Snijd eens je TV kabel door

Pieter Baert
7 min readApr 26, 2018
Veel kabels naar de televisie, maar geen TV decoder meer.

Eindelijk. Ik heb het gedurfd: Ik heb de koord van onze televisie kabel gecut en ons digitaal TV abonnement opgezegd. Want waarom ook niet? Straks breng ik onze oude decoder terug, die we al 10 jaar huren en ondertussen 4x hebben terugbetaald. (9€ huur x12 maanden x 10jaar = €1080) En vanaf volgende maand betalen we 40€ minder op onze telecom rekening. Feestje!

Ik ben nu officieel een cable cord cutter.

Maar wat? Hoe? Waar!? Gaan wij dan terug naar de donkere tijden? Dreigt het sociale isolement en worden onze kinderen verstoten op de speelplaats omdat ze niet meer kunnen meepraten over Jani en Temptation? Lezen we voortaan boeken bij kaarslicht of baden we iedere avond in duisternis? Gaan we bij de buren televisie kijken, zoals in de goede oude tijd? Allesbehalve.

Mijn scherm, mijn stream

De laatste jaren is er een duidelijke trend in ons gezin: ieder kijkt op zijn of haar eigen scherm. Twee ipad mini’s, voor de kinderen, een grote ipad voor mezelf, mijn vrouw leeft op haar smartphone en dan vergeet ik enkele laptops, monitoren en game consoles. Aja, en dat grote scherm aan de muur, met een mediaspeler, Google ChromeCast en DVD speler die stof vergaart.

Trend 2: iedereen consumeert eigen video content in ons gezin. De oudste kijkt Supergirl op Netflix met een hoofdtelefoon. De jongste amuseert zich met kinderen die extatisch Lego dozen uitpakken op YouTube. De vrouw zapt van Instagram stories naar Zalando. En ik kijk naar VRT nieuwsprogramma’s of YouTube kanalen over fietsen. Soms, zitten we alle vier naast elkaar in de zetel, met enkel een dekentje gemeenschappelijk.

iPads, smartphones, laptops en game consoles. Schermen in overvloed.

Ik wil minder betalen

Vandaag betalen we door de vele streaming diensten al een zwaar internetpakket van 60 euro per maand. Ik werk vaak thuis en dan wil je niet op ‘traag internet’ worden gezet, omdat de limiet bereikt is. Alles tesamen val je in een telecom ‘pack’ van 100 euro per maand. Daarbij ‘krijg’ je een telefoonlijn die je niet wil en niet eens gebruikt (22€) en verplicht een betalende helpdesk (4€) omdat je een factuur vraagt. Je betaalt trouwens niet alleen voor je TV abonnement, maar ook auteursrechten en de huur van een oude decoder, die meer energie vreet dan je koelkast.

Ik vond dat we alles tesamen teveel geld uitgaven aan allerhande abo’s en wilde dat verminderen. Toen ik vrouw en kinderen vroeg: wat zetten we stop, het televisie abonnement of Netflix? Antwoorden ze in koor… Inderdaad: da-haag digitaal TV abo. De telecom man aan de helpdesk bleef stil, nadat hij me om een reden vroeg: “ik vind het duur en teveel geld, voor iets wat ik niet nodig heb.” Ik vermoed dat de operatoren de trend ook beginnen voelen.

VRT Nu geeft de doorslag

Ik moet eerlijk zijn: de komst van VRT Nu heeft voor mij het verschil gemaakt. Want ik kijk naar het Nieuws, soms Ter Zake, de koers, een docu of met de kinderen naar Iedereen Beroemd (die dekselse Homo Universalis toch!) Andere zenders missen, doet me geen pijn. Want geef toe, tussen de reclame door, komt er vooral veel bagger op lineaire TV. Vroeger keek ik veel via de tablet app van mijn operator, vandaag bekijk ik VRT Nu in browser. Gratis, ook voor on-demand kijken. Het nieuws van 7u start wanneer ik daarvoor kies.

Wij hebben thuis een smart TV met apps. De Netflix app is de enige die we gebruiken en werkt heel eenvoudig via de afstandsbediening van je TV. Simpel! VRT NU heeft geen TV app. (en nog geen tablet/smartphone app) Dus dacht ik via mijn Google Chromecast het beeld naar mijn TV te sturen. Een beetje omslachtig en ik vreesde de frustratie bij mijn vrouw als ik het haar moest uitleggen. Eenvoud, dat pak je mensen niet af.

Apple TV: stroom, netwerkkabel en HDMI. En een handige afstandsbediening.

Een student lijmt de oplossing aan elkaar

Maar toen lieten mijn Facebook vrienden me zachtjes verstaan dat ik achter liep. Een student heeft eens naar de videostreams aan de achterkant van VRT Nu gekeken. En meteen ook de gratis versie van Stievie bestudeerd en het online aanbod op de websites van Vier & Vijf. En dat alles in een gratis appje voor Apple TV gebundeld. Niet echt publiek, maar in 5 minuten geïnstalleerd. En blijkbaar ben ik de enige nerd in Vlaanderen die dat nog niet doet.

