Creative Commons årsmøde

Hvad var det lige der skete?

Peter Leth
2 min readMay 1, 2017

Efter fem intense dage til Creative Commons årsmøde, kan man nok ikke andet end at være overvældet, imponeret, inspireret og lidt ude af fokus, for alle de indtryk og perspektiver der vælter ind over en, ér virkelig imponerende.

At jeg det så lige er her, det bliver skrevet, er fordi jeg hørte en session med en person fra Medium. Medium understøtter mange af de ting, som vi bevæger os imod; brugervenlig og tilgængelig teknologi, interaktivitet mellem brugere, mulighed for at dele og udgive med brug af Creative Commons’ licenser. Så derfor denne opdatering — her.

Indtryk

Et af mine indtryk fra de fem dage er hvor mange, hvor forskellige, hvor dedikerede, hvor oprigtige projekter, der foregår rundt omkring i verden, og hvor stor opmærksomhed der i den forbindelse også er hos mange af disse projekter omkring åbenhed, lovlighed, venlighed og imødekommenhed.
Bemærk i den forbindelse at disse fire ord ikke kræver en særlig teknologi, en bestemt størrelse organisation, en bestemt nationalitet eller kultur, et økonomisk fundament eller på andre måder særlige ressourcer, men at det ene og alene er et spørgsmål om holdning, attitude, værdier og dedikation.

Økonomi

Økonomi har bestemt en stor betydning, og økonomi vil i mange situationer være grundlaget for at man kan gøre det man gør. Derfor var de oplæg, der kom omkring forretningsmodeller også mindst lige så vigtige som dem, der havde deres på det tørre. (se lige afsnittet med forretningsmodeller i bogen Made of Creative Commons, særligt Sarahs indledning giver et godt overblik).

Danmark

Jeg sidder med en tanke om at vi er et af de mest privilegerede lande i verden. Et land med lille geografi, små forskelle, stor grad af teknologi, ét sprog, masser af privilegier på en række områder som vi ikke nødvendigvis påskønner. Vi har betingelserne for at kunne være i front, hvor vi vil og på hvad vi vil — men. For der er et men. Men jeg er ikke sikker på at vi er klar over hvad vi går glip af.

Danmark 2

Når man møder alle disse mennesker og organisationer, der arbejder seriøst med åbne modeller for det ene og det andet. Åbne politikker fra myndigheder, ministerier, organisationer. Fonde der kræver at pengene bruges til åbne og genanvendelige resultater eller ressourcer, eller når man hører hvordan bibliotekarer arbejder bevidst med at udbrede kendskab og brug af åbne licenser og materialer. Når man ser hvordan arbejdspladser er opstået af små bidrag. Ja, når alle disse indtryk kommer bragende — så tænker jeg at jeg må vågne op og få styr på alle de tilsvarende danske projekter / men jeg tænker også at jeg måske har styr på hvad der foregår i Danmark. Anyway — jeg kan bare ikke komme på hvilke initiativer der bruger open-hed.

--

--