elv som førte vei og vi gikk i elven mens vi så på naturkunsten av høye sandvegger på hver side av eleven i farger av rødt, brunt og grått. Veggene så ut som steiner og fjell, men innehold faktisk kun sandkorn.

Etter den innholdsrike dagsturen spiste vi hver vår streetbaguett med fersk mango og ananas juice, før vi dro til standen å slappet av i noen timer. Ray prøvde å surfe litt, men bølgene var dessverre ikke surfe vennlige denne dagen. Etter stranden spiste vi igjen hver vår gatebaguett, jeg vegitar og Ray med grillet kylling, før vi slang oss i hver vår hengekøye på hotellet og leste en bok. Klokken 17 tok vi scooteren fatt og kjørte til de røde sanddynene igjen. Denne gangen for å se solnedgangen. Det var utrolig vakkert å se på.

Etter solnedgangen var magen sulten og rumlet etter middag. Valget falt på en pizza restutant.

«One pizza, one free beer».

Etter maten skulle vi egentlig spille minigolf, men Ray følte seg ikke så bra, så vi dro tilbake til hotellet og slappet av i hengekøyene under kokkospalmene igjen. En dotur ble fort til fem og ca en, en og en halv time seinere skjedde det. Stakkars Ray var blitt matforgiftet, trolig av kylligbaguetten tidligere på dagen. Han var oppe hele natten med store magesmerter og utkommet kom begge veier. Vi skulle dra med morgenbussen til Ho Chi Minh kl 7 morgenen etter, så det eneste vi kunne håpe på var at Ray var blitt bedre til det. Heldigvis var det en rask matforgiftning og kl 6 følte han seg bedre, men helt utslitt. Vi kom oss inn på bussen og fikk oss litt søvn på den 6 timers lange bussturen til HCMC. Her skulle det nye året feires! Mer om det kommer på neste innlegg.