Even langs Coolblue om een Apple TV te scoren, een paar accounts koppelen en we kunnen genieten van een gebruiksvriendelijke app, mét afstandsbediening. Zo kijk je live én op aanvraag naar VRT programma’s op je grote scherm. Maar ook enkele andere Vlaamse zenders. Gratis, zonder abonnement! Vrouw en kinderen hadden het snel in de vingers. Iedereen on board. Oef!

Een student biedt een gratis TV app aan, die grote spelers vertikken te bouwen. (volg het geld en je begrijpt waarom)

TV Belgium App via Testflight App op Apple TV

Klassiek TV model: einde verhaal?

Ondertussen woedt in Vlaanderen de discussie over reclame doorspoelen, advertenties op maat en de nakende onbetaalbaarheid van kwaliteitscontent van eigen bodem. Belgacom en Telenet hebben u digitale TV verkocht met de belofte om uitgesteld te kijken. (lees:reclame doorspoelen) En dat voorrecht geeft u als kijker niet meer af. Netflix, Youtube en social media op smartphones doet het klassieke lineair kijken bij een jong publiek dalen naar nul. Maar met miljoenen vijftig plussers die lineair voor de buis hangen kan je lekker goochelen over je marktaandeel. (de belangrijkste leeftijdscategorie voor adverteerders is nog steeds 24–45 jaar)

Dus alles is naar de haaien? Wel… Er zijn nieuwe alternatieven: Netflix geeft ons (veelal Amerikaanse) series aangevuld met een lokale serie. Youtube biedt kwaliteitsvolle niche content aan als je het Engels machtig ben. Celebs en vloggers vullen het kleine scherm met video snippets. Het medialandschap is opnieuw goed door elkaar geschud. Is dit dan een overgangsfase? Misschien. Lineaire televisie via de kabel zoals we het kennen, zal verder afnemen. Het huidige inkomsten model van TV blijft afbrokkelen: de bagger met reclame saus is gratis, voor de rest moet je betalen.

“De grote vraag is: wanneer stopt u met te betalen voor uw TV abonnement. “

Apple TV, Google Chromecast. Netflix op Smart TV of toch maar de decoder?

Hoe de kijker terug winnen?

Hoe zouden de Vlaamse media mij opnieuw kunnen verleiden? Geef mij een site of app op al mijn schermen, waar alle kanalen live en on-demand op zitten. In een gratis model met niet-doorspoelbare reclame of betalend zonder reclame. Net zoals bij Spotify. Misschien ook betalende premium content al la carte. Maar dat gevecht om de kijker, met catalogus oorlogjes en een gefragmenteerd aanbod mag stoppen. want als gebruiker ben ik de dupe. En dan ga ik mijn verhaal elders zoeken. Remember Popcorn Time?

Geef mij 1 gebruiksvriendelijk gratis platform met alles er op!

En nu…

En? Na enkele weken? Snel terug een TV abonnement teruggenomen zeker? Nope! Never again. Bij de opstart blijft de videostream soms wat gepixeld. Vervelend, maar niet problematisch. Het enige wat me bedenk is: dommerik, 40€ per maand uitsparen, waarom heb je dit niet eerder gedaan. En liefste geek vrienden: waarom hebben jullie me dit niet eerder gezegd? En beste student die het appje bouwt: doordoen! Ik crowdfund desnoods wel mee een advocaat, eens de grote spelers je achterna komen.

Zo lang dat appje van die student gedoogd wordt, heb ik alles. En anders heb ik genoeg aan VRT NU. Desnoods koop ik een digitale ontvanger voor gratis lineaire TV via de antenne. Ja, mijn vrouw mist Grey’s Anatomy, maar daar valt een (helaas illegale) mouw aan te passen. Volgende stap: hoe kan ik de BBC iPlayer vanuit België bekijken (VPN enzo) en een HBO abonnement in de VS kan nemen. (iTunes credits)

Maar nu vlug die decoder gaan terugbrengen, voor we dat ding een vijfde keer hebben afbetaald. Zal ik die anders niet gewoon rechtstreeks naar het containerpark brengen? Dan passeer ik de terugweg even bij Coolbue voor u, om een Apple TV mee te nemen. Dan bent u er meteen ook van dat TV abonnement af.

Enneuh liefste VRT… In plaats van advocaten, stuur je beter een recruiter af op die student. Dan kan hij meteen de officiële VRT NU tv app maken. Iedereen blij. Wat denk je?

Tijd om de decoder terug te brengen.

Update

(Maandag 7 mei 2018 )

O zo jammer, maar de grote media spelers zagen in deze gebruiksvriendelijke TV app geen oplossing, maar een bedreiging. En ze hebben de slimme student aangesproken over juridische stappen. Dus heeft hij het project (begrijpelijk) stilgezet. Meer info op het forum.

--

--

Pieter Baert

I look from a different perspective and challenge you to explore new ideas. I earn money as a consultant in innovation, strategy & service design.